آفتاب
گزارش؛

دور یا نزدیک؛ تا توافق هسته‌ای چند گام فاصله است

دور یا نزدیک؛ تا توافق هسته‌ای چند گام فاصله است

آخرین ضرب الاجل تعیین شده برای حصول توافق هسته ای دوشنبه به پایان می رسد. این در حالیست که گفته می شود فاصله چند قدمی تا خط پایان را دره ای از اختلافات عمیق پر کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، گفتگوهای فشرده میان ایران و کشورهای ۱+۵ طی شب گذشته نیز به امید پایان دادن به ماراتن نفس گیر هسته ای ادامه یافت تا شاید توافق تاریخی که بیش از ۱۸ ماه به یکی از داغترین مسائل سیاسی روز جهان بدل شده است، حاصل شود.

در این میان، با رسیدن روز دوشنبه و نزدیک شدن به آخرین ضرب الاجل هسته ای تعیین شده برای حصول توافق، رسانه های غربی در حالی که منتظر اعلام جمع بندی نهایی از سوی هر یک از گروه های حاضر در پشت میز مذاکره هستند، به کوچکترین خبری که گاه به گاه در فاصله کوتاه باز و بسته شدن درهای هتل «کوبورگ» وین و عبور گذرای برخی از مذاکره کنندگان دستگیرشان می شود، دل خوش هستند.

آنچه که در همه این رسانه ها منعکس می شود نزدیکی بیش از پیش به توافق هسته ای ایران و بعد استناد به این عبارت محتاطانه است که «البته که به توافق می رسیم. اما ممکن است به توافق هم نرسیم. همه چیز ۵۰- ۵۰ و شاید هم کمتر از ۵۰- ۵۰ است».

این اظهار نظر که  به ادعای خبرگزاری «سی. ان. ان» همواره از سوی دیپلمات های حاضر در محل مذاکره شنیده می شود، به خوبی بازگو کننده آن است که علیرغم همه پیشرفت های حاصل شده، تا ایران و گروه ۱+۵ دو سه مورد اختلاف باقی مانده را حل نکنند بازهم نتیجه قابل پیش بینی نخواهد بود.

این درحالیست که خبرگزاری «فرانس پرس» با نگاه کردن به لبه پر لیوان سعی دارد تا به جای بزرگنمایی موارد اختلافی که اصلا هم کم اهمیت نیستند، بر روی این اصل تمرکز کند که تا به این جای امر ۹۸ درصد از متن توافق تکمیل شده است.

اما آن ۲ درصد نانوشته مسائلی را شامل می شود که از آنها به گره کور توافق هسته ای با ایران یاد می کنند:

طول اعتبار هرگونه توافق به دست آمده در وین

پافشاری ایران بر حق مشروع خود به لغو تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل متحد

حدود دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به سایت های ایران

شاید تکیه رسانه ها به آخرین اظهار نظر «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه نیز بیشتر به این خاطر باشد که بالاخره روزنه امیدی برای رهایی از این خلاء سنگین بی خبری باز شده است. وی در بیانیه ای که بعد از گفتگو با «محمدجواد ظریف»، «فیلیپ هاموند» و «جان کری» وزرای امور خارجه ایران، انگلیس و آمریکا داشت، گفت: اکنون دیگر همه چیز روی میز است و لحظه تصمیم‌گیری فرا رسیده است.

با این حال، آنچه که بیش از اظهار نظرهای فابیوس و کری در تمامی رسانه های غربی بازتاب داده شد، رای قاطع رهبر معظم انقلاب درباره آمریکا و تداوم مبارزه با زیاده خواهی های این کشور بود: آمریکا نمونه بارزی از خودبینی و تکبر است. خود را برای نبرد هر چه بیشتر با تکبر آمریکایی آماده کنید.

از سوی دیگر، سخنان روز شنبه «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران، به دفعات از سوی خبرگزاری هایی معتبر جهان انعکاس یافت. وی در این باره گفت: ایران در گفتگوهای هسته ای جهان را خیره کرد. حتی اگر مذاکرات هسته ای به شکست بیانجامد؛ دیپلماسی ما به جهان نشان داد که ایران منطقی است. ما هرگز میز مذاکره را ترک نکردیم و همیشه بهترین پاسخ را ارائه دادیم.

آنچه مسلم است، رسانه های جهان در لفافه هم باشد به این حقیقت اذعان می کنند که در بحبوحه بلاتکلیفی ۱+۵ که از اختلاف درونی آنها ناشی می شود، ایران خطوط قرمز مشخصی دارد که هرگز از آنها تخطی نخواهد کرد و علیرغم تهدیدهای گاه و بیگاه آمریکا به ترک کردن میز مذاکره، طرف ایرانی همواره تاکید داشته است که عجله ای نیست و حتی اگر تا امروز دوشنبه هم به توافق نرسیم، امکان تمدید مذاکرات وجود دارد.

در میان این بیم و امید، برخی از دیپلمات ها شانس رسیدن به توافق هسته ای میان قدرت های بزرگ و ایران را بین امروز و فردا بعید نمی دانند و «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز به مردم نوید از راه رسیدن اخبار خوبی را داده است.

کد N886259

وبگردی