آفتاب
رییس دادگستری استان تهران:

با تغییر رویه قضایی برخی از قضات می‌توان شاهد کاهش جمعیت کیفری بود

با تغییر رویه قضایی برخی از قضات می‌توان شاهد کاهش جمعیت کیفری بود

هفتمین نشست شورای معاونین دادگستری استان تهران در سال جاری با حضور اعضا و به ریاست غلامحسین اسماعیلی برگزار شد.

هفتمین نشست شورای معاونین دادگستری استان تهران در سال جاری با حضور اعضا و به ریاست غلامحسین اسماعیلی برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامحسین اسماعیلی با تسلیت ایام شهادت جانگداز مولی الموحدین حضرت علی (ع) اظهار کرد: ما در دستگاه قضا به جهت شیعه بودن و اینکه تنها حکومت شیعی در جهان در کشور ایران استقرار دارد و همچنین با عنایت به اینکه سنگر قضاوت، منصبی است که تعلق به آن حضرت دارد؛ لذا به جهات یاد شده رابطه معنوی تنگاتنگی میان ما و مولاعلی (ع) وجود دارد، در نتیجه می‌طلبد که در جهت تقریب هرچه بیشتر فکری و عملی در ابعاد مختلف با این امام همام تلاش کنیم.

اسماعیلی با اشاره به مفاهیم بلند خطبه 215 نهج البلاغه افزود: درس مهمی که از این خطبه ارزشمند می‌توان گرفت در یک عبارت کوتاه این است که علی (ع) در تمام دوران خلافت خود حاضر نشد با ارتکاب حتی کوچکترین ظلم و تعدی از مسیر حق و عدالت خارج شود. نتیجه دیگری که در خطبه مذکور شاهد آنیم این است که باید همواره مراقب باشیم در دستگاه قضا هیچگاه این فرهنگ غلط که ارتکاب تخلفات به جهت عدم تأمین لازم صورت می‌گیرد، ترویج پیدا نکند که امری مخرب و خطرناک است.

رئیس کل دادگستری تهران با اشاره به دیدار بسیار مهم و ارزشمند ریاست محترم قوه قضاییه و مسئولان عالی‌رتبه دستگاه قضا با رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی) به‌مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه، محورهای اساسی فرمایشات معظمٌ له را به شرح ذیل متذکر شد:

1. استقلال قوه قضاییه به مفهوم اثرناپذیری از سایر قوا و پرهیز از عوامل مخدوش کننده آن یعنی تهدید، تطمیع، رودربایستی و جو عمومی در برخی از رویدادهای مهم اجتماعی و همچنین توجه به عوامل حفظ آن یعنی اقتدار، سلامت، قانون گرایی و تأکید برخورد مضاعف با افراد متخلف در داخل قوه قضائیه.

2. پیشگیری از وقوع جرم به کمک سایر قوا.

3. وضعیت زندانها و افزایش بی رویه آمار زندانیان و ضرورت اتخاذ تدابیر مناسب برای کاهش جمعیت کیفری

4. شوراهای حل اختلاف و تلاش در جهت ایجاد فرهنگ صلح و سازش و نیز آسیب شناسی و پرهیز از بوجود آمدن یک نهاد موازی با قوه قضاییه.

5. دادگاه خانواده و ضرورت تهیه مقدمات برای آزادی زندانیان مالی بویژه مهریه و ابراز نگرانی شدید از افزایش روزافزون طلاق های توافقی و سعی در جهت کنترل آن

6. برنامه محوری

7. تنقیح قوانین

8. جانشین پروری و تربیت مدیران شایسته برای آینده دستگاه قضا

اسماعیلی در ادامه بیان کرد: ما در شورای معاونین باید به سهم خود و با بکارگیری تمامی ظرفیت های موجود در جهت تحقق منویات والای مقام معظم رهبری با جان و دل تلاش کنیم، به عنوان مثال در رابطه با کاهش جمعیت کیفری که همواره از دغدغه های مهم معظمٌ له به شمار می‌رود می توان با تغییر رویه برخی از قضات و تشویق آنان به استفاده از تأسیسات حقوقی موجود در قوانین کیفری از قبیل تعلیق مجازات، عفو مشروط، مجازات‌های جایگزین و ... شاهد کاهش چشمگیر جمعیت کیفری بود، البته در کنار این موضوع، لازم است اشکالات و ابهامات موجود در قانون آئین دادرسی کیفری جدید و نیز قانون مجازات اسلامی اخیرالتصویب به‌دقت بررسی شده و برطرف شود.

در ادامه نشست، مطابق با دستور کار جلسه یعنی بررسی آخرین وضعیت اجرای قانون جدید آئین دادرسی کیفری و مشکلات احتمالی آن از زوایای مختلف، مباحث کارشناسانه لازم مطرح شد و در نهایت حسب مورد تصمیماتی نیز اتخاذ شد.

انتهای پیام

کد N886116

وبگردی