آفتاب

برگزاری کنفرانس بین‌المللی روز جهانی قدس در بلغارستان

برگزاری کنفرانس بین‌المللی روز جهانی قدس در بلغارستان

مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس با همت سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان با حضور دکتر عبد الله نوروزی، سفیر و محمد علی کیانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغاستان و سفیران و دیپلمات‌های مقیم و شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی بلغاری و فلسطینی در هتل موسکوا بلغارستان برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای مراسم خانم الکساندرا لوزانوا، از اساتید دانشگاه صوفیه در سخنانی درباره روز قدس گفت: امام خمینی (ره) فرمودند در روز قدس اگر یک میلیارد مسلمان فریاد بزنند، اسراییل از همان فریاد می‌ترسد. در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در نقاط مختلف سراسر جهان تظاهرات به مناسبت هم‌دردی با ملت مظلوم فلسطین، در حمایت از حقوق مشروعه‌اش و مبارزه‌اش علیه رژیم غاصب اسراییل برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در این تظاهراتی که هر سال هر چه پرجمعیت‌تر می‌شوند، هرچند از اقوام و دین خود، مردمی طرفداران آزادی و برابری هستند. به نظر آن‌ها هیچ ملتی امتیاز و برتری بر ملتی دیگر ندارد. آن‌ها تجاوز رژیم صهیونیستی را در مقابل ملت فلسطین، سرزمین‌های مقدس و خدا قبول نمی‌کنند.

این استاد دانشگاه صوفیه در ادامه سخنانش گفت: رهبر کبیر انقلاب ایران به عنوان مردی فداکار و با توجه به مشکلات محرومان، نمی‌تواند پراکندگی غیرقانونی سرزمین فلسطین و تحویل دادنش به دست صهیونیستان و پایمال شدن حقوق مشروعه ملتش را تحمل کند.

او ادامه داد: بنا بر این روز هفتم اوت 1979، کمی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) آخرین جمعه ماه رمضان را که موقع پاکسازی روح و بدن و هم‌دردی با مظلومان است، به عنوان روز قدس اعلام می کند.

الکساندرا لوزانوا افزود: به فرموده امام خمینی وقتی که هر سال میلیون‌ها نفر سراسر جهان هم‌دردی خود را با برادران و خواهران مظلوم نشان می‌دهند و مبارزه برای آزادی و استقلال آن‌ها را پشتیبانی می‌کنند، می‌توانند در سرنوشت فلسطین تعیین کننده باشد. هم‌جواری روز قدس با شب قدر امت را زنده می‌کند و منبع بیداری آن است. روز قدس روز مقاومت ستم‌دیدگان، روز مبارزه ملل مظلوم علیه ابرقدرت است. این موقعی است که در آن باید سرنوشت آن‌ها تعیین و وجود آن‌ها اعلام بشود. به نظر امام خمینی، روز قدس باید مسلمانان زنده نگه دارد. او به آن‌ها نصیحت می‌کند قیام بکنند، همانطور که ایران قیام کرد.

در ادامه کنفرانس دکتر احمد المدبوح، سفیر فلسطین در بلغارستان ضمن تشکر از سفارت و رایزنی فرهنگی جهت برگزاری این کنفرانس گفت: در سال 1979، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، امام خمینی، رهبر انقلاب ایران آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به‌عنوان روز جهانی قدس برای همبستگی تمامی مسلمانان جهان با مردم مظلوم فلسطین اعلام کرد و از تمامی پیروان دین اسلام درخواست کرد که آن را گرامی بدارند.

او افزود که کشتارهایی که در غزه توسط نظامیان اسراییلی انجام می‌شوند فراتر از جنایت‌هایی است که فاشیست‌ها در گذشته انجام داده‌اند. باعث شرم است، بازماندگان آن‌هایی که توسط نازی‌های آلمان به قتل رسانده شده‌اند اکنون جنایات سنگین‌تری را مرتکب شوند و مردم بی‌گناه فلسطین را به خاک و خون بکشانند.

سفیر فلسطین در بلغارستان گفت: بنابر آمار به دست آمده بیش از 80 درصد از کشته‌شدگان و بیش از 90 درصد زخمی‌ها زن و بچه هستند و پناهندگان نیز متشکل از همین دو گروه هستند. این نشانگر وحشیگری اسراییل است. علیرغم کشتارهای مردم فلسطین در گذشته و اکنون اسراییل موفق نمی‌شود که به اهداف خود برسد، موفق نمی‌شود که فلسطینی‌ها را به زانو در بیاورد، موفق نمی‌شود که تفرقه میان آن‌ها ایجاد کند و جدایی بین مردم نوار غزه و سایر مناطق فلسطینی به وجود بیاورد. هم‌چنین نمی‌تواند تفرقه‌ای میان مردم و دولت قانونی این کشور ایجاد کند.

المدبوح گفت: تهاجم وحشیانه اسراییل بار دیگر مساله مربوط به مردم مظلوم فلسطین را در راس دستور کار سازمان ملل متحد قرار داد. پس از خروج آمریکا از پروسه مذاکرات برقراری صلح میان فلسطین و اسراییل، صهیونیست‌ها به خود اجازه دادند که مجددا سرزمین‌های فلسطینی را مورد حمله وحشیانه خود قرار دهند. اگر تهاجم و خشونت اسراییل متوقف نشود، هر سه سال یک‌بار ما شاهد صحنه‌های خونین و قتل عام مردم بی‌گناه و بی دفاع مردم، زن و بچه‌های فلسطینی خواهیم شد. سازمان ملل متحد از ابتدای درگیری‌ها تا کنون موفق نشده که قطعنامه‌ای علیه کشتار سربازان اسراییلی صادر کند که این ضعف جامعه بین‌المللی را نشان می‌دهد. کل جامعه بین‌المللی مسوولیت دفاع از مردم مظلوم فلسطین را بر عهده دارد و باید به این مسوولیت عمل کند.

سفیر فلسطین در بلغارستان افزود: تاکید می‌کنم که وجود مردم ما با درگیری‌ها و جنگ‌های منطقه‌ای ارتباط داده نشود. از تمامی کشورهایی که از بیانیه ویژه مربوط به تحقیق اقدامات وحشیانه اسراییلی حمایت کردند، تشکر می‌کنم. از اتحادیه اروپا درخواست می‌کنیم که به نشانه نداشتن رضایت با روش‌های مبارزه اسراییل و کشتار مردم بی‌گناه فلسطین تمامی سفیران صهیونیست‌ها را از کشورهای عضو اخراج کنند و کشورهای عضو سفیران خود را از تل آویو احضار کنند و تا هنگام خاتمه درگیری‌ها این وضعیت ادامه یابد.

سپس حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید امیدی، محقق و استاد دانشگاه طی سخنانی گفت: روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود. روزی است که باید به ابرقدرت‌ها فهماند که دیگر آن‌ها نمی‌توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم می‌دانم... روز قدس، جهانی است و روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد، روز مقابله مستضعفان با مستکبران است. این، پیام مردی از تبار بزرگ مردانی است که با قیام خود علیه خوی استکباری و انسان ستیزی ظالمان زمان، همه مظلومان عالم را به مبارزه حق علیه باطل دعوت کرده‌اند؛ امام خمینی(ره) که نامش بر تارک اندیشه والای دفاع از ملت مظلوم فلسطین می‌درخشد.

این محقق و استاد دانشگاه گفت: روز قدس را امام خمینی(ره) در تاریخ به یادگار گذاشت تا مردمان مسلمان جهان از ستمی که بیدادگران بر ملت مظلوم فلسطین روا می کنند، غافل نمانند. این فریاد بیدار باش، نهیبی بر اذهان خفته ملت اسلام بود تا از خواب عمیق غفلت بیدار شوند و در برابر ستمگران تاریخ، با قامتی برافراشته قیام کنند. اکنون که سال‌ها از سخنان پیامبرگونه آن بزرگ مرد الهی می‌گذرد، می‌بینیم که روز قدس، شهرتی جهانی یافته، مرزها را در نوردیده و در اعماق دل و جان ملت‌های آزاداندیش جهان نفوذ کرده است.

امیدی افزود: روز قدس، روز تجلی شکوه و عظمت امت اسلامی، رستاخیز استکبار ستیزی ملل مسلمان جهان، روز وحدت همه انسان‌های حقیقت خواه و عدالت دوست، روز گره خوردن بازوانِ توانای امت اسلامی و روز ستیز همیشگی با صهیونیسم و قدرت‌های استکباری است. روز قدس، روز پیوستن قطره‌ها به اقیانوس جاری انسان‌هاست. روز قدس، روز بازتاب خشمِ خروشانِ خلق‌های ستم دیده و طوفانی شدن غیرت‌های مقدس مردمی است که نفرت خویش را علیه اسراییل غاصب با اندیشه و شعار خود ابراز می کنند. انقلاب اسلامی ایران، حرکتی شکوهمند در عرصه تحولات سیاسی قرن حاضر بود که با تقویت روح استکبارستیزی در میان مستضعفان جهان، از جمله مردم ستمدیده فلسطین، برای مبارزه و رهایی از چنگال استکبار، نشاطی تازه پدید آورد. انقلاب ایران، آرمانِ آزادی قدس را یکی از اهداف جهانی اش نامید. بدون تردید تجربه پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تحولی شگرف آفرید و مبارزاتی جدید را بنیان نهاد. فریاد برائت ملت مسلمان ایران از استکبار و صهیونیسم، تفکری نو در ملت‌های عدالت‌جو پدید آورد و بر توده‌های آزادی خواه فلسطین تأثیری عمیق برجای گذاشت و با ترغیب آنان به حضور سرافرازانه در صحنه‌های نبرد، نخستین بارقه‌های انتفاضه را در اذهان قهرمانان فلسطین شعله‌ور کرد.

او گفت: حضرت آیت اللّه خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در تاکید بر ضرورت مبارزه با اسراییل می‌فرمایند "هریک وجب از خاک فلسطین، یک وجب از خانه مسلمین است. هر حاکمیتی غیر از حاکمیت فلسطین و حاکمیت مسلمین بر کشور فلسطین، حاکمیت غاصب است." حرف، همانی است که امام راحل عظیم الشأن فرمود "اسراییل بایستی محو بشود"... بحث، بحث یهودی ستیزی نیست. مساله، مساله غصب خانه مسلمین است. صهیونیسم پدیده‌ای شوم و محصول مشترک استعمار کهن انگلیس و غرب و عناصر فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی استکبار جهانی است. نظام صهیونیستی با حمایت نظام استکباری آمریکا و با هدف انحراف افکار عمومی از خطر اسراییل و ایجاد تردید و تفرقه در صفوف ملت‌های مسلمان، تلاش گسترده‌ای را آغاز کرده است و می‌کوشد تا از یاوران اصلی ملت فلسطین، دشمن بتراشد. امروز رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و هم‌پیمانان خود، با ایجاد دشمنی بین ملت‌های مسلمان، آنان را درگیر جنگ و برادرکشی کرده تا از یک سو فکر دعوی مالکیت سرزمین‌های فلسطین را از سر دور کنند و از سوی دیگر رشد سیاسی که در سایه وحدت میسّر است برایشان مقدور نباشد. از طرف دیگر نیز برای گرم‌تر کردن میدان‌های این جنگ، اسلحه‌های خود را به فروش رسانده و ایشان را از نظر نیروی مالی و اقتصادی همیشه بدهکار خود کند تا بدین ترتیب راه برای نفوذ دشمن همواتر باشد.

سخنران بعدی این کنفرانس دکتر هریستوا پائونوف، استاد تاریخ دانشگاه صوفیه در سخنانی گفت: نفرت از صهیونیسم، واقعیتی است که هیچ گاه از فرهنگ و باورهای ملت‌های مسلمانان و آزادی‌خواه جهان زدوده نمی شود. نظام صهیونیسم وصله ناجوری است که با زر و زور و نیرنگ، بر پیکره جهان اسلام تحمیل شده است. از این رو مراسم روز جهانی قدس، تنها آیینی تشریفاتی نیست، بلکه نمادی از نفرت عمومی دنیای اسلام و ملت‌های آزاداندیش علیه تمامی مظاهر صهیونیسم است. روز قدس، گاهِ حرکت و رزمندگی و نماد بیداری و آگاهی جهان اسلام و ملت‌های مسلمان است. حضور یکپارچه مردم روزه‌دار در مراسم روز قدس، به استکبار جهانی و خائنان به آرمان‌های فلسطین خواهد فهماند که مسلمانان جهان، هرگز از اصول و آرمان‌های خود که آزادی فلسطین یکی از آن‌هاست دست نخواهند کشید و به مبارزان فلسطینی، این امید را می‌دهد که در مبارزه خود علیه اشغال گران قدس شریف، تنها نیستند و تمامی مسلمانان و آزادگان جهان همواره یار و یاور آن‌ها خواهند بود.

این استاد دانشگاه صوفیه افزود: رهبر معظم انقلاب ایران می‌فرمایند: «روز قدس لیله القدر تاریخ اسلام است. باید این روز را به بیداری و هشیاری بگذرانیم و تا مطلع الفجر نجات ملت‌های مسلمان و مخصوصا ملت شجاع و مظلوم فلسطین، دست از تلاش نکشیم».

در ادامه سخنرانی دکتر هاجر فیوضی، استاد پیشین دانشگاه صوفیه و نویسنده و مترجم مقیم بلغارستان نیز در مطالبی درباره روز قدس گفت: شصت سال است که دستگاه استکبار برای حذف فلسطین از نقشه جغرافیایی سرمایه گذاری می‌کند.انقلاب اسلامی و برقراری نظام جمهوری اسلامی ایران و اعلان روز قدس که تدبیر امام بزرگوار ما خمینی (ره) است و تبدیل سفارت رژیم غاصب به سفارت فلسطین در تهران حرکت هشدار دهنده و متوقف کننده در قبال نقشه استکباری مهاجمان بود. جمعه آخر ماه رمضان به‌عنوان روز جهانی قدس از سوی امام امت و جمهوری اسلامی ایران مطرح و در دنیای اسلام در میان ملت‌ها جا افتاده و تحکیم شده است. و این حرکت روز به‌ روز بهتر و سال به سال پرشکوه‌تر برگزار می‌شود. روز قدس یکی از برجسته ترین یادگارهای امام عزیز ماست . نشانه هم بستگی انقلاب و وابستگی ملت ما به ماجرای فلسطین است . دستگاه استکبار و صیهونیست‌ها که خواستار محو فلسطین هستند از این که جمهوری اسلامی ایران پرچم فلسطین را برافراشته نگه می‌دارد به شدت نگران هستند.

این استاد پیشین دانشگاه صوفیه گفت: روز قدس روز دنیای اسلام است، مسلمانان در این روز اراده همگانی خود را برای مقابله با ترفندهای آمریکا و اسراییل در فلسطین مظلوم و خونین آشکار می‌کنند. روز قدس روز فریاد رسای مسلمانان علیه سرطان مرگبار صیهونیزم است. روز قدس یک روز جهانی است. در این روز مردم دنیا از فلسطین حمایت و دفاع می‌کنند. برگزاری هرچه باشکوه و پرشور روز قدس و فشار هرچه بیش‌تر بر اسراییل به مبارزه فسلطینی‌ها کمک خواهد کرد تا مردم فلسطین که صاحبان خانه‌های‌شان هستند حق خودشان را به‌دست آورند.

فیوضی افزود: روز قدس روز آزمایش ملت‌های مسلمان است. مردم ایران به‌عنوان متولیان روز قدس سرمشق سایر ملل هستند و هر سال در گوشه و کنار ایران و حتی در اروپا و جاهای دیگر روز قدس را گرامی می‌دارند و این روز را پشتوانه امنیت کشور خود می‌دانند. سال گذشته در روز قدس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جمع ایرانیانی که در اعتراض به فاجعه غزه در خیابان‌ها راه پیمایی می‌کردند پیوست و در پیام خود از مردم دعوت کرد تا در این روز اعتراض علیه ظلم شرکت کنند و در بخشی از پیام وزیر فرهنگ آمده بود " کشتار گسترده غیر نظامیان، به آتش کشیدن خانه‌ها، ویران کردن مدارس و مساجد و دریدن سینه‌های کودکان نورس، همه و همه حاکی از آن است که از بی‌پروایی صیهونیزم در تعرض به حقوق بشر و ارتکاب کشتار همگانی نه تنها فروکاسته نشده است، بلکه دامنه‌ای بس وسیع‌تر و دلخراش‌تر یافته است. ولی اعتراض هر ساله ملت‌های آزاد جهان در روز بین‌المللی قدس باوجود غبار حق‌کشی‌ها که بر آینه رسانه‌های جهان نشسته است نشان‌گر وجدان بیدار جهانیان است ."

شایان ذکر است مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس با صرف افطار در سالن پارک هتل مسکوا به پایان رسید.

انتهای پیام

کد N885716

وبگردی