آفتاب
هافینگتون پست تحلیل کرد

تاثیر مثبت توافق هسته‌ای ایران با ایران بر حل و فصل چالش‌های منطقه

تاثیر مثبت توافق هسته‌ای ایران با ایران بر حل و فصل چالش‌های منطقه

در حالی که حمایت‌های گسترده حاضران در اجلاس‌های بین‌المللی از جمله اجلاس‌های اخیر شانگهای، اوراسیا و بریکس از حقوق هسته‌ای ایران و طرح مطالبه همگرایی سراسری با حضور ایران برای مبارزه با تروریسم از سوی حاضران در این اجلاس‌ها نشانگر اعتماد جهانی به ایران و اذعان جهانی به جایگاه و نقش ایران در برقراری ثبات و امنیت جهانی است، توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند تاثیر هرچه بیشتری بر تقویت ثبات و امنیت در منطقه و مبارزه با تروریسم داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این در حالی است که برخی از مقامات آمریکایی از جمله هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق این کشور بر نقش آمریکا در ایجاد گروه‌های تروریستی نظیر داعش اذعان کرده‌اند و در این راستا آلبرتو فرناندز، مقام اسبق کمیسیون استراتژی مبارزه با تروریسم آمریکا اذعان کرده که داعش در حال کشتار مسلمانان است و آمریکا با کمک به داعش در حال صرف تلاش خود بر کشتار مسلمانان است.

پایگاه اینترنتی هافینگتون پست در تحلیلی با اشاره به چالش‌هایی که در خاورمیانه همزمان با مذاکرات هسته‌ای ایران مطرح هستند، از تاثیر مثبت توافق هسته‌ای ایران بر حل و فصل این چالش‌ها خبر می‌دهد.

به گزارش ایسنا پایگاه اینترنتی هافینگتون پست در تحلیل خود درباره تاثیر توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران بر تحولات فعلی در خاورمیانه، می‌نویسد، صرف نظر از برقراری این توافق، آمریکا و جهان عرب با چالش‌های مهمی روبرو هستند که نیازمند توجهی فوری است.

نویسنده این مقاله که «جیمز زاگبی» نام دارد تصریح می‌کند:‌ مذاکرات هسته‌ای با ایران در حالی انجام می‌شود که داعش به تهدید عراق و سوریه و دیگر کشورها ادامه می‌دهد و نا آرامی در عراق و سوریه همچنان ادامه دارد و حتی کشورهای همسایه آن‌ها نیز از تاثیر آن مصون نبوده‌اند؛ از طرف دیگر یمن نیز شاهد فاجعه انسانی تراژیک است و لجبازی‌های اسرائیل نیز خطر بروز مجدد درگیری فلسطین و اسرائیل را دوچندان ساخته است؛ در سمت کشورهای عرب نیز مشاهده می‌شود که رهبران و آراء عمومی در این کشورها نیز دیگر به آمریکا به عنوان همپیمان و حامی اعتماد ندارند.

به نظر نویسنده این گزارش، در پس زمینه مذاکرات هسته‌ای ایران، این تحولات مطرح هستند و سیاستگذاران آمریکا باید این واقعیت را در نظر بگیرند که در صورت توافق یا عدم توافق چه تاثیری ایجاد خواهد شد.

این در حالی است که دو دلیل مهم برای ضرورت موفقیت مذاکرات هسته‌ای با ایران مطرح می‌شود: نخست این‌که با این توافق نشان داده می‌شود که مسائل دشوار با دیپلماسی سنجیده و نیرومند قابل حل و فصل هستند اما آمریکا در صورت مخالفت با مذاکرات هسته‌ای گزینه بهتری به جز تحریم‌های بیشتر و استفاده از زور ندارد و هیچ‌یک از این گزینه‌ها نیز به جز بدتر کردن وضعیت خطرناک و رو به انفجار در خاورمیانه تاثیری ندارند.

دوم این‌که با این توافق باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند اقدماتی برای حل و فصل درگیری‌های خاورمیانه انجام دهد.

از نظر نویسنده تحلیل هافینگتون پست، اوباما باید در مجمع عمومی سازمان ملل در سال جاری درباره مساله فلسطین و اسرائیل موضعی قاطع و قدرتمند اتخاذ کند و به حمایت از قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل در به رسمیت شناختن کشور فلسطین و طرح ابتکار عمل صلح عربی بپردازد و برای مذاکرات دو طرف و حل و فصل مسائل میان آن‌ها ضرب الاجلی دو ساله تعیین کند.

از طرف دیگر به عقیده نویسنده این تحلیل، باراک اوباما می‌تواند در سایه توافق هسته‌ای با ایران به اتخاذ اقدامات لازم برای دستیابی به صلح منطقه ای از طریق مذاکرات ایران و اعراب بر سر یک چارچوب امنیت منطقه ای مشابه سازمان امنیت و همکاری اروپا بپردازد.

در نهایت نیز توافق ایران و 1+5 می‌تواند باعث شود طرح ایجاد یک منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه مورد توجه قرار بگیرد هرچند که خودداری آمریکا از به چالش کشیدن برنامه هسته‌ای اسرائیل کشورهای منطقه را سرخورده می‌کند.

ایران و کشورهای 1+5 در حال انجام مذاکرات برای دستیابی به یک توافق جامع در خصوص برنامه هسته‌ای تهران و زمانبندی لغو تحریم‌های این کشور هستند که به دلیل باقی ماندن برخی اختلافات برای سومین‌بار ضرب الاجل آن تا روز دوشنبه 22 تیرماه (13 ژوییه) تمدید شد.

غرب به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در حالی ایران را به تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای متهم می‌کند که مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند فعالیت‌های هسته‌ای ایران ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد و سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی تهران جایگاهی ندارد.

کاخ سفید نیز روز جمعه در بیانیه‌ای درخصوص مذاکرات هسته‌ای، با بیان این که هنوز برخی اختلافات باقی مانده است اعلام کرد: طرف‌های مذاکره کننده هیچ گاه تا این اندازه به حصول یک توافق نزدیک نبوده‌اند.

باراک اوباما،‌ رییس‌جمهوری آمریکا از تیم مذاکره‌کننده این کشور خواسته مادامی که گفت‌وگو‌ها همچنان مفید واقع می‌شوند، در وین بمانند و به رایزنی ادامه دهند.

در پی تمدید دوباره این رایزنی‌ها اتحادیه اروپا روز گذشته لغو تحریم‌های ایران را همانگونه که در برنامه اقدام مشترک توافق شده بود بار دیگر تمدید کرد که تا 22 تیر ادامه خواهد داشت.

اکنون هیئت‌های مذاکره کننده تلاش می‌کنند تا با رفع اختلافات باقیمانده تا روز دوشنبه به یک راه‌حل جامع بلند مدت دست پیدا کنند.

انتهای پیام

کد N885581

وبگردی