آفتاب
نیویورک تایمز گزارش داد:

نگرانی‌ کاخ سفید از تغییر نظر دموکرات‌ها در صورت لغو تحریم‌های تسلیحاتی

نگرانی‌ کاخ سفید از تغییر نظر دموکرات‌ها در صورت لغو تحریم‌های تسلیحاتی

روزنامه‌ نیویورک تایمز در گزارشی با پرداختن به موضوع رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران در مذاکرات هسته‌ای نوشت: حصول یک توافق هسته‌ای بدین معنی خواهد بود که ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای پذیرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز به نظر می‌آید یکی از آخرین موضوعات مورد بحث در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 اختلاف بر سر لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران باشد.

این تحریم‌ها طی یک سری قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل اعمال شده که از 9 سال پیش تاکنون آغاز شده است و بر اساس آن‌ها صادرات و واردات تسلیحات غیر هسته‌ای به ایران ممنوع است. این تحریم‌ها به بهانه برنامه هسته‌ای ایران صادر شده است و ایرانی‌ها می‌گویند که باید به عنوان بخشی از یک توافق لغو شوند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در پاسخ به سوالی درباره‌ روند این مذاکرات گفت که به پیشرفت‌هایی دست یافته‌ایم و درباره‌ برخی موضوعات اختلافی تصمیم گیری شده است.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: موضوع رفع تحریم‌های تسلیحاتی برای آمریکا نیز بسیار مهم است. این کار می‌تواند رویکرد کنگره را نسبت به توافق تغییر دهد. مقامات کاخ سفید نگران‌اند که هر اقدامی برای لغو تحریم‌های تسیلحاتی ایران بتواند نظر دموکرات‌های کنگره نسبت به این توافق را برگرداند. چون رئیس‌جمهور آمریکا نیازمند رای مثبت آن‌ها در این زمینه است. آن‌ها همچنین نگران افزایش قدرت‌ ایران در منطقه پس از برداشته شدن این تحریم‌ها هستند.

رابرت آیفورن ، یک مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا و عضو اندیشکده بروکینگز در این‌باره گفت: تصمیم‌گیری درباره‌ این مساله به دلایل سیاسی برای هر دو طرف سخت است و برای آن‌ها دشوار است که بخواهند درباره‌ آن سازش کنند.

وی ادامه داد: از نظر آمریکایی‌ها دادن اجازه لغو تحریم‌های تسلیحاتی بدین معنی است که روسیه مجوز فروش تسلیحات پیشرفته به ایران است. برای تهران هم باقی ماندن این تحریم ممکن است اینگونه تلقی شود که محدودیت‌ها بر ظرفیت‌های غیر مرتبط هسته‌ای ایران به قوت خود باقی خواهد ماند.

آینهورن تاکید کرد: اگرچه مساله تحریم‌های تسلیحاتی و دیگر مسائل باقی مانده به لحاظ سیاسی همیت و حساسیت دارند، هر دو طرف باید اولویت‌های خود را مشخص کنند و اجازه از دست رفتن کل توافق را ندهند.

به گزارش ایسنا، غرب به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی ایران را به تلاش برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند و به این بهانه تحریم‌های متعدد از جمله در زمینه تسلیحاتی را علیه کشورمان اعمال کرده‌اند. این در حالی است که ایران همواره تاکید می‌کند فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ماهیت کاملا صلح آمیز دارد.

انتهای پیام

کد N885558

وبگردی