آفتاب

برگزاری جلسات استماع در کنگره با موضوع توافق هسته‌ای

برگزاری جلسات استماع در کنگره با موضوع توافق هسته‌ای

پایگاه خبری هیل گزارش داد: همزمان که رایزنی های هسته‌ای میان ایران و1+5 به حصول توافق نهایی نزدیک شده است، قانونگذاران آمریکا به دقت آن را دنبال می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری هیل وابسته به کنگره آمریکا ، مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اکنون با وجود گذشت دو هفته رایزنی های بی وقفه تا روز دوشنبه 13 ژوئیه ادامه خواهد داشت.

اگر توافق به دست آید، قانونگذاران 60 روز فرصت خواهند داشت تا متن آن را مورد بازبینی قرار دهند و آن‌ها تاکنون در حال تعیین خطوط قرمزشان هستند. کنگره یا می‌تواند کاری انجام ندهد یا اینکه قطعنامه‌ای را در تائید یا رد توافق تصویب کند. عدم تصویب توافق می‌تواند مانع از اجرای آن شود اما رئیس‌جمهور آمریکا قادر است آن را وتو کند. همچنین مخالفان برای خنثی کردن وتوی رئیس جمهور باید دو سوم آرا را هم در مجلس نمایندگان و هم در سنا در اختیار داشته باشند.

این مهلت بازبینی ابتدا یک ماه بود که به دلیل دست نیافتن به توافق تا 9 ژوئیه افزایش یافت.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته در کاخ سفید با دموکرات های سنا دیدار کرد و از آن‌ها خواست تا برای قضاوت درباره توافق پیش از پایان آن دست نگه دارند.

وی برای تائید توافق هسته‌ای به ویژه نیازمند موافقت این دموکرات هاست که برخی شان نیز مواضع جنگ طلبانه ای در قبال ایران دارند.

به گزارش هیل، کمیته روابط خارجی در هفته جاری جلسات استماعی را تشکیل خواهد داد که یکی از موضوعات مورد بحث در آن‌ها ایران خواهد بود. این کمیته روز سه شنبه سری دوم جلسات خود با موضوع ایران را برگزار می‌کند زمانی که انتظار می رود توافق هسته‌ای با ایران نهایی شده باشد.

انتهای پیام

کد N885513

وبگردی