آفتاب

تلاش جمهوری خواهان برای جلب هیلاری کلینتون در مخالفت با توافق هسته ای

تلاش جمهوری خواهان برای جلب هیلاری کلینتون در مخالفت با توافق هسته ای

ایرنا نوشت:

نشریه 'هیل' از تلاش جمهوری خواهان کنگره که برای رد توافق هسته ای احتمالی ایران رای کافی ندارند، برای همراه کردن 'هیلاری کلینتون'، به عنوان یک دموکرات برجسته با خود خبر داد، تا با جلب رای سایر دموکرات ها بتوانند وتوی احتمالی اوباما را باطل کنند.

تارنمای این نشریه که ارگان رسمی مطبوعاتی کنگره آمریکاست، در گزارشی از آخرین تلاش های سناتورهای جمهوری خواه برای جلوگیری از تایید توافق احتمالی هسته ای ایران و غرب در کنگره آمریکا تشدید کرده اند، نوشت: بر اساس قانون اساسی ایالات متحده، رئیس جمهوری این اختیار را دارد که در صورت تشخیص خود و در جهت حفظ منافع ملی، مصوبات کنگره ایالات متحده آمریکا را وتو کند.

تارنمای هیل در ادامه گزارش خود افزود: از دیگر سو اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا نیز می توانند در یک رای گیری مجدد و تصویب آن مصوبه با دو سوم آرا، وتوی رئیس جمهوری را باطل اعلام کند.

در چنین صورتی طرح قانونی کنگره لازم الاجرا خواهد شد و رئیس جمهوری نمی تواند از اجرای آن سرباز زند.

سناتورهای مخالف توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 با جدیت اعلام کرده اند که توافق هسته ای نهایی را در کنگره تصویب نخواهند کرد و احتمال می دهند اوباما رای آنها را وتو کند.

بنا بر این از چندی پیش سخت تلاش می کنند دو سوم اعضای کنگره را با خود همراه کنند تا بتوانند وتوی ریاست جمهوری را باطل کنند.

سناتورهای جمهوری خواه دریافته اند که اگر نتوانند در مخالفت با توافق هسته ای اوباما با ایران، یک چهره دموکرات قدرتمند را نیز با خود همراه کنند، احتمالا برای رد کردن توافق هسته ای ایران رای کافی نخواهند داشت و برای همین منظور به 'هیلاری کلینتون' چشم دوخته اند.

آنها سخت تلاش می کنند وی را در توافق درگیر کنند و امیدوارند بتوانند او را تحت فشار قرار دهند تا با توافق مخالفت کند.

رهبران جمهوری خواهان برای بی اثر کردن وتوی احتمالی اوباما و تداوم تحریم های ضد ایرانی به 67 رای نیاز دارند.

'چارلز شومر' سناتور دمکرات مخالف توافق هسته ای در این باره می گوید 'این کار می تواند یک استراتژی خوب باشد. راضی کردن 34 سناتور برای اعلام وتو کار چندان سختی نیست. بهترین راه برای پیروزی این است که هیلاری کلینتون یا 'چاک شومر' (یکی دیگر از سناتورهای دموکرات قدرتمند) را راضی کنیم که به دفتر کار رئیس جمهوری بروند و به او بگویند که این (توافق) برای ما قابل تحمل نیست.'

هیلاری کلینتون نامزد حزب دمکرات برای انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکاست.

مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه همراه با آلمان، اعضای گروه 1+5، در وین تا روز دوشنبه تمدید شده است و 'جاش ارنست' سخنگوی کاخ سفید دیشب (جمعه شب) در یک کنفرانس خبری گفت: آمریکا و دیگر کشورهای عضو گروه 1+5 تاکنون هیچگاه به این اندازه به توافق با ایران نزدیک نبوده اند.

سخنگوی کاخ سفید افزود: باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا، به هیات مذاکره کننده ایالات متحده گوشزد کرد تا زمانی که فکر می کنند مذاکرات مفید است، گفت وگوها را ادامه دهند.

کارشناسان می گویند بسیار بعید است که در صورت تصویب نهایی طرح نظارت بر توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، کنگره قادر به مسدود کردن راه اجرای توافق باشد.

49261

کد N885505

وبگردی