آفتاب

اجزای بازی آمریکا در وقت اضافه

اجزای بازی آمریکا در وقت اضافه

«اشتون کارتر» وزیر دفاع کابینه اوباما که ارتباط بسیار نزدیکی به جمهوری خواهان سنا نیز دارد، وظیفه دارد سیگنال «روی میز بودن گزینه نظامی» را به صورت متناوب و در خلال مذاکرات پررنگ جلوه دهد.

خبرگزاری مهر ـ گروه بین الملل: تقسیم کاری که میان وزارت امور خارجه آمریکا، کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در برهه حساس فعلی صورت گرفته، در نوع خود قابل تامل است. این بازی در سه بخش ظاهرا مجزا، اما در یک پازل و ساختار واحد هدایت می شود.

در حالی که جان کری سعی دارد فضا را در داخل اتاق مذاکرات مدیریت کند و با لحنی نرم و در مواردی التماس گونه با تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان سخن بگوید، در آن سوی آتلانتیک و در داخل مرزهای آمریکا قطعات دیگر پازل بازی واشنگتن با شکل و شمایلی متفاوت چیده شده است.

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید طی ساعات اخیر دو بار پیام «عدم حضور نامحدود آمریکا پای میز مذاکرات» و «احتمال ترک محل مذاکرات» را به سوی وین مخابره کرده است تا مجری خوبی برای اوامر و دستورات جو بایدن و سوزان رایس محسوب شود!

 قرار است ارنست در موضع گیری های مکرر خود، پیام «پیشرفت در مذاکرات» و «احتمال ترک میز مذاکرات» را به صورت همزمان به سوی وین مخابره نماید.

اما در وزارت دفاع آمریکا خبری از التماس و حتی دوگانگی نیست! «اشتون کارتر» وزیر دفاع کابینه اوباما که ارتباط بسیار نزدیکی به جمهوری خواهان سنا نیز دارد، وظیفه دارد سیگنال «روی میز بودن گزینه نظامی» را به صورت متناوب و در خلال مذاکرات پررنگ جلوه دهد، رفتاری که در جریان مذاکرات هسته ای لوزان نیز شاهد بروز آن از سوی اشتون کارتر بودیم.

به هر حال؛ قطعات پازل بازی آمریکا در ساعات پایانی مذاکرات هسته ای به صورتی سیستماتیک اما ناشیانه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. دبه در آوردن های مکرر آمریکا و بروز رفتارهای نامتعارف از سوی اوباما و جان کری اما مانع از پنهان ماندن این بازی شده است.

 

کد N885444

وبگردی