آفتاب

از مرمت 230 شیء تاریخی تا مرکز مطالعات عصر سنگ

از مرمت 230 شیء تاریخی تا مرکز مطالعات عصر سنگ

مسئول واحد حفاظت و مرمت اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان از آغاز به کار مرمت بیش از 230 شیء تاریخی در این استان خبر داد.

به گزارش ایسنا، «راضیه طاهری» اظهار کرد: این اشیاء که بیشتر فلزی و از جنس مفرغ هستند، توسط کارشناسان حفاظت و مرمت اداره کل مرمت می‌شوند. بخشی از این اشیاء مربوط به موزه عشایر ایل سنگسر و بخشی نیز شامل اشیاء موجود در مخزن اداره کل است.

وی بیان کرد: این اشیاء مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی از جمله اسلامی، قبل از اسلام، ساسانی و ... شامل پیکرک، انگشتر مفرغی، ظروف استحمام و وسایل آشپزی است. بخشی از اشیاء در دست مرمت نیز شامل سفال، جام و کاسه‌های سفالی است.

سمنان نیاز به مرکز مطالعات عصر سنگ دارد

سرپرست هیأت کاوش در محوطه باستانی میرک گفت: استان سمنان به دلیل برخورداری از تپه‌ها و محوطه‌های مهم تاریخی، محل مناسبی برای ایجاد و راه‌اندازی مرکز مطالعات عصر سنگ است.

«حامد وحدتی نسب» با اشاره به کاوش سال گذشته خود در کویر حاج علی قلی دامغان اظهار کرد: استان سمنان از نظر داشتن این نوع محوطه‌ها در ایران منحصر به فرد است. با راه‌اندازی مرکز مطالعات عصر سنگ در سمنان، دانشجویان و پژوهشگران داخلی و خارجی می‌توانند علاوه بر حضور در استان و مشاهده از نزدیک محوطه ها، در این مناطق به انجام تحقیق و کاوش بپردازند.

او افزود: به حدی اطلاعات در این مناطق وجود دارد که صدها نفر می‌توانند پروژه علمی در این زمینه تعریف کنند.

دانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرس، هدف از انجام کاوش در میرک را جمع آوری اطلاعات در رابطه با زندگی انسانها در بیش از 100 هزار سال گذشته در این منطقه عنوان کرد و گفت: اطلاعات ما در این زمینه کم و ناقص است.

مرحله جدید کاوش در محوطه پارینه سنگی میرک سمنان با حضور باستان شناسان ایرانی و فرانسوی در حال انجام است. در این فصل از طرح، کار گمانه زنی در محوطه میرک برای مشخص شدن زوایای تاریک این بخش از جغرافیای ایران در ادوار پارینه سنگی انجام می‌شود. میرک به لحاظ نوع و پراکنش دست افزارها و همچنین ابعاد محوطه در زمره یکی از بزرگترین محوطه های روباز پارینه سنگی در ایران و چه بسا خاورمیانه است. محوطه میرک دلازیان بیشتر منتسب به ادوار پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی است.

انتهای پیام

کد N885416

وبگردی