آفتاب

سیلوان شالوم: طرح "صلح عربی" نمی‌تواند اساس حل اختلافات با فلسطین باشد

سیلوان شالوم: طرح "صلح عربی" نمی‌تواند اساس حل اختلافات با فلسطین باشد

رژیم صهیونیستی با رد طرح صلح عربی سال 2002، تاکید کرد: این طرح دیگر وجود ندارد و تل‌آویو نمی‌تواند آن را اساس حل اختلافات خود با فلسطینیان قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، سیلوان شالوم، معاون نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در تل‌آویو در اظهاراتی رسمی و علنی مخالفت قاطع خود را با "طرح عربستان" که در سال 2002 در کنگره اتحادیه عرب در بیروت مطرح شد، اعلام کرد و گفت: دولت فعلی تل‌آویو و دولت‌های بعدی هرگز براساس این طرح با طرف فلسطینی مذاکره نخواهند کرد.

شالوم که در مذاکرات صلح مسئولیت مذاکره با طرف فلسطینی را برعهده گرفته است، افزود: "طرح عربستان وجود ندارد" چرا که عربستانی‌ها با اعمال سه تغییر بزرگ در این طرح موافقت کرده و این مساله پذیرش طرح را ناممکن کرده است.

معاون نتانیاهو در ادامه با اشاره به اینکه صحبت از طرح عربستان خنده‌دار است چرا که نسخه اصلی این طرح با تغییراتی که در آن صورت گرفت، دیگر وجود ندارد، گفت: عربستانی‌ها بندی را به این طرح اضافه کردند که طبق آن توافقنامه صلح میان فلسطین و اسرائیل براساس مرزهای سال 1967 صورت گیرد. این موضوع در نسخه اصلی طرح که در سال 2002 مطرح شد وجود نداشت. همچنین در نسخه جدید صراحتا به لزوم بازگرداندن جولان به سوریه و ادای کامل حق بازگشت فلسطینیان به سرزمین‌های اشغالی اشاره شده است.

وزیر داخلی رژیم صهیونیستی در ادامه مدعی شد: مخالفت با طرح فعلی عربستان بیانگر موضع‌گیری جامع اسرائیل است.

وی در ادامه گفت: ایهود المرت، نخست وزیر پیشین اسرائیل که با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره صلح مذاکره می‌کرد با این مساله که مذاکرات براساس طرح صلح عربی سال 2002 باشد، مخالفت کرد. بنابراین مشکل مخالفت تندروها نیست و اگر اتحادیه عرب طرح دیگری ارائه دهد شاید بتوان با آن همکاری کرد.

با وجود آنکه شالوم تاکید کرد: معتقد است امکان دستیابی به راه حل نهایی وجود ندارد، مدعی شد: اسرائیل به دنبال از سرگیری مذاکرات با طرف فلسطینی است.

وی در این خصوص اظهار داشت: معتقدم ما به از سرگیری مذاکرات و تلاش برای دستیابی به تفاهم و توافقنامه‌ها نیاز داریم اما من در این مرحله امکان چنین توافقی را نمی‌بینم با این حال این بدان معنا نیست که تلاش برای دستیابی به توافق غیرممکن است.

شالوم درباره استراتژی خود در مذاکره با طرف فلسطینی گفت: بهترین راه برای دستیابی به توافق با طرف مقابل از راه مرحله مرحله کردن توافق و بررسی مذاکرات است.

وی در ادامه ورود به مساله تعیین مرزهای میان کشور آتی فلسطین و تل‌آویو را در ابتدای مذاکرات ممنوع دانست و گفت: در صورت موافقت با مرزهای کشور فلسطین، فلسطینیان در مورد دیگر مسائل اصلی از جمله تدابیر امنیتی، بیت المقدس و مساله پناهندگان سخت‌گیری و پافشاری بیشتری خواهند کرد.

معاون نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: وضعیت فعلی غزه دستیابی به توافق را امری ناممکن کرده است چرا که تشکیلات خودگردان که کنترلی بر غزه ندارد از خود سوال می‌کند در صورت موفقیت در مذاکرات این توافق میان اسرائیل و کرانه باختری خواهد بود یا اسرائیل و غزه؟ و آیا تشکیلات خودگردان می‌تواند به نمایندگی از غزه این توافق پایبند باشد؟ که جواب این سوال از نظر شالوم منفی است و آنها نمی‌توانند.

این مقام رژیم صهیونیستی در ادامه درباره طرح فرانسه برای از سرگیری مذاکرات گفت: این طرح از حمایت طرف‌های مختلف برخوردار نشده است ما الان طرح فرانسه را در دست داریم اما همه آن را نادیده گرفته و از آن روی گردانده‌اند.

وی تاکید کرد: اسرائیل به طور قطعی این طرح را رد می‌کند چرا که براساس مرزهای 1967 و پایتختی قدس شرقی برای فلسطین تنظیم شده است.

وی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 با تاکید بر مخالفت این رژیم با مذاکرات گفت: اسرائیل نمی‌تواند با ایران هسته‌ای همزیستی داشته باشد و این توافق می‌تواند به رقابت تسلیحاتی در منطقه خاورمیانه منجر شود.

انتهای پیام

کد N885252

وبگردی