آفتاب
با هشدار نسبت به سقوط عراق

نوری مالکی: آمریکا در حمایت نظامی از عراق خوب عمل نکرد/بحران سوریه کل منطقه را می‌سوزاند

نوری مالکی: آمریکا در حمایت نظامی از عراق خوب عمل نکرد/بحران سوریه کل منطقه را می‌سوزاند

معاون رئیس‌جمهوری عراق با تاکید بر اینکه نیروهای امنیتی، داوطلبان مردمی و عشایر عراق در نبرد با داعش پیروز خواهند شد، گفت: انتقادات گسترده‌ علیه داوطلبان مردمی، در واقع تلاش‌های جدید طرفداران طرح تقسیم عراق برای ناکام گذاشتن اقدامات این نیروی ملی است که تاکنون توانسته از اتحاد عراق حمایت کند.

معاون رئیس‌جمهوری عراق با تاکید بر اینکه نیروهای امنیتی، داوطلبان مردمی و عشایر عراق در نبرد با داعش پیروز خواهند شد، گفت: انتقادات گسترده‌ علیه داوطلبان مردمی، در واقع تلاش‌های جدید طرفداران طرح تقسیم عراق برای ناکام گذاشتن اقدامات این نیروی ملی است که تاکنون توانسته از اتحاد عراق حمایت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نوری مالکی، معاون رئیس‌جمهوری عراق در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری آلمان در قاهره اظهار داشت: آمریکا در مورد مساله حمایت نظامی از عراق در نبرد با داعش هرگز عملکرد مطلوب و مثبتی نداشته است.

مالکی افزود: اگر آمریکا در عملیات تجهیز نیروهای عراقی به اسلحه جدی بود، عراق شاهد این ضعف امنیتی نبود و از آنجایی که آنچه در طول این جنگ به دست ما رسیده کافی نبود، مجبور شدیم به منابع تسلیحاتی دیگر کشورها از جمله روسیه، ایران، کره و بلغارستان روی آوریم.

معاون رئیس‌جمهوری عراق در ادامه با هشدار نسبت به اینکه عراق هرگز تنها میدان حضور تروریست‌ها نخواهد بود، گفت: اگر کشورهای جهان برای مقابله با خطر تروریسم جدی هستند اول باید منابع تامین مالی این مساله و نیز سیر ورود تروریست‌ها به عراق را متوقف کنند.

مالکی در ادامه این گفت‌وگوی تلفنی با هشدار نسبت به اینکه بحران سوریه کل منطقه را به آتش خواهد کشید، گفت: بمباران نیروهای ائتلاف آمریکایی علیه مواضع داعش تنها 10 درصد این مواضع را نابوده کرده است.

مالکی با تاکید بر عدم نیاز عراق به حضور هرگونه نیروی خارجی در خاک این کشور اعلام کرد: نیروهای عراق برای مقابله با هرگونه خطری چه داعش و چه غیر از آن، کافی هستند.

این مقام عراقی در ادامه با اشاره به انتقادات گسترده علیه داوطلبان مردمی تاکید کرد: این انتقادات تنها تلاش‌های جدید طرفداران طرح تقسیم عراق با هدف ناکام گذاشتن عملیات داوطلبان مردمی است. البته این انتقادات همان‌هایی است که با هدف تخریب جایگاه ارتش عراق آغاز شد.

مالکی با هشدار نسبت به طرح تخریب داوطلبان مردمی، تاکید کرد: این نیروها در زمره گارد ملی خواهند بود.

مالکی در ادامه این گفت‌وگوی تلفنی گفت: از تصویب قانون گارد ملی حمایت می‌کنم اما این قانون به شکل کنونی خطری برای وحدت ملی محسوب می‌شود و به این شیوه از وظیفه اصلی خود که حمایت از کل کشور از جمله استان‌های دارای استقلال اداری است، دور می‌شود.

معاون رئیس‌جمهوری عراق درباره طرح پیشنهادی برخی مقامات آمریکایی مبنی بر امکان تجهیز اهل تسنن و کردهای عراق بدون میانجیگری دولت فدرال ضمن تاکید دوباره بر مخالفت خود با این طرح گفت: این طرح خطر بزرگی برای وحدت عراق و حاکمیت آن محسوب می‌شود و در راستای طرح‌های چند بخش کردن کشور است.

وی در این اظهارات خود اهل تسنن عراق را که حامی اتحاد کشور هستند از سیاسیونی که در سخنان خود بر اختلافات طائفه‌ای تکیه دارند و یا طرح تقسیم کشور را دنبال می‌کنند، جدا کرد.

مالکی با ابراز نارضایتی از انتقاداتی که مخالفان وی نسبت به سیاست‌های او دارند و مالکی را مسوول وضعیت کنونی کشور به ویژه سقوط موصل به دست داعش می‌دانند، طرف‌های داخلی و خارجی را به توطئه برای سقوط موصل معرفی کرد.

وی با تاکید براینکه این انتقادات نادرست است، گفت: برخی فراموش کرده‌اند استان الانبار پس از آنکه من از قدرت کناره‌گیری کردم، سقوط کرد و به دست داعش افتاد.

وی افزود: بارها گفته‌ام سقوط موصل آنقدر که نتیجه توطئه و نقشه‌های طرف‌های خارجی دشمن با عراق و برخی طرف‌های داخلی از جمله بعثی‌ها و نقشبندی‌ها بود، به دلیل عملیات نظامی نبود.

معاون فواد معصوم افشا کرد: برخی طرف‌های ذی‌نفوذ در دولت با صدور دستوراتی مبنی بر عقب‌نشینی عشایر عراقی و پیشمرگ‌ها از شهر موصل و همزمان با آن ورود داعش به شهر، مسبب سقوط شهر بدون هیچ جنگی شدند.

وی با اشاره به نقش برخی چهره‌های سیاسی مخالف در این توطئه بدون نام بردن از آنها گفت: آنها با حمایت از تحصن‌ها، اعلان جنگ علیه دولت و اشاعه فضای شکست و ناکامی در کشور، اوضاع را بدتر کردند. با وجود آنکه بیشتر خواسته‌های تحصن‌کنندگان برآورده شد اما این سیاسیون شعارهای طائفه‌ای با هدف سرنگونی دولت سر دادند.

وی درباره مساله ارتش و تجهیز آن به سلاح، اعتراف کرد، متاسفانه این مساله براساس طائفه‌گری صورت گرفت و من نیروهای خارجی که در آن زمان زمام این مساله را در دست داشتند، متهم می‌دانم.

مالکی در ادامه افزود: این نیروهای خارجی 15 گروه با یک سازمان اداری را تشکیل داد اما از آنجایی که طائفه‌گری و سهمیه‌بندی هنوز وجود نداشت، ارتش با اولین مساله طائفه‌ای در موصل و همزمان با توطئه‌های موجود درهم شکست.

نوری مالکی به شدت اتهامات مبنی بر حمایت از افراطی‌گری و ایجاد طائفه‌گری در منطقه با دور نگه داشتن چهره‌های سیاسی اهل تسنن را رد کرد و گفت: چگونه می‌گویید که من به طائفه‌گری دامن زده‌ام در حالی که در دوره مسوولیتم و پس از حادثه سامرا، برای مقابله با مساله تلاش بسیاری کردم و اولین کسانی که با آنها مقابله کردم شیعیان بصره، بغداد و کربلا بودند. من طرح سازش ملی و حمایت از شیوخ الانبار و نیروهای بیداری را برای مقابله با القاعده ارائه کردم.

مالکی ادامه داد: مساله بازجویی برخی چهره‌های سیاسی اهل تسنن نه یک تصمیم سیاسی بلکه یک دستور قضایی بود چراکه آنان طبق مدارک موثق در اقدامات تروریستی دست داشته‌اند و دستگاه‌های اطلاعاتی منطقه و جهان نیز به این مساله اذعان کرده‌اند.

مالکی با اشاره به اینکه اول از همه نسبت به پیامدهای سیاست‌های گروه‌بندی سیاسی و چندمحوری در منطقه هشدار داده بود، تشدید تروریسم در منطقه را منوط به این مساله دانست به ویژه بحران سوریه نیز عمیق‌تر شده است.

وی در ادامه گفت: اگر من کسی هستم که تروریسم را به عراق فراخوانده‌ام پس حوادث تروریستی سوریه، لبنان، لیبی و دیگر کشورها چگونه قابل تفسیر است؟

مالکی با هشدار نسبت به بحران سوریه تاکید کرد: راه‌حل این بحران حضور تمامی طرف‌های سوری پشت میز مذاکرات بدون هیچ پیش‌شرطی و پایبندی به نتایج آن است.

وی با اشاره به حجم چالش‌هایی که در حال حاضر حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق با آن روبه‌رو است، روابط خود را با وی بسیار خوب توصیف و از همه برای حمایت از العبادی دعوت کرد و هشدار داد، خطر متوجه کل عراق است و اگر ساختار دولتی ضربه‌ای ببیند بر سر همه سقوط خواهد کرد.

وی درباره روابط ایران - عراق نیز با تقدیر از حمایت‌های ایران در نبرد با تروریسم گفت: اگر موضع مثبت ایران نبود امکان ادامه نبرد با داعش را نداشتیم.

انتهای پیام

کد N885152

وبگردی