آفتاب

آمریکا نمونه جدیدی از بمب‌های هدایت شونده هسته‌ای را آزمایش کرد

آمریکا نمونه جدیدی از بمب‌های هدایت شونده هسته‌ای را آزمایش کرد

نیروی هوایی و اداره ملی امنیت هسته‌ای آمریکا با موفقیت نمونه جدید "بمب‌های جاذبه‌ای هدایت شونده هسته‌ای"

(Nuclear Gravity Bomb) از نوع B61-12 را که یک بمب مسلح نشده هسته‌ای بود، به عنوان بخشی از برنامه ارتقاء سلاح‌های قدیمی در صحرای نوادا آزمایش کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، قرار بود این آزمایش توانایی‌های این سیستم تسلیحاتی، طراحی‌ آن و سخت افزار بمب را مشخص کند؛ پیش از آنکه طراحی اساسی چنین بمب‌هایی در سال 2016 میلادی صورت گیرد.

دکتر دان کوک، معاون رئیس برنامه‌های دفاعی اداره ملی امنیت هسته‌ای آمریکا گفت: این آزمایش بیانگر نقطه عطف مهمی در برنامه "تمدید طول عمر بمب‌های B61-12" است و عملکرد سیستم را در شرایط واقعی نشان می‌دهد.

این بمب مسلح نشده هسته‌ای از یک جت F-15E پرتاب شده و دورسنجی، رهگیری و تصویر برداری نیز از آن صورت گرفت.

این درحالی است که با گذشت بیش از شش سال پس از آنکه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد، می‌خواهد جهان از تسلیحات هسته‌ای خلاص شود، واشنگتن به ارتقاء ظرفیت‌های هسته‌ای خود ادامه داده و خطر آغاز یک رقابت تسلیحات هسته‌ای دیگر را به وجود آورده است.

اوباما در آوریل سال 2009 میلادی اعلام کرد، آمریکا متعهد می‌شود تا صلح و امنیت جهانی بدون تسلیحات اتمی را دنبال کند. وی افزوده بود: آمریکا به عنوان قدرت هسته‌ای و تنها قدرت هسته‌ای که از یک سلاح استفاده کرده برای انجام این تعهد مسئولیت اخلاقی دارد. ما به تنهایی نمی‌توانیم در این تلاش موفق شویم اما می‌توانیم آغازگر آن باشیم.

در همین حال برایان بکر، هماهنگ کننده ملی "ائتلاف پاسخ دهی"، یکی از گروه‌های ضد جنگ مستقردر واشنگتن گفت: تصمیم اوباما برای ارتقاء بمب‌های B61-12 به جای کنار گذاشتن این تسلیحات نشانه آشکاری از این مساله است که اظهارات سال 2009 میلادی اوباما مشتی "حرف پوچ و توخالی" بوده است.

وی افزود: اوباما با صدور مجوز ارتقاء این بمب‌ها، معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی را نقض کرده است.

در حال حاضر در زرادخانه‌ آمریکا پنج نوع بمب B61-12 و همچنین B-84 وجود دارد که هر یک قابل نصب بر جنگنده‌های مختلفی هستند.

در حالی که بمب‌های جاذبه‌ای قدیمی که از هواپیما به پایین انداخته می‌شدند، دقت بسیار کمی داشتند و از هواپیما سقوط آزاد می‌کردند و یا با یک چتر رها می‌شدند، این بمب‌های جاذبه‌ای هدایت شونده جدید شامل یک کیت هدایت شونده و سیستم هدایت شونده داخلی هستند که می‌تواند این بمب‌ را به سمت هدفی، با دقت بالاتر هدایت کند.

هانس کریستنسن، مدیر برنامه اطلاعات هسته‌ای در فدراسیون دانشمندان آمریکایی گفت: مزایای تاکتیکی، بهره‌وری و استراتژیکی طولانی مدتی در تلاش‌های آمریکا برای تبدیل تمامی انواع بمب‌های B61-12 به یک بمب جاذبه‌ای هدایت شونده هسته‌ای قابل استقرار بر جت‌های جنگنده استراتژیک و تاکتیکی، وجود دارد.

وی افزود: آمریکا انواع مختلفی از این سلاح‌ها در زرادخانه خود دارد و می‌خواهد در آینده این سلاح‌ها را به بمب‌هایی از این نوع کاهش دهد چرا که این اقدام ارزان‌تر و ساده‌تر است.

انتهای پیام

کد N885129

وبگردی