آفتاب

تشخیص سرطان پروستات در مراحل اولیه با کمک حسگرها

تشخیص سرطان پروستات در مراحل اولیه با کمک حسگرها

محققان انگلیسی موفق به ساخت حسگری شده اند که با کمک آن می توان به تشخیص سرطان پروستات در مراحل اولیه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان هایی است که مردان بسیاری را مبتلا می کند. این سرطان نیز همانند سایر سرطان ها اگر در مراحل اولیه شناسایی شود، می توان به کمک و نجات فرد مبتلا پرداخت. محققان انگلیسی دانشگاه بیرمنگام موفق به ساخت تراشه ای شده اند که این سرطان را در مراحل اولیه و با دقت بسیار بالایی شناسایی می کند.

این تراشه قادر به شناسایی پروتئین خاصی است که با زنجیره کربوهیدرات ها ترکیب می شود و در ابتلا به این سرطان نقش دارد. این پروتئین، مولکول «Glycoprotein » نام داشته و نقش مهمی را در پاسخ ایمنی بدن ایفا می کند. محققان معتقدند این پروتئین با ایفای چنین نقشی می تواند به عنوان نشانگری برای تشخیص سرطان کاربرد داشته باشد. از روش های تشخیصی که در حال حاضر برای شناسایی این سرطان استفاده می شود، آزمایش آنتی بادی هاست در صورتی که این آزمایش نه تنها پر هزینه است بلکه از دقت بالایی نیز برخوردار نیست.

اما با استفاده از این تراشه می توان امیدوار بود که این سرطان با هزینه کمتر و در مراحل اولیه شناسایی و قابل کنترل باشد. در سرطان پروستات پیشرفته، سرطان به خارج از کپسول پروستات انتشار می یابد. معمولا این سرطان در استخوان ها و گره های لنفاوی دیده می شود. این نوع سرطان با نام سرطان متاستاتیک نیز شناخته می شود. سرطان متاستاتیک، سرطانی است که در بدن پخش می شود. روش های درمانی مختلفی برای سرطان پروستات پیشرفته وجود دارد مانند : جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی و ترکیبی از این درمان ها.

کد N884959

وبگردی