آفتاب

توسعه سازمان همکاری شانگهای کلیک خورد/عضویت دائم هند و پاکستان

توسعه سازمان همکاری شانگهای کلیک خورد/عضویت دائم هند و پاکستان

نشست دیروز سازمان همکاری شانگهای در حالی پایان یافت که مبارزه با تروریسم و توسعه این نهاد سیاسی- اقتصادی در دستور کار اعضای دائم قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایتارتاس، نشست سازمان همکاری شانگهای دیروز جمعه در حالی در شهر «اوفا» واقع در روسیه پایان یافت که طرح توسعه این نهاد منطقه ای مورد تایید قرار گرفت.

به این ترتیب، مراحل عضویت هند و پاکستان نیز که تا همین دیروز به عنوان عضو ناظر در نشست شرکت می کردند آغاز شد. انتظار می رود حضور پررنگ تر این دو کشور که جزء قدرت های هسته ای آسیا محسوب می شوند نه تنها موجب قدرت گرفتن هر چه بیشتر سازمان همکاری شانگهای شود بلکه به همکاری سازنده  بین اسلام آباد – دهلی به عنوان دو رقیب دیرینه نیز منجر شود.

در بیانیه پایانی گروه شانگهای، دلیل توسعه این سازمان به پیچیدگی هایی نسبت داده می شود که همزمان با گسترش دایره روابط بین الملل و ظهور جهان چند قطبی به وجود خواهد آمد.

توسعه سازمان همکاری شانگهای در حالی انجام می گیرد که افزایش چالش ها و تهدید های امنیتی بیش از پیش به عدم ثبات و اطمینان در نقاط مختلف جهان منجر می شود.

در همین راستا، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند، از توسعه سازمان همکاری شانگهای به عنوان سکوی پرشی یاد کرد که آن را به یکی از مهم ترین و پویاترین سازمان های جهان تبدیل می کند.

به گفته وی، اکنون زمان مناسب برای افزایش دامنه نفوذ این سازمان در منطقه فرا رسیده و کشورهای عضو از هر امکانی برای موفق شدن برخوردار هستند.

سازمان همکاری شانگهای فعلا از ۶ عضو دائم برخوردار است که شامل چین، روسیه، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان می شود.

در نشست دیروز همچنین تصمیم گرفته شد که بلاروس نیز به عنوان عضو ناظر به این مجموعه بپیوندد. موضوعاتی چون افزایش همکاری در زمینه مبارزه با افراط گرایی و تروریسم هم از دیگر تصمیمات اتخاذ شده در این نشست بود.

سازمان همکاری شانگهای یکی از ساختارهایی است که با محوریت روسیه و چین در سال ۱۹۹۶ میلادی شکل گرفت و هدف ابتدایی آن خاتمه دادن به درگیری های بین این دو کشور با همسایگان شان در آسیای مرکزی بود. اما، بعدها این سازمان با پذیرش اعضای ناظر در جهت تبدیل شدن به یک اتحادیه منطقه ای قدرتمند پیش رفت.

سازمان همکاری شانگهای ترکیبی از اهداف سیاسی، امنیتی و اقتصادی را به صورت همزمان دنبال کرده و مبارزه با تروریسم، جدایی طلبی و همچنین افراط گرایی را از اهداف اصلی خود می داند. در این میان، مبارزه با نفوذ غرب و ناتو در منطقه آسیای مرکزی نیز از جمله مسائل راهبردی است که کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به آن توجه ویژه ای دارند.

نشست بعدی این سازمان در سپتامبر سال ۲۰۱۶ در کشور ازبکستان برگزار خواهد شد.

 

کد N884800

وبگردی