آفتاب

سازمان ملل: بیش‌تر تروریست‌ها در سوریه و عراق تونسی‌ هستند

سازمان ملل: بیش‌تر تروریست‌ها در سوریه و عراق تونسی‌ هستند

کارشناسان سازمان ملل در گزارشی با اعلام این که بیشتر تروریست‌های خارجی که به گروه‌های تندرو در مناطق درگیر پیوسته‌اند، تونسی هستند، خواهان اتخاذ اقدامات فوری برای ممانعت از پیوستن تونسی‌ها به گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری تونس (قنا)، رئیس تیم کارشناسان کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل پس از سفر به تونس با هدف جمع‌آوری اطلاعات درخصوص فعالیت‌های تروریست‌های خارجی اعلام کرد تونس بالاترین میانگین تروریست‌های خارجی را در میان کشورهایی دارد که شهروندان آنها برای جنگ در کنار تروریست‌ها به سوریه و عراق سفر می‌کنند.

وی گفت: بنابر اطلاعات به دست آمده حدود 4000 تونسی برای جنگ در کنار تروریست‌ها به سوریه رفته‌اند این در حالی است که حدود 1000 تا 1500 تن از شهروندان تونسی در لیبی، 200 تن در عراق، 60 تن در مالی و 50 تن در یمن در کنار گروه‌های تروریستی می‌جنگند و 625 تن نیز به تونس برگشته‌اند.

تیم کارشناسان سازمان ملل در گزارش خود در ژنو اعلام کرد شبکه‌هایی که مسوول انتقال این افرادند بسیار پیشرفته هستند و تروریست‌ها را از طریق مرزهایی منتقل می‌کنند که عبور از آن آسان باشد. گهگاه نیز از طریق مناطقی که در آن قاچاق انسان و کالاهای غیرقانونی صورت می‌گیرد این کار را انجام می‌دهند.

رئیس تیم کارشناسان سازمان ملل تاکید کرد: براساس اطلاعاتی که از شاهدان عینی به دست آمده، تروریست‌ها برای ورود به سوریه از لیبی وارد ترکیه و سپس مرزهای منطقه "انطاکیه" با سوریه شده و پس از آن وارد سوریه می‌شوند.

به گفته تیم کارشناسان سازمان ملل به هر تروریست جدید حدود 3000 تا 10 هزار دلار پول پرداخت می‌شود. البته این به مدرک فرد و میزان لیاقت و شایستگی وی بستگی دارد و در هر مرحله از فعالیت تروریست‌های خارجی تغییر می‌کند. همچنین تعدادی از تروریست‌ها در لیبی آموزش می‌بینند بعد به سوریه می‌روند.

تیم سازمان ملل در گزارش خود اعلام کرد: بیشتر تونسی‌هایی که برای پیوستن به گروه‌های تروریستی به مناطق درگیر سفر می‌کنند حدود 18 تا 35 سال دارند و بیشتر آنها از طبقات اجتماعی فقیر هستند. اما در میان آنها افرادی از طبقات اجتماعی متوسط و ثروتمند جامعه نیز دیده می‌شوند.

تیم سازمان ملل در سفر خود به تونس نشست‌های زیادی را با مسوولان تونسی برگزار و از زندان «المرناقیه» بازدید کرده است.

نتایج اولیه گزارش تیم سازمان ملل همچنین به این مساله اشاره کرد که زنان و اعضای یک خانواده به طور کامل نیز به گروه‌های تندرو پیوسته‌اند.

انتهای پیام

کد N884766

وبگردی