آفتاب

تقاضای بخشش پاپ به خاطر جنایات کلیسا در قاره آمریکا

تقاضای بخشش پاپ به خاطر جنایات کلیسا در قاره آمریکا

پاپ فرانسيس رهبر کاتوليک‌های جهان، به خاطر گناهان و جنایات کلیسا علیه مردمان بومی در زمان تسخیر و استعمار قاره آمریکا تقاضای بخشش کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشيتدپرس، پاپ فرانسيس در در گردهايی سالانه نهادها و جنبش های دفاع از حقوق بوميان که اوو مورالس رییس جمهور چپگرای بولیوی نیز در آن حضور داشت، «فروتنانه» از مردم بومی آمریکای لاتین به خاطر گناهان و جنایات کلیسا علیه بومیان در زمان تسخیر قاره آمریکا تقاضای بخشش کرد.

وی تصریح کرد که پیش از این نيز رهبران کليسای کاتوليک در آمريکای لاتين گناهان بزرگی را که کليسا در حق مردمان بومی قاره آمريکا به نام خدا و دين مرتکب شده اند را به رسميت شناخته‌اند.

پیشتر و در سال 1992، پاپ ژان پل دوم در زمان بازدید از جمهوری دومینیکن به خاطر مصائبی که کلیسای کاتولیک در پنج قرن گذشته علیه بومیان قاره آمریکا مرتکب شده بود، از آنها عذرخواهی کرد.

رهبر کليسای کاتوليک در این اجتماع اظهار داشت: می‌خواهم با کمال صراحت بگویم، همان طور که قدیس ژان پل دوم گفت، من هم می خواهم در نهایت فروتنی تقاضای بخشش کنم؛ نه فقط به خاطر جرایم کلیسا بلکه به خاطر جنایاتی که در دوران موسوم به تسخیر قاره آمریکا علیه مردم بومی این قاره صورت گرفته است.

پاپ فرانسیس که خود اصالتی آرژانتینی دارد، در حال بازدید از سه کشور اکوادور، بولیوی و پاراگوئه است.

وی با این حال در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هزاران نفر از کشیش های مسیحی با منطق شمشیر مخالفت کرده اند، اظهار داشت: گناهان زيادی اتفاق افتاده است اما ما هيچگاه عذرخواهی نکرديم، بنابراين من امروز تقاضای بخشش می‌کنم ولی با وجود همه گناهان و گناهکاری در همان دوران، بخشندگی نيز وجود داشت و افراد زيادی از حقوق مردمان بومی دفاع می‌کردند.

این سخنان پاپ با تشویق و حمایت افراد حاضر همراه بود.

 

کد N884599

وبگردی