آفتاب
برای حضور در مذاکرات هسته‌ای

کری رکورد اقامتش در خارج آمریکا را شکست

کری رکورد اقامتش در خارج آمریکا را شکست

از مذاکرات ایران و 1+5 که در مراحل پایانی خود در وین در حال برگزاری است به‌عنوان طولانی‌ترین مذاکرات در جهان یاد می‌شود.


 هم‌چنین وزیران خارجه ایران و آمریکا که به مدت 2 هفته است در وین در حال مذاکره هستند رکورددار مذاکره با همتایان خود شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده که بیش از دو هفته است در وین آخرین دور مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران به منظور دستیابی به توافق نهایی پیش را پیگیری می‌کند، رکورد اقامت خود را در این مقام در خارج از کشور برای گفت‌وگو درباره یک موضوع خاص را شکست.

به گزارش آسوشیتدپرس، اقامت جان کری در هتل محل برگزاری مذاکرات جاری اتمی در پایتخت وین، که روز جمعه وارد پانزدهمین روز خود شد، هم‌چنین طولانی‌ترین اقامت یک دیپلمات ارشد آمریکا برای انجام یک دور مذاکره دیپلماتیک خاص در خارج از ایالات متحده از سال ۱۹۸۳ میلادی به این طرف است.

وی در صورت ماندن در وین تا روز یک‌شنبه، با رکورد جرج شولتز، وزیر خارجه دولت رونالد ریگان در سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۹ برابری خواهد کرد.

رکورد طولانی‌تر بعدی در زمینه اقامت یک وزیر خارجه ایالات متحده در خارج از کشور برای انجام گفت‌وگو بر سر یک موضوع مشخص، به سفر ۳۴ روزه هنری کیسینجر به خاورمیانه در سال ۱۹۷۴ میلادی به منظور پیگیری مذاکرات صلح اعراب و اسراییل اختصاص دارد.

اما تفاوت در این است که کیسنجر در آن سفر، بین اورشلیم، دمشق، امان و برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه در تردد بود و در طول این گفت‌وگوها در یک شهر و محل خاص اقامت نداشت، در حالی که کری در طول این مدت پانزده روز، به‌طور دائم در پایتخت وین بوده است.

با این حال، با مراجه به بایگانی وزارت خارجه ایالات متحده، طولانی‌ترین زمان اقامت یک وزیر خارجه آمریکا در خارج از کشور، به سال ۱۹۱۹ میلادی و سفر رابرت لنسنگ، وزیر خارجه دولت وودرو ویلسون باز می‌گردد، که ماه‌ها در اروپا ماند و کنفرانس صلح پاریس، که منجر به پایان جنگ جهانی اول شد، را پیگیری کرد.

باید به تفاوت شرایط آن زمان با دوران کنونی، از نظر وسایل حمل و نقل و تجهیزات ارتباطاتی، نیز توجه داشت. در گذشته زمان زیادی برای سفر صرف می‌شد، در حالی امروزه این زمان بسیار کوتاه‌تر شده است. پیچیده‌تر شدن مناسبات بین‌المللی نیز عامل دیگری در به درازا کشیده شدن مذاکرات است.

انتهای پیام
کد N884512

وبگردی