آفتاب

مصاحبه امانپور با موگرینی و موسویان/ اگر تصمیمات مهم در ساعات آینده اتخاذ نشود، توافقی در کار نیست

مصاحبه امانپور با موگرینی و موسویان/ اگر تصمیمات مهم در ساعات آینده اتخاذ نشود، توافقی در کار نیست

گزارشگر برجسته شبکه سی ان ان در گزارشی با حضور فدریکا موگرینی و سیدحسین موسویان به موانع موجود در توافق هسته ای پرداخت.

کریستین امانپور، گزارشگر برجسته شبکه سی ان ان در گفتگویی مشترک با حضور فدریکا موگرینی مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سیدحسین موسویان، عضو ارشد تیم پیشین هسته‌ای کشورمان به بررسی موانع موجود در توافق هسته‌ای پرداخت.

موگرینی در پاسخ به سوال امانپور پیرامون موانع به وجود آمده در مذاکرات گفت:   [span] [span]گفتگوها هر از چند گاهی پرتنش می شود و گاهی مواقع حرفهایی که رد و بدل می شود پرتنش است اما احترام متقابل همواره وجود دارد و تکلیف مذاکرات هسته ای ظرف چند ساعت آتی مشخص خواهد شد.

 وی افزود: هنوز امکان دستیابی به توافق وجود دارد اما هیچ درصدی ارائه نمی کنم زیرا ما همچنان به توافق نزدیک هستیم. با این حال اگر تصمیم های مهم تاریخی و سیاسی طی ساعات آتی اتخاذ نشود ما توافقی نخواهیم داشت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: همه مسئولیت های مهم و تاریخی را که پیش روی همه افراد دور میز مذاکره وجود دارد را درک می کنند اما دستیابی به یک توافق تاریخی عدم اشاعه که منطقه و جهان را بسیار امن تر خواهد کرد. اما باید بدانیم که سیاست های داخلی، افکار عمومی نیز سهم قابل توجهی دارند. 

این مقام ارشد اروپایی بیان داشت: شش کشوری که در یک طرف میز مذاکره نشسته اند فرایند به شدت سازنده و مفیدی را دنبال می کنند. همه شش کشور تاکنون نقشی بسیار خوب را بازی کردند و اتحاد شش کشور بسیار عالی بوده است. با این حال آنچه می بینم و به من و همه مربوط است اینکه در پشت درهای بسته چه می گذرد و به گفتگوها درباره بخشهای سیاسی فنی توافق و نیز خود توافق مربوط می شود همه چیز کاملا سازنده است

موگرینی یادآور شد: شرایط به زودی مشخص خواهد شد و لحظه سرنوشت ساز به زودی فرا می رسد. تصمیم های دشوار و سیاسی باید درباره دو مسئله ای که باقی مانده است گرفته شود و این تصمیم گیری ها مربوط به مسایل تکنیکی نیست بلکه سیاسی است. من فکر می کنم آن لحظه به زودی و ظرف چند ساعت آتی فرا می رسد و معلوم میشود که آیا طرفها از فضای سیاسی لازم برای اتخاذ این تصمیم های سیاسی برخوردارند یا خیر. 

[span]سید حسین موسویان، نیز در ادامه گفت:  [span]

97% متن توافق و تمام شده. خانم موگرینی گفت مسایل باقیمانده تکنیکی نیست و سیاسی است زیرا مشکل مهمی در مورد مسایل تکنیکی مربوط به مقررات معاهده ان پی تی و آژانس بین المللی انرژی اتمی بافینمانده است. اما مشکل سیاسی موجود مذاکرات مربوط به زیاده خواهیهای فراتر از معاهده ان پی تی و مقررات بین الملل است. 
مسئله اصلی باقیمانده در مورد تحریمهای مربوط به قطعنامه های سازمان ملل است. در توافق نوامبر 2013 ژنو و توافق آوریل لوزان، ایران و قدرتهای بزرگ توافق کردند که کلیه تحریمهای مریوط به مسیله هسته ای برداشته خواهد شد. [span]

اکنون آمریکا یک بازی سیاسی را آغاز کرد است. تحریمهای سازمان ملل را به دو قسمت تقسیم کرده است.

دسته اول را تحریمهای اقتصادی مثل بانک و نفت و بیمه میداند. و دسته دوم را تحریمهای مربوط به اشاعه سلاح هسته ای دانسته که تحریمهای سلاح نظامی را هم در این دسته کنجانده است. طرف ایرانی هم میگوید آقای کری ما یکبار قبلا توافق کرده ایم که کلیه تحریمهای مرتبط هسته ای اعم از تحریمهای سازمان ملل و یک جانبه و چند جانبه برداشته خواهند شد.

مشکل مهم دیگر این است که آمریکا برخی از مواضع خود را بعد از توافق لوزان تغییر داده است. مثلا در لوزان توافق کردن که سانتریفیوژهای نطنز از 3000 به 1000 کاهش خواهد یافت. این حقیقتی بود که در فکت شیت وزارت خارجه آمریکا هم آمد. اما بعد از توافق لوزان آمریکا تغییر موضع داد و از ایران خواست که سانتیقیوژ های نطنز از 3000 به 300 کاهش یابد.این رفتار سیاسی آمریکا موجب مشکلات فعلی مذاکرات است. درهرصورت من معتقدم توافق میتواند صورت بگیرد.


[span]5252

کد N884510

وبگردی