آفتاب

تخت روانچی: ضرب الاجل امریکایی ها برای ما مهم نیست

تخت روانچی: ضرب الاجل امریکایی ها برای ما مهم نیست

واحد مرکزی خبر نوشت:

عضو تیم ‌مذاکره‌کنننده هسته‌ای ایران با تاکید بر اینکه در مذاکرات وین بسیاری از اسناد و ضمایم پایان پذیرفته و تنها، چند نکته کلیدی باقی مانده است؛ گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال توافق با عزت است و ضرب‌الاجل دیروز آمریکایی ها برای ما، خیلی مهم نبود.

مجید تخت روانچی عصر امروز در حاشیه مراسم ختم مادر همسر خود در جمع خبرنگاران گفت: از نظر ایران ضرب‌الاجلی درمذاکرات هسته ای وجود ندارد و بر همین اساس، مذاکرات را ادامه می‌دهیم تا به نتیجه لازم برسیم.

وی افزود: منطق ما طوری است که با پشتوانه مردمی می‌خواهیم موضوع مذاکرات هسته‌ای با حفظ عزت حل شود، لذا ایران هیچ موضوعی را با عزت خود معامله نمی‌کند.

عضو تیم مذاکره‌کننده ایرانی درباره اینکه چرا طرف مقابل اسب خود را تغییر داده و از تفاهم لوزان عبور کرده است گفت: روز پنجشنبه روز عجیبی نبود و آمریکایی‌ها یک ضرب الاجلی داشتند که این ضرب‌الاجل برای ما خیلی مهم نبود.

وی تصریح کرد: تیم مذاکره کننده هسته ای ایران قبلاً هم گفته بودکه اگر قبل از ضرب‌الاجل، به توافق برسیم بهتر است، ولی بعد از آن هم اگر به توافقی رسیدیم مشکلی نیست.

تخت روانچی در ادامه گفت: بعضی‌ اوقات بعد از تفاهم متوجه می‌شویم که طرف مقابل خواسته‌هایش را تغییر داده و زیاده‌خواهی می‌کند، ولی ما مقاومت می‌کنیم.

 عضو تیم ‌مذاکره‌کنننده هسته‌ای ایران با تاکید بر اینکه در مذاکرات وین بسیاری از اسناد و ضمایم پایان پذیرفته و تنها، چند نکته کلیدی باقی مانده است گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال توافق با عزت است و ضرب الاجل دیروز آمریکایی ها برای ما، خیلی مهم نبود.

مجید تخت روانچی گفت: از نظر ایران ضرب الاجلی در مذاکرات هسته ای وجود ندارد و بر همین اساس، مذاکرات را ادامه می‌دهیم تا به نتیجه لازم برسیم.

وی افزود: منطق ما طوری است که با پشتوانه مردمی می‌خواهیم موضوع مذاکرات هسته‌ای با حفظ عزت حل شود، لذا ایران هیچ موضوعی را با عزت خود معامله نمی‌کند.

عضو تیم مذاکره‌کننده ایرانی درباره اینکه چرا طرف مقابل اسب خود را تغییر داده و از تفاهم لوزان عبور کرده است گفت: روز پنجشنبه روز عجیبی نبود و آمریکایی‌ها یک ضرب الاجل داشتند که این ضرب الاجل برای ما خیلی مهم نبود.

وی تصریح کرد: تیم مذاکره کننده هسته ای ایران قبلاً هم گفته بودکه اگر قبل از ضرب الاجل، به توافق برسیم بهتر است، ولی بعد از آن هم اگر به توافقی رسیدیم مشکلی نیست.

تخت روانچی در ادامه گفت: بعضی‌اوقات بعد از تفاهم متوجه می‌شویم که طرف مقابل خواسته‌هایش را تغییر داده و زیاده‌خواهی می‌کند، ولی ما مقاومت می‌کنیم.

معاون وزیر امور خارجه همچنین شرایط کنونی مذاکرات هسته ای وین را در مقطع بسیار حساس دانست و گفت: در مذاکره اگر قصد سیاسی وجود داشته باشد اگر علاقه مندی به حل قضیه وجود داشته باشد باید تصمیمات سخت گرفته شود.

وی افزود: طرف مقابل مذاکرات هسته ای اگر واقعا می خواهد به یک توافق برسیم باید تصمیمات سخت را اتخاذ کند. البته این تصمیمات، یک ملزوماتی دارد و انها باید انتخاب کنند که توافق را می خواهند یا تحریم را.

عضو تیم ‌مذاکره‌کنننده هسته‌ای ایران در ادامه گفت: طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری، برای رسیدن به توافق خوب ، نمی توانیم از خطوط قرمز ترسیم شده عبور کنیم و تا حالا هم همین طوری بوده و از این به بعد هم همینگونه خواهد بود.

وی افزود: حالا آمریکایی ها و برخی از اعضای 1 + 5 باید تصمیم خود را بگیرند؛ این تصمیم شاید تصمیم سختی باشد که بر عهده آنهاست اما اگر این تصمیم گرفته نشود و ما احساس کنیم که به توافق خوبی نمی رسیم خود به خود، توافق هسته ای نخواهیم داشت.

وی افزود: بارها گفته ایم که اگر توافقی صورت نگیرد انتهای دنیا نخواهد بود. ما علاقه داریم که مذاکرات به نتیجه برسد با جدیت هم آنرا دنیال می کنیم که اگر طرف مقابل، تصمیم سیاسی خود را بگیرد ما می تونیم به یک توافقی برسیم توافق خوبی هم خواهد بود هم منافع ما را در پی دارد وهم، منافع دیگران را.

عضو تیم ‌مذاکره‌کنننده هسته‌ای ایران در ادامه تصریح کرد: فکر می کنم این موضوع قابل حل است منتها این تصمیم را باید طرف مقابل بگیرد.
تخت روانچی درباره مصاحبه دیشب جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت: دیشب از نظر زمانی، اتفاق خاصی نیفتاده بود؛ در زمانی بودیم که براساس قوانین داخلی آمریکا، اگر تیم آمریکا تا دیشب توافق را - که اگر به آن می رسیدیم - تسلیم کنگره می کرد یکسری تبعاتی داشت.

وی افزود: ما از ابتدا گفته بودیم ما این ضرب الاجل های مصنوعی را به رسمیت نمی شناسیم برای ما،  توافق خوب مهم است و اینکه  بخواهیم تحت فشار زمان باشیم  به هیچ وجه، این طور نخواهد بود.

به گفته تخت روانچی، ایران توافق هسته ای خوب را هزینه نمی کند برای اینکه زمان را به دست بیاورد. ما اهل ترک کردن میزه مذاکره نیستیم منطق داریم کسی که منطق دارد گفتگو می کند و طرفی که منطق ندارد از مذاکره فرار می کند.

وی با تاکید بر اینکه مذاکرات متوقف نشده است و در وین این مذاکرات ادامه دارد گفت: در طول چند ماه گذشته و در جریان مذاکرات، تفاهماتی بدست آمده و قول هایی داده شده است که متاسفانه بعد از ان، زیاده خواهی مطرح شده و مطالب دیگه ای بوجود آمده است.

49310

کد N884465

وبگردی