آفتاب

عضویت پاکستان و هند در سازمان شانگهای قطعی شد/ ایران بازهم پشت در ماند

عضویت پاکستان و هند در سازمان شانگهای قطعی شد/ ایران بازهم پشت در ماند

ایرنا نوشت:

سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با امضای سندی با عضویت کامل پاکستان و هند در سازمان همکاری شانگهای موافقت کردند

به گزارش خبرگزاری روسیا سگودنیا، سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای روز جمعه در جریان اجلاس سران این سازمان در اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان روسیه، با عضویت کامل هند و پاکستان در این سازمان موافقت و سند مربوطه را امضا کردند.

در این گزارش گفته شده است: با امضای سند مربوطه، روند و مراحل عضویت کامل هند و پاکستان در سازمان همکاری شانگهای آغاز شد.

این دو کشور در ماه سپتامبر سال 2014 بطور رسمی درخواست عضویت در سازمان همکاری شانگهای کرده بودند.

در حال حاضر چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان اعضای سازمان همکاری شانگهای را تشکیل می دهند و جمهوری اسلامی ایران، هند، افغانستان، مغولستان و پاکستان هم در این سازمان عضو ناظر هستند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در اجلاس امروز اعلام کرد که ارمنستان، کامبوج، نپال و جمهوری آذربایجان به عنوان شریک برای گفت وگو در سازمان همکاری شانگهای پذیرفته می شوند.

وی همچنین به علاقمندی شماری از کشورها و درخواست آنها برای همکاری با سازمان همکاری شانگهای به صورت های متفاوت ازجمله عضو ناظر و شریک گفتگو اشاره کرد.

پوتین روز پنجشنبه در دیدار با آلکساندر لوکاشنکو رییس جمهوری بلاروس هم گفت که تصمیم برای اعطای موقعیت عضو ناظر به بلاروس گرفته شده است.

بلاروس به همراه ترکیه و سریلانکا شرکای گفتگوی سازمان همکاری شانگهای هستند و روسای جمهوری و هیات های نمایندگی این کشورها به عنوان میهمانان ویژه در اجلاس اوفا شرکت دارند.

جمهوری اسلامی ایران که از سال 2005 به عنوان ناظر در سازمان همکاری شانگهای حضور دارد هم درخواست برای عضویت کامل در این سازمان داده است.

دمیتری مزنتسف دبیرکل سازمان همکاری شانگهای به تازگی در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد: سطح پیشرفت مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 ،تا اندازه زیادی میزان نزدیکی و مشارکت این کشور به سازمان همکاری شانگهای را تعیین خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری روسیا سگودنیا، مزنتسف عصر روز چهارشنبه در گفتگو با شبکه خبری روسیه24 خاطرنشان کرد: ایران در سال های اخیر به ویژه در دو سال گذشته بطور مستمر با سازمان همکاری شانگهای در سطوح وزیران، حتی دبیران شورای امنیت و دادستانان کل همکاری کرده است.

وی با بیان این که نمایندگان ایران در نشست های بسیار مهم سازمان همکاری شانگهای همواره حضور داشته اند، اظهار داشت: با این حال کشوری که مورد تحریم شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد نمی تواند شرایط برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای را داشته باشد.

دبیرکل سازمان همکاری شانگهای گفت: البته آرزو می کنیم که پیشرفت در (مذاکرات مربوط به) برنامه هسته ای ایران بیشتر باشد. اطمینان دارم پیشرفت در مذاکرات هسته ای ، مراحل و سرعت حل مساله عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را تعیین خواهد کرد.

آنتون کوبیاکوف مشاور ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز اخیرا بر عضویت کشورمان در سازمان همکاری شانگهای پس از لغو تحریم های شورای امنیت تاکید کرد.

به گزارش پورتال خبری روسی 'ام.کا.اس' ، مشاور رییس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد : با لغو تحریم های شورای امنیت در مورد ایران، این کشور به عضویت سازمان همکاری شانگهای درمی آید.

وی افزود: در دستور کار اجلاس شانگهای عضویت ایران در این سازمان قرار دارد.

4949

کد N884449

وبگردی