آفتاب

تلاشها برای به سرانجام رسیدن مذاکرات در وین همچنان ادامه دارد

تلاشها برای به سرانجام رسیدن مذاکرات در وین همچنان ادامه دارد

ایرنا نوشت:

رسانه های چین در گزارش های روز جمعه خود تاکید کردند که به رغم برخی موانع در مذاکرات هسته ای ایران، همه طرفین گفت وگوها تلاش دارند در فرصت باقیمانده به نتیجه مطلوب و دلخواه دست یابند.

به گزارش ایرنا، این رسانه ها تاکید کردند که قدرت های بزرگ جهان پس از دو بار تمدید مهلت گفت وگوها در تلاشند تا با ایران نهایتا به توافق برسند.

«گلوبال تایمز» روزنامه ارگانی حزب حاکم چین در مطلبی آورده است: آنچه از مذاکرات بر می آید اینکه آنها اعلام کرده اند تا آخرین لحظات از تلاش برای رسیدن به یک توافق مطلوب با ایران دست نخواهند کشید.

این روزنامه می نویسد: برای پنجمین بار از سال 2013 طرفین مذاکرات را تمدید کردند اما با این خوشبینی که بتوان به این موضوع که از سال 2002 در جریان بوده است، خاتمه دهند.

گلوبال تایمز می افزاید، برآیند گفت و گوها حاکی است طرفین می توانند تا پایان امروز - جمعه - بر اختلافات باقیمانده فایق آیند بخصوص آنکه همه تلاش دارند از خود انعطاف نشان دهند.

در همین حال خبرگزاری رسمی چین گزارش کرده است: موضوع این است که طرفین بیش از آنکه به زمان توجه داشته باشند بر کیفیت توافق تمرکز کرده اند.

خبرگزاری شین هوا خاطرنشان کرد که از دیدگاه چین باید یک توافق نهایی و جامع و متوازن که در نهایت برای همه برد برد باشد، حاصل شود.

این گزارش ادامه می دهد: مساله تحریم ها پیچیدگی خاص خود را دارد و در مذاکرات وقت زیادی را گرفته است اما اکنون دیپلمات ها اعتراف می کنند در این زمینه خیلی پیشرفت کرده اند.

خبرگزاری رسمی چین تاکید کرد که دیپلمات های ارشد به کشورهایشان بازگشته اند تا برای زدن مهر نهایی بر توافق با ایران آماده شوند.

این گزارش تصریح می کند که برای ایران هم توافق اهمیت بالایی دارد. زیرا سالهاست این کشور تحت تحریم های ظالمانه قرار گرفته و میلیاردها دلار از دارایی هایش در کشورهای دیگر مسدود شده است. هر زمان که توافق حاصل شود ایران به این پول ها دست خواهد یافت.

نشریه «ژاپن تودی» نیز گزارش کرده است که مساله تحریم تسلیحاتی که البته ایران خیلی آن را مانند تحریم های مالی و بانکی مهم نمی داند، سر باز کرده است.

این روزنامه خاطرنشان کرد که به همین دلیل مذاکرات کمی طولانی تر شده است. بخصوص آنکه روسیه از لغو این تحریم استقبال می کند اما آمریکا در این مورد سرسختی نشان می دهد.

این نشریه ادامه می دهد: در بیانیه تفسیری که خود آمریکایی ها بعد از بیانیه لوزان منتشر کردند، آمده است که تمامی تحریم های شورای امنیت سازمان ملل پس از توافق نهایی لغو خواهد شد.

ژاپن تودی می نویسد: به همین دلیل ایران در شرایط کنونی این را حق خود می داند که بخواهد تحریم تسلیحاتی هم برداشته شود زیرا این بخشی از توافق جامع طرفین است که واشنگتن هم در فک شیت خود به آن اشاره کرده است.

این نشریه تاکید کرد که در این میان چین و روسیه بخصوص از لغو همه تحریم ها از جمله تحریم تسلیحاتی ایران استقبال می کنند و آماده اند تا در این زمینه از تهران حمایت کنند.

شبکه خبری آسیا تایمز از هنگ کنگ هم گزارش کرده است که مساله تحریم تسلیحاتی هم بخشی از تحریم هاست که در صورت توافق جامع، مساله حذف آن مطرح است.

این گزارش می افزاید: ممکن است آمریکا و انگلیس سرسختی نشان دهند اما حتی فرانسه هم نسبت به لغو تحریم تسلیحاتی ایران علاقه مند است.

از سوی دیگر این شبکه خبری تاکید کرد که چین و روسیه هم از اعضای گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای هستند که به لغو تحریم تسلیحاتی ایران رای آری داده اند و از برداشته شدن تحریم ها به شدت استقبال می کنند.

این شبکه تاکید کرد که برای رسیدن به توافق نهایی لازم است که طرفین نیات سیاسی خود را به تصمیمات سیاسی تبدیل کنند.

5252

کد N884215

وبگردی