آفتاب

سازمان ملل متحد اوضاع سودان جنوبی را نگران کننده توصیف کرد

سازمان ملل متحد اوضاع سودان جنوبی را نگران کننده توصیف کرد

سودان جنوبی در حالی چهارمین سالگرد استقلال خود را جشن می گیرد که سازمان ملل متحد به شدت از ادامه جنگ داخلی در این کشور ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، سودان جنوبی در حالی چهارمین سالگرد استقلال خود را جشن می گیرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد بار دیگر نارضایتی خود را از درگیری بین «سالوا کر» رئیس جمهور و «ریک ماچار» معاون سابق وی که اکنون به صف مخالفین پیوسته، نشان داد.

 به گفته سازمان ملل متحد، رقابت بین این دو که از از دسامبر سال ۲۰۱۳ آغاز شده تا کنون منجر به مرگ ده ها هزار شهروند و آوارگی ۲.۵ میلیون نفر شده است. از جمله خشونتهای رایج در این کشور می توان به تعرض جنسی، سوزاندن زنان و سربازگیری از بین کودکان اشاره کرد.

در این میان، «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا اوضاع این کشور را با توجه به ادامه جنگ داخلی هولناک توصیف کرد.

به گفته وی، خشونت و نقض حقوق بشر به شدت سودان جنوبی را فراگرفته حال آنکه رقبای سیاسی قدرت و دارایی های شخصی خود را بر رسیدن به توافق و یافتن راه حل ترجیح می دهند.

وی در ادامه بر ضرورت تشکیل حکومت انتقالی در سودان جنوبی تاکید کرد و مجازات کسانی را خواستار شد که عزم خود را جزم کرده اند تا این کشور را به سوی پرتگاه ببرند.

مناطق جنوبی سودان در ۹ ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی با رای ۹۸ درصد مردم از بخش های شمالی جدا شدند اما طولی نکشید که جنگ داخلی و نزاع بر سر قدرت اوضاع این کشور نوپا را دگرگون کرد.

کد N884049

وبگردی