آفتاب
نماینده بجنورد اعلام کرد:

90 درصد منازل روستایی خراسان‌شمالی، نیازمند مقاوم‌سازی

90 درصد منازل روستایی خراسان‌شمالی، نیازمند مقاوم‌سازی

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و راز و جرگلان گفت: 90 درصد منازل مسکونی روستایی خراسان شمالی سقف چوبی دارند و نیازمند مقاوم سازی هستند.

موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت استان در روستاها زندگی می‌کنند، افزود: در حال حاضر در هر روستا فقط 10درصد منازل مقاوم سازی شده است. بیش از 70 درصد منازل روستایی استان فرسوده هستند.

ثروتی با اشاره به اینکه دولت در قالب ارائه تسهیلات باید روندی را ایجاد کند تا روستاییان بتوانند منازل مسکونی را بازسازی کنند، ادامه داد: طی زلزله سال 75، 86 نفر جان خود را از دست دادند و بیش از 20 هزار واحد مسکونی روستایی خراب شد. طی آن زلزله، منازل مسکونی سه روستا با سقف چوبی ساخته شد که دچار موریانه زدگی شده است. دولت تعهد کرد تا کمک های بلاعوضی برای بازسازی مجدد آن پرداخت کند اما تاکنون این امر عملی نشده است.

وی تصریح کرد: در دولت گذشته، وام‌هایی به منظور بازسازی منازل پرداخت شد که هم اکنون مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. میانگین درآمد مردم استان از سرانه کشوری پایین تر است و مردم در پرداخت وام‌های خود با مشکل مواجه شده‌اند، و از سوی دیگر این امر سبب شده تا بانک‌ها نیز با مشکل تامین سرمایه در گردش مواجه شوند.

ثروتی عنوان کرد: 50 درصد منازل مسکونی شهری فرسوده هستند و این مشکل بیشتر در حواشی شهرها مشاهده می شود. بیشتر این ساختمان‌ها با سقف چوبی و مصالحی غیر از بتن و آهن ساخته شده‌اند.

انتهای پیام

کد N883673

وبگردی