آفتاب
/سفره‌ی الهی/

25 سال دنبال آمدن به ایران بودم

25 سال دنبال آمدن به ایران بودم

هنرمند خوشنویس سوری حاضر در نمایشگاه قرآن کریم گفت: 25 سال دنبال این بودم که به ایران بیایم و اولین دلیل این اشتیاق، علاقه‌ام به امام خمینی (ره) است.

«خلیل ضبّه» که یکی از هنرمندان خارجی شرکت‌کننده در بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است، در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا درباره‌ی حضورش در این رویداد، اظهار کرد: امسال با چند نمونه کار خوشنویسی در سبک‌های مختلف ثلث، نسخ، دیوانی و ... در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم حضور دارم. موضوع این آثار قرآن، احادیث پیامبر (ص)، امام علی (ع) و اهل بیت (ع) است.

او ادامه داد: من معلم زبان انگلیسی هستم، اما با علاقه‌ای که به هنر داشتم، آن را نیز دنبال کردم. اکنون خوشنویسی را در موسسه تربیت معلم و آموزشگاه خصوصی‌ام تدریس می‌کنم. بیشتر سبک‌ها را می‌نویسم، اما روی نسخ، ثلث، دیوانی و رقعه بیشتر کار می‌کنم و در مسابقات بین‌المللی نیز جوایز زیادی را کسب کرده‌ام.

این هنرمند درباره‌ی موضوع فعالیت‌های هنری‌اش گفت: نشر صحبت‌های امام علی (ع) از موضوعات مهم آثار من است. خطبه‌ی بدون نقطه امام علی (ع) را خوشنویسی کردم که در موزه شارجه نگهداری می‌شود. خداوند به ما امر کرده، دنیا را بسازیم و بفهمیم در قرآن چه چیزی آمده است. من از طریق خطاطی این کار را می‌کنم و تلاش دارم معانی غنی‌ترین کلام‌های پیامبر (ص)، امام علی (ع) و اهل بیت (ع) را با آثارم به مخاطب منتقل کنم. همچنین اجازه‌ی کتابت قرآن را از یک فرد روحانی در مصر گرفته‌ام.

خلیل ضبه

ضبّه به نخستین حضورش در ایران اشاره و اظهار کرد: این اولین‌بار است که به ایران می‌آیم. 25 سال دنبال این بودم که به ایران بیایم و اولین دلیلش، علاقه‌ام به امام خمینی (ره) است. ایشان اسوه‌ی من در زندگی هستند. عملکرد ایشان به من نشان داد که اسلام هنوز راه درست است. از بین هنرمندان ایرانی احمد فلسفی، جلیل رسولی و اسرافیل شیرچی دوستان من هستند و با آن‌ها تبادل تجربه دارم.

این خوشنویس درباره‌ی وضعیت هنر خطاطی در سوریه نیز گفت: وضعیت خوشنویسی در سوریه خوب است، اما جنگ تأثیرات خود را بر این هنر گذاشته و باعث شده است، برخی هنرمندان این رشته از کشور خارج شوند. وضعیت اقتصادی هنرمندان این رشته هیچ‌وقت خوب نیست. همه خوشنویس‌ها آدم‌های فقیری هستند. مثلا من برای آمدن به اینجا، از نوه‌ام پنج‌هزار دلار قرض گرفتم!

به گزارش ایسنا، در جریان برگزاری نمایشگاه قرآن کریم توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، 12 هنرمند شاخص از کشورهای بوسنی‌، فرانسه، کویت، عراق، سوریه، پاکستان، افغانستان، ترکیه، عراق، نیوزلند و اندونزی انتخاب شدند و آثارشان را در رشته‌های خوشنویسی، نقاشی‌خط، عکس و کاشی‌کاری در بخش بین‌الملل ارائه کردند. نمایشگاه آثار این هنرمندان از 10 تیرماه تا پایان ماه مبارک رمضان در «باغ کتاب» واقع در محدوده باغ - موزه دفاع مقدس به نشانی میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، روبه‌روی پارک طالقانی برپاست.

انتهای پیام
کد N883646

وبگردی