آفتاب

روحانی در دیدار نخست وزیر هند: نقش ایران و هند در مبارزه با تروریسم در منطقه بسیار حساس است

روحانی در دیدار نخست وزیر هند: نقش ایران و هند در مبارزه با تروریسم در منطقه بسیار حساس است

رییس جمهوری ظهر پنج شنبه به وقت محلی در دیدار با نارندرا مودی نخست وزیر هندوستان، بر توسعه روابط دو کشور و افزایش همکاری‌ها تاکید نمود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی‌، روابط تهران - دهلی‌نو را صمیمانه و تاریخی توصیف کرد و اظهار داشت: امیدواریم این دیدار پایه گذار حرکتی سریع و رو به جلو در روابط بین دو کشور باشد.

دکتر روحانی تصریح کرد: آثار حرکت به جلو در روابط بین دو کشور در ماه‌های گذشته نمایان شده و حضور جنابعالی به عنوان نخست وزیر هند فرصتی مغتنم برای توسعه روابط فی‌مابین می‌باشد.

رییس جمهوری با اشاره به درخواست هند جهت توسعه بندر تجاری چابهار و همچنین پیوستن هند به پروژه کریدور شمال به جنوب ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران از توسعه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی با هند استقبال می‌کند.
دکتر روحانی بر آمادگی دولت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با هند در سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت، گاز و همچنین توسعه بندر چابهار، توریسم و همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور بویژه در حوزه‌های علمی و فناوری تأکید کرد.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه نقش ایران و هند در مبارزه با تروریسم در منطقه بسیار حساس است، به شرایط ناگوار مردم یمن اشاره کرد و گفت: متأسفانه در کشور یمن شاهد کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان هستیم.
وی نقش ایران و هندوستان در منطقه برای حفظ ثبات و همچنین مبارزه با تروریسم را نیز مهم دانست و گفت: همکاری دو کشور نه تنها در زمینه‌های تجاری و اقتصادی، بلکه برای ریشه کن کردن تروریسم در منطقه بسیار ضروری است.
دکتر روحانی در این دیدار که در حاشیه اجلاس مشترک گروه بریکس و سازمان همکاری‌ شانگهای برگزار شد، به رواج افراط‌گری و خشونت در منطقه طی سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: متأسفانه کشور عراق و افغانستان دچار یک بحران امنیتی شده‌اند و با حضور گروه‌هاى تکفیری همچون داعش در این کشورها منطقه با شرایط بسیار ناگواری روبرو شده است.

نخست وزیر هند نیز در این دیدار با تأکید بر نقش راهبردی جمهوری اسلامی ایران در شناسایی و خشکاندن ریشه‌های تروریسم در منطقه و همچنین برقراری ثبات و امنیت اظهار داشت: نباید اجازه دهیم تروریسم به تصویر اسلام و مسلمانان در جهان لطمه وارد نماید.
وی افزود: ایران، هند و کشورهای همسو باید با توجه به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در خصوص " جهان عاری از خشونت " با یکدیگر همکاری نمایند.
در این دیدار همچنین بر توسعه روابط علمی و دانشگاهی، همکاری هنرمندان دو کشور، توسعه گردشگری وتسهیل در روند صدور روادید تأکید شد.

4949

کد N883463

وبگردی