آفتاب

هاآرتص : مذاکرات هسته ای ایران در وین در لحظه آخر به نتیجه می رسد

هاآرتص : مذاکرات هسته ای ایران در وین در لحظه آخر به نتیجه می رسد

واحدمرکزی خبر نوشت:

روزنامه هاآرتص نوشت یک دیپلمات غربی گفت کارشناسان همه گروه های مذاکره کننده در تلاش هستند تا در چند روز آینده به توافق دست یابند.

این روزنامه اسرائیلی امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم آنشل ففر نوشت انتظار می رود گفتگوها میان ایران و قدرت های جهانی به منظور رسیدن به توافق هسته ای تا اواخر هفته ادامه یابد.
بیست و چهار ساعت آینده برای آمریکایی ها بسیار حیاتی است. اگر توافق تا امشب حاصل نشود، ضرب الاجل از زمانی که سنا برای بررسی سی روزه این توافق تعیین کرده است خواهد گذشت. اگر پس از نهم ژوئیه توافق حاصل شود، مدت زمان بررسی آن دو برابر خواهد شد و دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با جنگ سختی برای موافقت با آن مواجه خواهد شد.
در حالی که اعضای هیئت ایرانی به روزنامه نگاران و تلویزیون ایران گفته اند که توافق نزدیک است، لحن دیپلمات های غربی بسیار بدبینانه است.
لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه روز سه شنبه گفت سه موضوع اصلی همچنان باقی است: فرایند برقراری مجدد و سریع تحریم ها در صورت نقض توافقنامه از سوی ایران، بررسی جنبه های نظامی برنامه هسته ای ایران که آژانس بین المللی انرژی اتمی باید آن را انجام دهد و تعیین موارد تحقیق در زمینه هایی که ایران باید به مدت دستکم یک دهه متوقف کند.
موضوع دیگری که هنوز نهایی نشده است درخواست ایران برای لغو تحریم های تسلیحاتی همزمان با لغو تحریم های غیرنظامی و تجاری است. روسیه که قصد معاملات تجاری قابل توجهی با ایران را دارد از این درخواست حمایت می کند اما قدرت های غربی به شدت با آن مخالف هستند.
روز گذشته در جلسه ای با حضور ایرانی ها و همه وزرای امور خارجه کلمات خشم آلودی رد و بدل شد و حتی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران نیز با یکدیگر با لحن تندی سخن گفتند.
در این جلسه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ظریف گفت اگر ایرانی ها علاقه ای به توافق ندارند، بهتر است این مذاکرات فورا متوقف شود.
ظریف در پاسخ گفت: «هرگز ایرانی ها را تهدید نکنید.»
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت: «و همچنین روس ها را(تهدید نکنید )»
گفته می شود ایرانی ها این خبر را منتشر کرده اند تا به مخاطبان خود در داخل کشور ثابت کنند که برای حصول بهترین توافق ممکن در مذاکرات سرسخت هستند.
در دو روز گذشته هیچ جلسه رسمی در سطح وزرای خارجه برگزار نشده است. اما دیدارهای غیررسمی انجام شده است.
یک دیپلمات غربی گفت کارشناسان همه گروه ها در تلاش برای رسیدن به توافق جلسات فشرده ای را برگزار می کنند.
وی افزود: «ما امیدواریم ظرف چند روز آینده به توافق برسیم.»
این دیپلمات در ادامه گفت: «با وجود دشواری ها، این گروه ها بسیار دقت می کنند از کلمه بحران برای توصیف اوضاع کنونی مذاکرات استفاده نکنند.»

4949

کد N883341

وبگردی