آفتاب
شهر در هفته ای که گذشت؛

انتقاد از ساخت مسجد بی گنبد و مناره

انتقاد از ساخت مسجد بی گنبد و مناره

انتقاد از ساخت و سازهای میدان سپاه ، ساخت مسجد ۵۰ میلیاردی که نشانی از معماری ایرانی و اسلامی ندارد ، هشدار در خصوص لایحه جدید دولت از مهم ترین اخبار شهری این هفته بود .

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته با بازدید یکی از اعضای شورای شهر تهران از مسجد ولی عصر آغاز شد. مجتبی شاکری در جریان این بازدید گفت: وقتی به مسجد ولیعصر(عج) ورود پیدا می‌کنیم یک سازه خشن عمودی که نشانه‌ای از مسجد ندارد را مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که این فرآیند، درست نبوده ولی به عقیده بنده نباید به چنین بنایی که نشانه‌ای از معماری اسلامی ندارد، تن بدهیم بر همین اساس هم خواستار توقف اجرای پروژه شدیم البته دانشمیر (طراح دوم این پروژه) نسبت به مواردی که ذکر می‌شد مقاومت می‌کرد اما در شورای شهر باید میراث فرهنگی را پاس بداریم و مسجدی که با این هزینه و به عنوان قطب مسجد تهران مطرح است، باید مولفه‌های لازم را داشته باشد.خودتان ببینید چطور می‌توان سازه را به گونه‌ای طراحی کرد که بتوان مناره و گنبد را در آن قرار داد. بنای ما براین است که اجرای کار متوقف شود تا طراحی جدید ارائه شود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه گفت: در بازدید قبلی ۵۰ میلیارد هزینه برای این مسجد مطرح بود در واقع در بازدید قبلی اعلام کردند تا تکمیل این پروژه ۵۰ میلیارد هزینه خواهد شد که این هزینه رقم قابل توجهی است.

یکشنبه ۱۴ تیر، مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه کارتن خوابی، کودکان کار و اعتیاد از دغدغه های اصلی شورای شهر تهران در حوزه آسیب های اجتماعی است، گفت: البته کارتن خوابی در تهران در مرحله هشدار و بحران نیست، هر چند یک کارتن خواب نیز زیبنده پایتخت نیست اما در یک جامعه ۱۰ میلیونی، این تعداد کارتن خواب عدد مهم و بزرگی نیست، هر چند فی النفسه تهدید محسوب می شود.

در این روز همچنین عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران از انحلال ستاد سوخت خبر داد و گفت: وضعیت نوسازی تاکسی های پیکان و پراید نامشخص است.

ابوالفضل قناعتی ادامه داد: در حال حاضر ۶ هزار و ۹۰۰ پیکان و پراید در ناوگان تاکسیرانی وجود دارد و سال گذشته با همکاری ستاد سوخت ۳ هزار و ۱۰۰ تاکسی فرسوده از ناوگان خارج شد.  قرار بود امسال نیز این ستاد تاکسی های فرسوده را خریداری کند که با  انحلال آن، وضعیت این تاکسی ها نامشخص است.

البته  قناعتی پس از تکذیب انحلال ستاد سوخت از سوی مسئولان این ستاد در مصاحبه دیگری اعلام کرد : اگر فعالیت های ستاد سوخت متوقف نشده، پای کار بیاید و در نوسازی تاکسی های فرسوده پایتخت همکاری کند.

او با بیان اینکه منظورم از انحلال ستاد سوخت، توقف فعالیت هایی بود که مربوط به مدیریت شهری است، گفت: دو فعالیت اساسی ستاد سوخت که به مدیریت شهری مرتبط است، عملا متوقف شده و ما در سال جدید دیگر خدماتی از این ستاد نتوانسته ایم بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه ماندن و نماندن شکل کالبدی ستاد سوخت به دولت بستگی دارد و اعلام بودن یا نبودن این ساختار به اعضای شورای شهر ارتباطی ندارد، گفت: اما مدیریت شهری در این مدت در موضوعاتی که به این ستاد مربوط می شد و شهر از آن منتفع می شد را دیگر در اختیار ندارد در حالیکه این تاکسی های فرسوده سبب افزایش آلودگی هوا، افزایش مصرف انرژی های فسیلی و... می شوند.

دوشنبه ۱۵ تیر، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران گفت: در پایتخت ۲۳ آسیب مشهود و ۱۰۰ آسیب اجتماعی پنهان داریم که به تدریج ظهور و بروز پیدا می کنند.

عبدالمقیم ناصحی ادامه داد: اعتیاد، کودکان کار، طلاق، بیکاری و... از آسیب های مشهود شهر تهران هستند اما ۱۰۰ آسیب پنهان داریم که به مرور زمان در حال رخ دادن  هستند و مسئولان نباید به راحتی از کنار آن بگذرند زیرا در آینده دچار آسیب های اجتماعی بیشتری خواهیم بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی پیشنهاد کرد: تمامی نهادهای مسئول در حوزه آسیب ها، کمیته ویژه آسیب های اجتماعی تشکیل دهند و در آن هر کدام مسئول بخشی از آسیب های اجتماعی شوند. به طور مثال اگر ۲۵ نهاد مرتبط با آسیب ها وجود دارد و ۲۳ آسیب اجتماعی مشهود داریم، هر نهاد مسئول یکی از آسیب های اجتماعی شود تا همان نهاد در صورت رشد این آسیب، پاسخگو باشد. در حال حاضر ما نمی دانیم برای رشد آسیب های اجتماعی چه کسی را مسئول بدانیم. به طور مثال در حوزه تکدی گری، نیروی انتظامی، متکدیان را جمع آوری می کند اما این متکدیان را به چه جرمی نگه دارند و در کجا اسکان دهند. در این رابطه نقش بهزیستی، مجلس و قوه قضائیه پررنگ می شود. ما باید در این کمیته برای تمامی آسیب ها برنامه ریزی داشته باشیم تا کسی از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکند و از طرفی هم مشخص شود چه کسی باید در چه حوزه ای پاسخگو باشد.

سه شنبه ۱۶ تیر ، رئیس شورای شهر تهران از بررسی لایحه ای در مجلس خبر داد که بر اساس آن تمامی شهرداری های کشور دولتی شده و تحت نظر سازمان شهرداری ها و دهیاری ها قرار می گیرند.

مهدی چمران در جلسه علنی این هفته شورا  تاکید کرد: این لاحیه تنها نامش نحوه قانون استخدام شهرداری هاست اما محتوایش چیز دیگری است که خلاصه آن می شود تثبیت سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و دولتی شدن شهرداری های سراسر کشور.

وی با بیان اینکه براساس این طرح از اختیارات شورای عالی استان ها، شهرداری ها و شوراها کاسته می شود، افزود: سازمان شهرداری و دهیاری ها مصوبه ندارند و به دنبال تثبیت خودش است و باید به جای دولتی کردن شهرداری ها و تضعیف شوراها و شهرداری ها به دنبال قانونی کردن خودش باشد.

در این جلسه همچنین نایب رئیس شورای شهر تهران درخصوص بلاتکلیفی سرای قرآن تذکر داد.

چهارشنبه ۱۷ تیر، معاون شهرسازی شهرداری تهران در پاسخ به اظهارات معاون حقوقی و امور مجلس سپاه که اعلام کرده بود در انجام ساخت وسازها بر اساس تشریفات خاص نیروهای مسلح عمل کرده و اقدامات قانونی برای ساخت و ساز در عشرت آباد را انجام داده است گفت: شهرداری تهران به ویژه شهرداری منطقه ۷ تلاش زیادی کرد تا نهاد نظامی مربوطه را مجاب کند که این بنا باید مطابق با ضوابط ساخت و ساز در محوطه‌های تاریخی و پهنه G۳۲۱ احداث شود که متاسفانه در طول این سال ها توجهی به این مساله نشد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه این نهاد نظامی بیشتر به پروتکل بین شهرداری و مجموعه های نظامی درخصوص ساخت و ساز در محدوده پادگان های نظامی استناد می کند تا مکاتبات رسمی شهرداری منطقه درخصوص غیر مجاز بودن ساخت و ساز در عشرت آباد، افزود: مسئولان سپاه به مستندات پروتکلی اشاره می کنند که سال ها قبل بین شهرداری و مجموعه های نظامی وجود دارد. مبنی بر اینکه اگر یک نهاد نظامی طی نامه ای درخواست ساخت و ساز در محوطه خود را داشت و در مدت زمان مشخص جوابی از سوی شهرداری منطقه به این درخواست داده نشد، این نهاد مجاز به ساخت و ساز است. این در حالی است که قبل از ارسال این درخواست از سوی نهاد مذکور شهرداری منطقه طی یک ابلاغ کتبی هشدار داده بود که هر گونه ساخت و سازی در پهنه G۳۲۱ با کاربری فضای سبز و گردشگری غیر مجاز است.

کد N883084

وبگردی