آفتاب

هاشمی رفسنجانی:غربی ها بیشتراز ایرانی ها به توافق نیازمند هستند

هاشمی رفسنجانی:غربی ها بیشتراز ایرانی ها به توافق نیازمند هستند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مردم فلسطین مظلوم‌ترین مردمان تاریخ هستند که چند نسل در اردوگاه‌ها زندگی کرده‌ و سال‌هاست که روی آرامش و آسایش ندیده‌اند.

به گزارش خبرآنلاين ، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در نشست هماهنگی و پایش امور دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت روز قدس در میان مسلمانان، بر حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز قدس همچون سال‌های گذشته تاکید کرد.

وی افزود: باید بار دیگر علاقه‌مندی خود به مردم فلسطین و همچنین انزجار از اسرائیل و از همه مهم‌تر ظلم و ستم در دنیا را به نمایش بگذاریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به مذاکرات هسته‌ای اخیر کشورهای 1+5 اشاره و تصریح کرد: دنیا به این واقعیت مهم که عاقلانه‌ترین راه حل برخورد با ایران در همه موارد به خصوص مسائل هسته‌ای، مذاکره، احترام و گفتگوست، رسید و فهمید که باید با ایران گفتگو کند.

وی با بیان اینکه غربی‌ها خیلی بیشتر از ایران به توافق هسته‌ای نیازمند و امیدوار هستند، خاطرنشان کرد: آنها به دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستند، این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در فتوای خود ساخت و تولید بمب هسته‌ای را حرام اعلام کرده‌اند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درخصوص خدمات دانشگاه آزاد اسلامی، به چگونگی و چرایی تأسیس آن در اوایل انقلاب و همچنین شرایط دانشگاه‌های کشور در آن زمان اشاره کرد و گفت: الحمدلله رشد کمی و کیفی دانشگاه آزاد اسلامی به گونه‌ای است که همه منتقدان به آن اعتراف می‌کنند.

وی با تشریح اهداف کلمات «آزاد» و «اسلامی» افزود: اخیراً به این نتیجه رسیدیم که یک پژوهشگاه بزرگ اسلامی نیز در سراسر کشور ایجاد کنیم تا پاسخگوی نیازهای پژوهشی جوانان ایران در اقصا نقاط کشور باشیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به وجود ابتکارات، اختراعات و طرح‌های بسیار مهم دانشجویان و استادان دانشگاه‌های دولتی و آزاد کشور، بر ضرورت تجاری‌سازی این گونه طرح‌ها تأکید کرد.

وی با بیان اینکه کشور نیازمند این گونه پژوهش‌های علمی، فنی و فناوری است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند و این ظرفیت را دارد که در بوستان‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان به این‌گونه پژوهش‌ها سر و سامان دهد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام حل مشکل آب و همچنین مشکل محیط زیست از جمله زباله در ایران اسلامی را از ضرورت‌های علمی دانشمندان و دانشگاهیان خواند و با اشاره به قراردادی که اخیراً دانشگاه آزاد اسلامی با شهرداری یکی از شهرهای استان مازنداران منعقد کرده است، افزود: همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور باید آماده باشند تا اگر این طرح جواب داده، از زباله‌هایی که تهدید زندگی و محیط زیست است، به عنوان فرصتی برای تولید انرژی برق استفاده کنیم.

وی با اشاره به طرح‌ تجمیع و صرفه‌جویی دانشگاه آزاد اسلامی و اعتراضات اولیه درخصوص این طرح گفت: الحمدلله پس از دیدن آثار اولیه این طرح، همگان موافق شدند و باید با رعایت همه‌ اصول به گسترش و اتمام آن طرح پرداخت.

در این دیدار حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه قرار گرفتن در جمع خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی بسیار مسرت بخش و خوشایند است، گفت: این دانشگاه نیز به مانند بسیاری دیگر از نهادها از ثمرات ارزشمند انقلاب اسلامی است و بنده هر زمان در جمع کارکنان ومسئولان این نهاد قرار می گیرم احساس خودمانی و بسیار دوست داشتنی داریم.

وی با بیان اینکه تلاش های سی و چند سال گذشته در این دانشگاه امروز به ثمر نشسته است ،افزود: دانشگاه آزاد اسلامی مراحل نخستین خود را پشت سر گذاشته و نخستین وظیفه خود را که در آن دوران تکیه بر توسعه آموزش در کشور بود به خوبی انجام داده و حال نوبت مراحل بعدی یعنی پژوهش و تجاري سازي علوم است و کارهای بزرگی در این مرحله می بایست انجام گیرد.

راه اندازی پژوهشگاه آزاد اسلامی در آینده نزدیک

رئیس هیات امنای بزرگترین دانشگاه حضوری جهان با بیان اینکه امروز از خبر راه اندازی پژوهشگاه آزاد اسلامی در آینده نزدیک از سوی دکتر میرزاده بسیار خوشحال شدم، اظهار داشت: این پژوهشگاه نیز مانند خود دانشگاه آزاد اسلامی نامش پر آوازه خواهد شد زیرا با بهره گیری از قریب به 8 هزار آزمایشگاه و چند هزار کارگاه و یکپارچگی آنها در طرحی با نام ساها توان بسیار بالایی در این زمینه به وجود آمده است که امیدوارم نتایج آن به زودی ملموس و پدیدار شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: فعالیت های این چنینی خدمت به پیشرفت دانش و پژوهش در کشور است و ازرش بسیار والایی خواهد داشت.

 

دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به هیچکس نیست و از آن خداست

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به هیچکس نیست و متعلق به خداست گفت: این نهاد علمی بزرگ با تمامی امکانات و ظرفیت هایش امانتی متعلق به مردم و كشور است در دست ما تا آن را به آیندگان بسپاریم ، همچنان که تمامی مساجد در کشور متعلق به هیچکس نیست و تمامی مردم حق استفاده و بهره برداری از آنها را دارند.

وی تاکید کرد: این نهاد علمی با بیش از 72 هزار نیروي علمي در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و ما وظیفه داریم آن را به بهترین شکل ممکن به نسل های بعد بسپاریم.


لزوم تمرکز زدایی در اداره دانشگاه آزاد اسلامی 

رئیس هیات امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره بر لزوم تمرکز زدایی در اداره دانشگاه آزاد اسلامی و سپردن بسیاری از امور به مناطق و استان ها ، تاکید کرد: در ابتدای تاسیس این دانشگاه شرایط عمومی آن دوران موجب ایجاد ساختاری متمرکز در اداره این دانشگاه شد ساختاری که تمامی امور در مرکز تصمیم گیری شده و به دیگر مناطق ابلاغ می شد، بعد از آن دوران اولین کار این بود که مساله هیات امنای استان مطرح شد که یک سری از افراد توانمند و دانا به مسائل با این دانشگاه همکاری کردند.

وی با بیان اینکه با آمدن دکتر میرزاده شرایط برای ایجاد تغییرات در ساختار دانشگاه و کاهش تمرکز گرایی در اداره این نهاد وسیع فراهم شد، گفت: از آنجایی که دکتر میرزاده از همان ابتدا دبیر هیات موسس دانشگاه بودند، اوضاع دانشگاه را خوب می دانستند و با اشراف و تسلط بسیار خوب و با ذهنی باز در این زمینه و با توجه به تجارب بسیار زیاد در رابطه با بخش اجرایی قدم در این مسیر گذشت و اقدامات ارزنده ای در این راستا انجام شد.

کمتر کسی در جمهوري اسلامی تجربه کار علمي و اجرایی نظیر دکتر میرزاده دارد

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد ادامه داد:دکتر میرزاده از دانشمندان سطح بالای کشور است و کمتر کسی در حکومت اسلامی هست که تجربه کار اجرایی نظیر ایشان داشته باشد و علاوه بر اینکه در مدیریت های سطح بالای کشور بودند از نظر علمی نیز جز افتخارات کشورماست.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: دکتر میرزاده هم در بخش اجرايي از همان سالهای نخستین انقلاب اسلامی در بالاترين مسئولیت های مختلف اجرایی در دولتهاي متعدد حضور موثرداشته و هم در بخش علمی و دانشگاهی مبدع طرح ها و نهادهاي پژوهشي اثرگذار بسیار زیادی بوده و از دانشمندان طراز اول كشور بوده و تجارب زياد علمي دارند که این تجارب کمک ارزشمندی برای اجرای این تغییرات ساختاری در دانشگاه است.

 

وی با اشاره به نخستین طرح تجمیع و ادغام واحد های علوم و تحقیقات در مراکز استان گفت: دکتر میرزاده درشرایطی وارد دانشگاه شدند که اين بزرگترین دانشگاه حضوری جهان با 2500 میلیارد تومان بدهی و نزدیک به 200 مورد دعاوی علیه دانشگاه و توقف بخش اعظمی از پروژه های عمرانی دانشگاه روبه‌رو بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: تغییر در هرم جمعیتی کشور و کاهش جمعیت جوان و همچنین کاهش دانشجو و افزایش یکباره دانشگاه های رقیب در دولت قبل ضرورت ایجاد تحول و تغییرات ساختاری در دانشگاه را پیش از پیش نمایان کرد.

تغییرات ساختاری و اجرای طرح های تجمیع ضروری بود

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تغییرات ساختاری و اجرای طرح های تجمیع ضرورتی اجتناب ناپذیر بود، تاکید کرد: در ابتدای کار و آغازاجرای طرح تجمیع یک انتقاداتي هم از سوی مقامات و مسئولان محلی بر پا شد ولی به لطف خدا و با روی کار آمدن دکتر فرجی دانا در وزارت علوم و با تلاش های دکتر غریبی نتایج بسیار قابل قبولی به دست آمد و رشته های بسیاری در دانشگاه تصویب شد و انتقاد ها به تدریج فروکش کرده و اين طرح مورد تاييد غالب اشخاص قرار گرفت.

وی در ارزیابی نتایج اجرای طرح تجمیع يك گفت: به لطف خدا امروز با توسعه رشته های دانشگاه در تحصیلات تکمیلی بسیاری از مشکلات واحدهای ضررده حل شده است و همین موضوع بود که موجب سرازیر شدن موجی از تقدیر ها و تشکر ها از سوی مسئولان و مقامات به دانشگاه شد که نمونه آن نامه تشکر و تقدیر نزدیک به 200 نماینده مجلس شورای اسلامی از توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی است.

نتایج درخشان طرح تجمیع یک پشتوانه بسیار خوبی برای تداوم اقدامات در دانشگاه بود

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: نتایج درخشان طرح تجمیع یک پشتوانه بسیار خوبی برای تداوم اقدامات در دانشگاه بود و نیاز به صرفه جویی بیشتر و افزایش درآمد همراه با کاهش هزینه ها ضرورت اجرای طرح تجمیع دو را نیز مشخص کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در واکنش به برخی از انتقادها در رابطه با اجرای طرح تجمیع دو نیز گفت: هم اکنون نیز مانند دوران اجرای نخستین طرح تجمیع يك انتقاداتي از سوی برخی مطرح می شود ولی این امر حرکت در مسیر تمرکز زدایی از مرکز و سپردن اختیار بخشی از امور به استان ها است كه قطعا همچون طرح اول نتايج مثبتي خواهد داشت.

امروز، روز ایثار و از خودگذشتگی برای صلابت هر چه بیشتر دانشگاه است

وی ادامه داد: با اجرای این طرح مسئولیت واحد استان بیشتر شده و این تغییرات و سپردن اختیارات ویژه به واحد استان نوعی مسئولیت پدری را برای این واحد نسبت به واحدهای دیگر شهرهای آن استان ایجاد می کند تا مشکلات تمامی واحدها در آن استان با همکاری و همدلی از میان برود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اجرای صحیح طرح تجمیع دو تصریح کرد: امروز روز ایثار و از خود گذشتگی است و این موضوع عنصر اصلی و رمز موفقیت طرح تجمیع دو است طرحی که بنا به گفته مسئولان دانشگاه با اجرای موفق آن 18 تا 20 درصد صرفه جویی در هزینه های اين بخش در دانشگاه به همراه خواهد داشت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با ضرورت تداوم اقدامات عملی و اجرایی در زمینه تبدیل علم به ثروت تاکید کرد و افزود: تاسیس شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فن آوری و مراکز رشد اقدام بسیار ارزنده و مهمی است که با جدیت باید پیگیری شود زیرا دارای ثمرات بسیار با ارزشی برای جامعه و کشور است.

وی در تشریح ثمرات این اقدام نیز گفت: توسعه شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد نه تنها زمینه توسعه کشور در بخش های مختلف را فراهم می کند بلکه بخش قابل توجهی از نیاز کشور به اشتغال را تامین خواهد کرد و کمک شایانی به دانشمندان و محققان کشور برای تبدیل ایده ها و طرح هایشان به ثروت خواهد کرد.

توسعه شرکت های دانش بنیان خواست دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد و دولتی است

آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد:توسعه شرکت های دانش بنیان امروز نه تنها خواست دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی که مورد تقاضای دانشجویان و محققین دانشگاه های دولتی هم هست تا بتوانند از ظرفیت های بسیار گسترده دانشگاه آزاد اسلامی بهره ببرند.

باید وارد فاز عملیاتی و کاربردی شوید

وی در این بخش از سخنان خود به توانایی ها و قابلیت های بسیار زیاد دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی دارای زمین های زراعی بسیار بزرگی هستند که با برنامه ریزی دقیق و علمی می توان از آنها در جهات مختلف به ویژه در بخش کشاورزی با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه استفاده کرد.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: باید برای افزایش تولید ، افزایش شتاب رشد اقتصادی کشور و تولید و صادرات گام برداریم و این به معنی ورود به فاز های عملیاتی و اجرایی است که شرط تحقق آن توجه به امر تحقیقات و پژوهش است.

حضور در سرمایه گذاری های زود بازده بايد مزیت دانشگاه آزاد اسلامی باشد

وی با تاکید بر ضرورت توجه به سرمایه گذاری های زود بازده گفت: دانشگاه آزاد اسلامی توان حضور در بسیاری از پروژه هایی را دارد که نه دولت توان ورود به آن را دارد و نه بخش خصوصی و این بخش می تواندبه مزیتی برای دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به توانمندی بالای علمی خود تبدیل شود.

آیت االه هاشمی رفسنجانی تاکید کرد:هم اکنون یکی از مشکلات فراروی کشور معضلات محیط زیست، بحران کمبود آب، خشکسالی است و در این زمینه دانشگاه آزاد اسلامی با اتکا به توان بالای علمی و پژوهشی خود می تواند پیشگام حرکت های بزرگ علمی شود.

وی با اشاره به طرح ایجاد زباله سوز های هسته ای در شهرهای شمالی کشور گفت: هم اکنون بحث دفن زباله در شهرهای کشور به معضلی عظیم تبدیل شده است که این مشکل در شهرهای شمالی بسیار جدی تر است توان بالای مرکز پلاسمای دانشگاه و بهره گیری از دانش هسته ای از طریق جوش می تواند کمک زیادی برای تبدیل این زباله ها به برق و حل مشکل آن کند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: نخستین قرارداد این پروژه با شهرداری آمل منعقد شده است و اگر به نتیجه رسید دانشگاه آزاد اسلامی مکلف است برای حل مشکل زباله در تمامی شهرهای ایران وارد عمل شود و اقدام کند.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ضرورت حرکت در مسیر خدمت رسانی بیشتر به مردم گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید وارد حوزه فعالیت های علمی کاربردی با هدف رفع نیازهای داخلی کشور شود.

حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در پایان با اشاره به فرارسیدن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز قدس، گفت: همه ما و خصوصا دانشگاه آزاد اسلامي باید یکبار دیگر با حضور در راهپیمایی روز قدس علاقه‌مندی خود به مردم فلسطین و همچنینانزجار از اسرائیل و از همه مهم تر ظلم و ستم در دنیارا به نمایش بگذاریم.

 

2929

 

کد N882709

وبگردی