آفتاب
ناطق نوری در حرم امام خمینی(ره) :

شعبه شعبه شدن و این جناح و آن جناح شدن با عزت و وحدت تنافی دارد

شعبه شعبه شدن و این جناح و آن جناح شدن با عزت و وحدت تنافی دارد

مراسم احیای شب 21 ماه رمضان با حضور آیت الله موسوی بجنوردی، حجت الاسلام و المسلمین احمد ناطق نوری، سید حسن خمینی و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور شب گذشته در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، حجت الاسلام و المسلمین احمد ناطق نوری در سخنانی در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی با عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت امیر المومنین (ع) به تبیین دلایل عزت و ذلت ملت‌ها از منظر قرآن کریم و دیدگاه حضرت علی (ع) پرداخت.

وی افزود:‌ هیچ امت، ملت و انسانی بی‌جهت عزیز و بی جهت ذلیل نمی‌شود. آنچه از قرآن و بیانات معصومین استفاده می‌شود این که عامل ذلت و عزت ملت‌ها و انسان‌ها خودشان هستند چراکه قانون علیت در جهان حاکم است.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم سه دسته آیات منشا و علت عزت و ذلت انسان ها در قرآن کریم را در قالب سه دسته از آیات قابل تحلیل دانست و افزود:‌ در دسته‌ای از آیات علت تامه ذلت‌ها و عزت‌ها، خدا دانسته شده است. دسته دوم آیاتی هستند که در ظاهر عکس آیات دسته اول هستند. این آیات انسان را عامل عزت و ذلت خودش می‌دانند. دسته سوم آیات آیاتی هستند که هم خدا و هم انسان را در عزت و ذلت خودش موثر می‌داند. از این آیات استفاده می‌شود که عامل اصلی عزت و ذلت خود انسان است و خدا پاداش دهنده است. انسان ها به قدر تغییرات منفی و مثبتی که پیدا می‌کنند نمره شایسته دریافت می‌کنند.

وی افزود:‌ طالع و بخت و عزت دست خود انسان است و انسان هایی که دل به دنیا می‌دهند و از یاد خدا غفلت می‌کنند بدبختی خود را شکل می‌دهند. بخش اعظمی از قرآن در قالب قصص انبیاء الهی به شرح سرنوشت امت‌های انبیاء‌الهی اختصاص یافته تا انسان ها در طول تاریخ از سرنوشت آن امت ها درس عبرت بگیرند.

معاون نظارت دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه خدا با هیچ ملتی عهد اخوت ندارد گفت: هر آنچه که وحدت ملت‌ها را می شکند و انسان ها را در برابر یکدیگر قرار می‌دهد،‌ مایه ذلت ملت می‌شود. قوم بنی اسرائیل نمونه تاریخی این مسأله است. سرنوشت ملت ایران نیز شبیه قوم بنی اسرائیل است. قبل از انقلاب به دلیل سلاطین هوسران، شهوت‌ران و قدرت طلب آنچنان ذلیل بودیم که هر روز کشورهای استکباری خاک ایران را جولانگاه خودشان کرده بودند و پادشاه به عنوان شخص اول مملکت، حقیر و ذلیل این دولت ها شده بودند.

وی افزود: امام خمینی(ره) برای خدا قیام کرد و در مسجد اعظم قم پس از آزادی از زندان فریاد زد «من را آزاد کردید، اشتباه کردید. گمان کردید من برای خدا و اسلام فریاد نمی‌زنم؟» و دست خالی در برابر حکومت تا دندان مسلح مورد حمایت استکبار جهانی مردانه ایستاد و پدران و مادران شما پشت سر امام (ره) ایستادند و ید واحد شدیم و پیروز شدیم.

حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری با بیان اینکه یکی شدن آحاد ملت موجب شد آمریکا نتواند هیچ غلطی بکند، گفت: شعبه شعبه شدن و این جناح و آن جناح شدن با عزت و وحدت تنافی دارد. کجا رفت روحیه گذشت، تحمل،‌ بردباری و سعه صدر بی حد و حساب مردم پایان دهه پنجاه و اوایل دهه شصت؟ علت عزت نظام جمهوری اسلامی ایران وحدت کلمه و همبستگی اقوام،‌ مذاهب و قومیت‌ها و قرار گرفتن آن‌ها پشت سر امام خمینی(ره) بود. امروز نیز در دنیا عزیز هستیم. تنها کشوری که در حوزه‌های سیاست داخلی و خارجی روی پای خودش ایستاده است، جمهوری اسلامی ایران است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عامل عزت بخش نظام جمهوری اسلامی ایران را وحدت و اطاعت از مقام ولایت دانست و افزود: امروز رهبری شجاع در راس امور کشور قرار دارد. امروز به لطف الهی عزت،‌ استقلال و امنیت داریم. امیدوارم با وحدت کلمه همه با هم راه شهدا و امام (ره) را با رهبری مقام معظم رهبری ادامه داده و این انقلاب را به صاحب اصلی اش امام زمان (عج) تحویل دهیم.

معاونت نظارت دفتر مقام معظم رهبری تشییع جنازه باشکوه شهدای غواص را یک مانور ارزشمند دانست و افزود: همه اقشار با همه قیافه ها در این مراسم حضور یافتند. پیام این حضور ایستادگی ملت های نظام و کشور است. باید قدر این نعمت را بدانیم و نباید کفران نعمت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری با بیان اینکه گذشت و ایثار سه دهه گذشته کجا رفته است؟ ‌گفت:‌ سلامت دستگاه ها و احترام به ارباب رجوع در کدام دستگاه ها بعد از 25 تا 30 سال باقی مانده است؟ گذشت 25 – 30 سال پیش اکنون وجود ندارد. آیا مردم در دستگاه ها تحویل گرفته می شوند؟ در آن مقطع کارگزاران نظام از رشوه و کارشکنی می‌ترسیدند. آیا اکنون دستگاه‌های ما همانطور هستند؟ کفران نعمت،‌ نعمت را از انسان می گیرد و خدا به هیچ امتی تعهد نداده است.

انتهای پیام

کد N882675

وبگردی