آفتاب

دیدار "تاریخی" اوباما با رهبر حزب کمونیست ویتنام

دیدار "تاریخی" اوباما با رهبر حزب کمونیست ویتنام

رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر حزب حاکم کمونیست ویتنام در دیداری تاریخی در کاخ سفید به بحث درباره نگرانی‌ها درخصوص فعالیت‌های چین و مناقشات در دریای چین جنوبی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، روز سه‌شنبه نگوین پهو ترونگ، رهبر حزب کمونیست ویتنام با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در محل دفتر وی در کاخ سفید دیدار کرد و به گفته اوباما دو طرف مذاکراتی بی‌پرده درباره اختلافات مربوط به حقوق بشر و آزادی مذهبی و همچنین طرح پیمان تجارت پاسیفیک در منطقه پرداخته‌اند.

در این مذاکرات ترونگ که یکی از بانفوذترین مقامات ویتنام است، از اوباما دعوت کرد که به کشور وی سفر کند و گفت: از بابت پذیرش این دعوت توسط اوباما خرسند است.

اوباما نیز گفت مشتاق به سفر به ویتنام است اما هنوز تاریخی برای این سفر در نظر نگرفته شده است. رهبر آمریکا خاطرنشان کرد: روابط آمریکا با ویتنام مبتنی بر احترام دوجانبه است و تنها در دو سال گذشته در همکاری دو طرف بر سر مسائل مربوط به حوزه‌های آموزش، تغییرات آب و هوا، بهداشت عمومی و امنیت پیشرفت چشمگیری حاصل شده است.

وی همچنین با تایید نگرانی‌های ویتنام درباره چین گفت: مناقشه در دریای چین جنوبی باید با استفاده از قوانین بین‌المللی حل و فصل شود. هدف این است که شکوفایی و آزادی دریانوردی که سنگ بنای رشد اقتصادی رخ داده، در منطقه بوده در دهه‌های دیگر تضمین شود.

همچنین ترونگ نیز بدون اشاره مستقیم به چین نگرانی‌های ویتنام درباره دریای چین جنوبی از آنچه که وی فعالیت‌ها در این دریا که مطابق با قوانین بین‌المللی نبوده و وضعیت را ممکن است پیچیده کند، خواند، مطرح کرد.

اوباما گفت: میان دو کشور اختلافاتی مهم در فلسفه سیاسی و نظام‌های سیاسی وجود دارد اما دیپلماسی به غلبه بر اختلافات کمک خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N882634

وبگردی