آفتاب

عقب‌نشینی فرانسه از پیش‌نویس راه‌حل "دو کشوری"

عقب‌نشینی فرانسه از پیش‌نویس راه‌حل "دو کشوری"

وزیر خارجه فلسطین تصریح کرد که فرانسه از ارائه پیش‌نویسی پیرامون تشکیل دو کشور به شورای امنیت در این مقطع زمانی صرف‌نظر کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ریاض مالکی، وزیر امور خارجه فلسطین در مصاحبه با رادیو صدای فلسطین عنوان داشت: در نتیجه اعمال فشارهای اسرائیل و آمریکا که در حال حاضر مشغول رسیدگی به پرونده هسته‌ای ایران هستند، اندیشه پیش‌نویس قطعنامه فرانسه پیرامون راهکار تشکیل دو کشور در حال حاضر مطرح نیست.

وی افزود: سیاستمداران در فرانسه اندیشه‌ای جایگزین را مطرح کردند که مبتنی بر تشکیل کمیته حمایتی است. در صورت بازگشت به مذاکرات، اندیشه تشکیل کمیته حمایتی مورد قبول خواهد بود چراکه این کمیته مسوولیت پیگیری مذاکرات را بر عهده می‌گیرد و از کشورهای بزرگ در شورای امنیت و کشورهای اروپایی و عربی (مصر، اردن و عربستان) تشکیل می‌شود.

در همین حال ریاض مالکی گفت: در صورت شکست فرانسوی‌ها در ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌شان به شورای امنیت یا صرف‌نظر از این امر، مسوولان فلسطینی تصمیم دارند که به سمت طرف نیوزلندی بروند که در ماه جاری میلادی ریاست شورای امنیت را بر عهده دارد چراکه نیوزلند مدت‌هاست که اندیشه‌هایی را مطرح کرده است که می‌توان آن را ارائه داد و من این تصمیم را دارم که با وزیر خارجه نیوزلند در تماس باشم تا ببینم که آیا وی تمایلی برای انجام تحرکاتی در شورای امنیت در ماه جاری میلادی را دارد یا خیر.

این پیش‌نویس، راه‌حلی مبتنی بر تشکیل دو کشور و ایجاد کشور فلسطین در مرزهای ژوئن 1967 و روند تبادل اراضی میان دو طرف را ارائه می‌دهد. پیش‌نویس مذکور همچنین بر لزوم تعیین طرحی برای مذاکرات که ضامن امنیت رژیم صهیونیستی و فلسطین از طریق نظارت کارآمد بر مرزها جهت جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی و ورود سلاح تاکید می‌کند.

این پیش‌نویس قطعنامه به عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از اراضی فلسطین اشاره کرده و خواهان احترام به حاکمیت کشور فلسطین به عنوان یک کشور عاری از سلاح می‌شود.

انتهای پیام

کد N882491

وبگردی