آفتاب

مذاکرات هسته ای با ایران ارزش ادامه دادن را دارد

مذاکرات هسته ای با ایران ارزش ادامه دادن را دارد

کاخ سفید ضمن تایید تمدید سه روزه مذاکرات هسته ای جاری بین ایران و گروه ۱+۵ در وین اتریش گفت: این مذاکرات نزدیک به توافق است و ارزش ادامه دادن را دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار داشت: تمدید مهلت گفت و گوها با ایران فرصتی برای فائق آمدن بر تفاوت ها و اختلافات جدی بین دو طرف است.

ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان در حال مذاکره بر سر نگارش متن توافق جامع هسته ای براساس راه حل های بدست آمده در مذاکرات ۱۳ فروردین لوزان سوئیس هستند.

دو طرف ضرب الاجل خودخوانده ۱۰ تیرماه را برای پایان نگارش متن توافق هسته ای را تعیین کرده بودند ولی هفته گذشته و پس از به سر آمدن این مهلت، یک هفته دیگر این گفت و گوها را تمدید کردند. در حالی که امشب (سه شنبه ۱۶ تیرماه) مهلت تمدید شده دوم نیز به پایان می رسد، دو طرف اعلام کرده اند که گفت و گوها تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

ایران تاکید دارد که توافق خوب را فدای زمان نخواهد کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده است که به منظور شرکت در اجلاس کشورهای بریکس به روسیه نخواهد رفت و در وین خواهد ماند. وزرای خارجه گروه ۱+۵ نیز که امروز وین را ترک کردند، گفته اند که طی روزهای آینده برای شرکت در گفت و گوها به اتریش بازخواهند گشت.

جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز که به دلیل شکستگی زانویش طی دو هفته گذشته در وین حضور داشته، همچنان در این شهر باقی خواهد ماند.

سخنگوی کاخ سفید همچنین مدعی شد: همچنان اختلافات اساسی میان ایران و گروه ۱+۵ باقی مانده است و این موضوع تنها مربوط به آمریکا نیست و دیگر کشورهای مذاکره کننده نیز بر همین باورند.

فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران ضمن اعلام تمدید مذاکرات تا روز جمعه گفت: ما می‌دانیم که مذاکرات بسیار سخت، چالش‌انگیز و در بعضی مواقع دشوار بوده است و با وجود برخی اختلافات میان دو طرف این مذاکرات ادامه خواهد یافت.

 

 

کد N882378

وبگردی