آفتاب

موضع‌ کشورهای 1+5 در مورد لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران

موضع‌ کشورهای 1+5 در مورد لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران

یک دیپلمات اروپایی نزدیک به مذاکرات هسته‌ای، مواضع کشورهای گروه 1+5 در مورد لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در توافق نهایی را بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این دیپلمات اروپایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری آسیاتایمز در این‌باره گفت: در مورد لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، چین و روسیه هر دو با اتخاذ موضعی مشترک خواستار لغو این تحریم‌ها شده‌اند؛ این در حالی است که آمریکا و انگلیس به شدت با این خواسته ایران مخالفت کرده‌اند.

این دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود تصریح کرد: اما در این میان فرانسه، دیگر کشور مذاکره کننده عضو گروه 1+5 نه با لغو این تحریم‌ها مخالفت و نه با آن موافقت کرده است.

این دیپلمات غربی در توضیح دلیل سردرگمی فرانسه در مورد این موضوع می‌گوید: اگر تصمیم‌گیری در این مورد در اختیار فابیوس، وزیر خارجه فرانسه بود قطعا جواب فرانسه نیز مانند آمریکا و انگلیس منفی بود؛ اما به نظر می‌رسد اولاند، رییس‌جمهور فرانسه تمایل دارد که این تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران لغو شود چرا که هیچ بازاری برای فرانسه در صادرات تسلیحات نظامی مثل ایران نخواهد بود.

دیپلمات‌های ایرانی با اشاره به این که بنابر تفاهم اولیه‌ای که در لوزان حاصل شد، تمام تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران باید لغو شود می‌گویند، پس تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی علیه ایران که به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای ایران در سال 2007 صادر شد، نیز باید برداشته شود.

به گزارش ایسنا، پیش‌تر قرار بود که طرف‌ها تا 7 ژوییه به یک توافق جامع نهایی دست یابند که البته به دلیل باقیماندن برخی اختلافات اساسی ضرب الاجل تا 9 ژوییه تمدید شد. هم‌چنین امروز نیز فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از احتمال ادامه مذاکرات هسته‌ای تا روز جمعه به دلیل باقی ماندن برخی اختلافات خبر داد.

مقامات تیم هسته‌ای کشورمان همواره تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال یک توافق خوب است و تا زمانی که نیاز باشد به مذاکرات ادامه خواهد داد.

انتهای پیام
کد N882356

وبگردی