آفتاب

سخنگوی کاخ سفید:گر ایران به بیانیه لوزان وفادار نباشد آمریکا آماده ترک میز مذاکره است

سخنگوی کاخ سفید:گر ایران به بیانیه لوزان وفادار نباشد آمریکا آماده ترک میز مذاکره است

سخنگوی کاخ سفید گفت اگر ایران به آنچه در لوزان به دست آمد وفادار نباشد، رسیدن به معامله نهایی ممکن نیست.


به گزارش خبرآنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر،  جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود نخست با حضور باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در پنتاگون در روز دوشنبه، اشاره کرد و گفت او در پنتاگون حضور یافت تا از تازه ترین اطلاعات درباره مبارزه با گروه تروریستی داعش مطلع شود. این دیدار با مقامات پنتاگون و مشاوران امنیت ملی به دنبال حملات هوایی اخیر ائتلاف تحت رهبری آمریکا به مواضع این گروه در شرق سوریه، صورت گرفت. اوباما تاکید کرد که او سربازان آمریکایی را برای مبارزه با این گروه به عراق و سوریه اعزام نخواهد کرد.

جاش ارنست در ادامه صحبت های مقدماتی خود از جمهوری خواهان کنگره به علت تایید نکردن آدام زوبین نامزد اوباما برای سمت معاون خزانه داری که مسئول بستن مسیرهای تامین مالی داعش است، انتقاد کرد و گفت جمهوریخواهان از ماه آوریل که اوباما زوبین را معرفی کرده است، هنوز امکان حضور او را در کنگره فراهم نکرده اند.وی تاکید کرد وقت آن است جمهوری خواهان برای یک تغییر، به وظیفه خود عمل کنند.


سخنگوی کاخ سفید درباره موضع دولت آمریکا درباره یونان، از رهبران اروپا و یونان خواست درباره بحران بدهی های این کشور به توافق برسند و گفت این کشور باید اجازه یابد در منطقه یورو بماند.
ارنست گفت: «به رغم اختلافات عمده ای که وجود دارد، همه طرف ها باید درک کنند که نفع جمعی آنها حکم می کند برای رسیدن به یک مصالحه تلاش کنند تا یونان همچنان در منطقه یورو بماند.»
سخنگوی کاخ سفید گفت در عین حال اوباما در این مسئله دخالت نمی کند و «مسئولیت حل این موضوع، نهایتا بر عهده اروپایی هاست.»

وی در ادامه به سوالی درباره مذاکرات هسته ای ایران پاسخ داد و گفت: خبرنگار اشاره کرد که شما تاکید دارید این مذاکرات صرفا درباره برنامه هسته ای ایران است اما گویی این کشور سرگرم اعمال فشار برای یک معامله موازی بر سر پایان یافتن تحریم تسلیحاتی سازمان ملل است. ظاهرا آمریکا مخالف این اقدام است. آیا شما فکر می کنید ایران با حسن نیت مذاکره می کند؟
جاش ارنست گفت اکنون بحث ها در وین ادامه دارد و ما کاملا درباره اینکه برای رسیدن به معامله نهایی چه چیزی لازم است، صریح بوده ایم. و آن عبارتست از رسیدن به توافقی است که بازتاب توافق سیاسی باشد که در هفته اول آوریل به دست آمد. باید درباره جزئیات تکنیکی بسیاری که وجود دارد، توافق حاصل شود و این اساس مذاکراتی بوده است که در چند ماه اخیر جریان داشته است. حرکت بر مبنای توافق اولیه ای که در اوایل آوریل به دست آمد یک اصل است و اگر ایران مایل نباشد به تعهداتی که در متن توافق سیاسی آوریل مطرح شد، عمل کند، آنگاه همانطور که وزیر خارجه گفت ما قادر نخواهیم بود به توافق دست یابیم. ما سعی داریم به ضرب الاجل هفتم ژوئیه وفادار باشیم.


جاش ارنست در ادامه این کنفرانس خبری به سوال خبرنگار دیگری درباره ایران پاسخ داد.
خبرنگار اشاره کرد مقامات دولت همواره گفته اند در صورت شکست مذاکرات ایران، گزینه نظامی مد نظر است. در دیدار روز دوشنبه رئیس جمهور با مقامات پنتاگون آیا درباره این گزینه بحثی وجود داشته است؟

سخنگوی کاخ سفید گفت ما تصریح کرده ایم که گزینه نظامی روی میز باقی مانده است. اما بر اساس اطلاعاتی که من از دیدار رئیس جمهور با مقامات پنتاگون دارم، درباره این موضوع صحبت نشد.


خبرنگار دیگری سوال کرد محور اصلی بحث در دیدار اوباما با مقامات پنتاگون چه بود؟
جاش ارنست گفت همانطور که در ابتدای صحبت های خود گفتم، رئیس جمهور قصد داشت از تازه ترین اطلاعات درباره عملیات نظامی علیه گروه تروریستی داعش مطلع شود. آخرین دیدار رئیس جمهور با مقامات پنتاگون و مشاوران امنیت ملی در ماه اکتبر صورت گرفته بود و این برنامه رئیس جمهور است که با این مقامات دیدار داشته باشد. در این دیدار فقط جنبه های نظامی راهبرد ما علیه آی اس آی ال مطرح نبود بلکه همه جنبه ها مطرح بود. اما در این بحث ها محور گروه تروریستی داعش بود نه ایران، و درباره گزینه نظامی که ما گفته ایم روی میز همچنان قرار دارد، بحث نشد.

جاش ارنست درباره دستاورد حملات هوایی آمریکا علیه مواضع داعش، گفت: در نه یا ده ماه گذشته آمریکا و طرف های ائتلافی اش هزار و نهصد حمله هوایی داشته اند. حملات اخیر در اطراف شهر رقه باهدف محروم کردن آی اس آی ال از پایگاه امنی بود که در این ناحیه دارد. هدف دیگر این حملات این بود که گروه دولت اسلامی (داعش)، فرماندهی این گروه و نیروهای آن را از داشتن قدرت مانور در این ناحیه محروم کنیم. تشدید حملات اخیر به معنای تغییر راهبرد ما علیه این گروه نیست بلکه ادامه راهبرد موجود است.


سخنگوی کاخ سفید در ادامه به سوال خبرنگار دیگری درباره ایران پاسخ گفت که سوال کرد آیا موضوع دیگری در این مذاکرات مطرح خواهد بود؟
جاش ارنست گفت تمرکز ما بحث هسته ای برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای بوده است و تضمین اینکه آنها با تلاش های بین المللی برای راستی آزمایی درباره تبعیت از توافق همکاری می کنند. موضوعی که من در سوالات دیگر هم به آن اقرار کردم، این است که موضوعات دیگری در حاشیه این مذاکرات مطرح می شود به عنوان یک نمونه بارز، موضوع دربند بودن شهروندان ما در ایران است. در حاشیه این مذاکرات ما این موضوع را نیز مطرح کرده ایم و وزیر خارجه مستقیما با همتای خود نگرانی های ما را از بازداشت ناعادلانه این شهروندان ابراز کرده است. اما آنچه ما در وین بر سر آن تمرکز داریم، رسیدن به توافقی است ایران را از دستیابی به تسلیحات هسته ای بازدارد.

در ادامه یکی از خبرنگاران گفت با توجه به اختلاف نظرهای باقیمانده در مذاکرات هسته ای ایران، چقدر می توان به حصول توافق در هفتم ژوئیه امیدوار بود؛ زمانی که با عبور از آن مدت بازبینی کنگره دو برابر می شود؟
جاش ارنست گفت ما همه می دانیم که ضرب الاجل اصلی سی ام ژوئن بود و ما همین حالا هفت روز از آن تاریخ گذشته ایم. واقعیت این است که ما تقریبا دو سال است که داریم مذاکره می کنیم. بنابراین این یک تلاش طولانی است و همانطور که وزیر خارجه و همتای ایرانی او در روزهای اخیر گفتند آنها هیچ گاه به توافق تا این حد نزدیک نبوده اند. همزمان وزیر خارجه کری دو روز پیش کاملا صریح اشاره کرد که هنوز موضوعات حساس مهمی حل نشده باقیمانده است. تا زمانیکه این موضوعات حل نشود، آنها نمی توانند به توافق برسند. از این رو من نمی توانم درباره نتیجه اقداماتی که در وین جریان دارد، پیش داوری کنم. آنچه روشن است این است که رئیس جمهور و تیم او در صورتی که ایران نتواند به توافق نهایی برسد که بازتاب تعهداتی باشد که در متن توافق سیاسی ماه آوریل ابراز کرد، آماده اند میز مذاکره را ترک کنند.

وی در ادامه افزود کنار رفتن از میز مذاکره زمانی اتفاق می افتد که مشخص شود ایرانی ها حتی در مواجهه با موضع متحد جامعه بین المللی، تمایلی ندارند معامله ای را امضا کنند که مبتنی بر تعهداتی باشد که آنها قبلا داده اند. این همه آنچیزی است که ما اکنون به دنبال آن هستیم و اگر ایران آماده آن نباشد ما نخواهیم توانست به توافق دست یابیم.
جاش ارنست گفت واقعیت این است که این مذاکرات نزدیک به دو سال است که ادامه دارد و این امر نشان می دهد که هیچ طرفی شتاب زده در آن عمل نمی کند. و ما کاملا درباره اینکه توافق نهایی باید شامل چه مفادی باشد، واضح بوده ایم. این حاکی از عزم رئیس جمهور درباره مسائلی است که به امنیت ملی ما ربط دارد. و واقعیت این است که بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای، از طریق دیپلماسی است و از طریق اجرای یکسری بازرسی های سرزده و عمیق است که گسترده ترین بازرسی هایی است که تاکنون در برابر برنامه هسته ای این کشور تعریف شده است. این موضوع مشخصا هم اکنون در وین دنبال می شود و اگر توافق نهایی حاصل شود، برای امنیت ملی ما خوب خواهد بود.

این توافق نگرانی های دیرین ما درباره رفتار ایرانی ها را مرتفع نمی سازد، اما به ما امکان می دهد به شیوه ای قابل راستی آزمایی از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای جلوگیری کنیم. در چنین شرایطی وقتی ایران ، اسرائیل را تهدید می کند، این تهدید کمتر خطرناک خواهد بود، وقتی ایران می خواهد از سازمانهای تروریستی حمایت کند، این حمایت خطر کمتری خواهد داشت. یا حمایت ایران از گروه هایی که برهم زننده ثبات خاورمیانه هستند، در چنین شرایطی خطر کمتری خواهد داشت. اما ما انتظار نداریم همه این نگرانی ها با این توافق حل شود. اما زمانی که موضوع امنیت ملی آمریکا مطرح می شود، این گام درستی در حفظ این امنیت است.

52310

کد N882053

وبگردی