آفتاب
با وجود مخالفت‌ها،

چین برای پاکستان دو رآکتور اتمی می‌سازد

چین برای پاکستان دو رآکتور اتمی می‌سازد

پاکستان پذیرفته که چین برایش در ساحل کراچی که در منطقه‌ای سونامی‌خیز واقع شده، دو رآکتور هسته‌ای بسازد.

پاکستان پذیرفته که چین برایش در ساحل کراچی که در منطقه‌ای سونامی‌خیز واقع شده، دو رآکتور هسته‌ای بسازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری کریستین ساینس مانیتور، مقام‌ها در کراچی پاکستان به دولت چین برای ساخت این دو رآکتور اتمی برای ایجاد برق چراغ سبز نشان داده‌اند. اما این مساله باعث بروز نگرانی‌هایی شده مبنی براینکه کراچی در منطقه‌ای سونامی‌خیز واقع شده و همین امر باعث می‌شود تا تاسیس این دو رآکتور اتمی واهمه‌ای را در دل ساکنان این شهر ساحلی پاکستان به وجود بیاورد.

کراچی در ژوئن سال جاری میلادی و پس از بررسی‌های "کاملا دقیق" تایید کرد که این دو رآکتور توسط چین ساخته می‌شود و این پروژه‌ای "کاملا ایمن" خواهد بود.

در حال حاضر دوستداران محیط زیست، کارشناسان اتمی و فعالان جامعه مدنی بابت برنامه ساخت این دو رآکتور نگران هستند و براین باورند که ساخت این دو رآکتور ریسک بالایی دارد و دور از استانداردهای ایمنی بین‌المللی است.

یک فیزیکدان اتمی و رییس یک گروه فعال مدنی در پاکستان می‌گوید: ما در تجربیات اتمی به یک خوکچه هندی تبدیل شده‌ایم! افراد حساس حتی یک ماشین کارکرده را بدون امتحان نمی‌خرند اما دولت رآکتورهایی را در کشور می‌سازد که آزمایش نشده‌اند چون سیستم‌های رآکتورهای اتمی پیچیده هستند.

اوایل سال جاری میلادی این فیزیکدان هسته‌ای به همراه چند نفر دیگر خواستار توقف این پروژه شدند اما دولت فدرال پاکستان به خاطر "مصالح امنیت ملی" مداخله کرد. درخواست کنندگان به دادگاه ایالت سند گفته بودند که براساس استانداردهای کمیسیون نتظیم مقررات اتمی آمریکا، نیروگاه‌های تولید برق هسته‌ای باید در محل‌هایی که در هر مایل مربع آن تنها 500 نفر ساکن هستند، احداث شود در حالیکه کراچی بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر ساحلی پاکستان است.

علت اصلی موافقت دولت پاکستان با ساخت این رآکتورها این است که این کشور با بحران شدید کمبود انرژی برق و قطع آن در فصل گرما به ویژه تابستان روبه‌روست به طوریکه در ماه گذشته میلادی دستکم 1000 تن بر اثر گرمازدگی جان خود را از دست دادند. همچنین تقاضای بیش از حد مردم برای برق علت دیگر تمایل دولت اسلام آباد برای ساخت این رآکتورهاست.

این فیزیکدان اتمی ادامه داد: چین به دنبال مصرف کنندگان اتمی است و برای همین در پاکستان به دنبال ایجاد این رآکتورهاست. از آنجا که پاکستان از خرید رآکتور در بازارهای آزاد منع شده است، چین به عنوان تنها تامین کننده محسوب می‌شود. به همین دلیل هم باید بیشتر درباره این پروژه بررسی شود.

درهمین حال، سفارت آمریکا در اسلام آباد بهار سال جاری میلادی در بیانیه‌ای نگرانی‌های دولت واشنگتن را بابت این پروژه اعلام کرد و گفت: آمریکا به چین تاکید می‌کند تا در جریان این روند شفاف سازی کند.

منتقدان می‌گویند رآکتورهای چینی خطری برای روستاهای ساحلی در کراچی هستند چون اگر سونامی چون آنچه در 2011 در ژاپن رخ داد و باعث فاجعه اتمی فوکوشیما شد، در کراچی هم رخ دهد، خسارات جبران ناپذیری برجای می‌گذارد.

انتهای پیام

کد N881638

وبگردی