آفتاب
اسداللهی در گفتگوی مشروح با مهر:

رشد قارچ‌گونه تکفیری‌ها برای فراموشی قدس/مقاومت فلسطین ادامه دارد

رشد قارچ‌گونه تکفیری‌ها برای فراموشی قدس/مقاومت فلسطین ادامه دارد

کارشناس ارشدمسائل غرب آسیا،با تحلیل رابطه مستقیم میان فعالیت گروههای تکفیری تروریستی و فراموشی تحولات فلسطین گفت:با وجود انحراف برخی رهبران فلسطینی،مقاومت این ملت در برابر رژیم اشغالگر قدس ادامه دارد.

مسعود اسداللهی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به در پیش بودن روز جهانی قدس و با تحلیل آثار و پیامدهای شکل گیری رژیم اشغالگر قدس اظهار داشت: حادثه شکل‌گیری رژیم صهیونیستی یک تحول مصیبت‌بار برای منطقه ما بوده و کل جهان اسلام را تحت‌الشعاع قرار داده است.

وی افزود: رژیم صهیونیستی نه تنها قبله اول مسلمین را غصب کرده، بلکه سرزمین فلسطین را نیز به عنوان سرزمین انبیای الهی تحت کنترل درآورده و ظلم گسترده‌ای را نه تنها به مسلمانان که به مسیحیان این منطقه نیز تحمیل کرده است.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا، با اشاره به کارکرد اصلی رژیم صهیونیستی در اشغال فلسطین گفت: این رژیم تلاش می‌کند تا با یک نوع سرکوب و جنایت تاریخی، وجود یک ملت به اسم فلسطین را انکار کند و حقی را برای خود ترسیم می‌کند که اساساً در تاریخ وجود نداشته است؛ حتی کار به این نقطه ختم نشده و وجود اسرائیل همواره منشأ بحران و توطئه برای همسایگان فلسطین و منطقه غرب آسیا بوده است.

اسداللهی تصریح کرد: بر این اساس آرمان فلسطین فقط مربوط به آزادی قبله اول مسلمین نیست، بلکه برای از بین بردن رژیمی است که منبع همه شرها و دشمنی‌ها در منطقه بوده و از بین رفتن آن به معنی حاکمیت صلح و آرامش در منطقه و در نهایت، در جهان خواهد بود. بر این اساس قطعاً مساله فلسطین همیشه به عنوان آرمان اول جهان اسلام باقی خواهد ماند.

فلسطین امروز سخت ترین شرایط را دارد

وی در ادامه با تحلیل رابطه میان فتنه جریان‌های تکفیری و امنیت رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: در طی سه الی چهار سال اخیر با یک توطئه منطقه‌ای و بین‌المللی، اجازه رشد قارچ‌گونه گروه‌های تکفیری و تروریستی را در سطح جهان اسلام داده‌اند تا با ایجاد تفرقه و جنگ داخلی در بین کشورهای اسلامی، مساله فلسطین فراموش شده و از اولویت مسلمانان خارج شود و در نتیجه آن، صهیونیست‌ها به اهداف خودشان برسند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به همین دلیل شاهد بوده‌ایم که طی ۵-۴ سال اخیر کمترین توجه از طرف دولت‌های عربی و حتی ملت‌های عربی نسبت به موضوع فلسطین شده، به گونه‌ای که خود فلسطینی‌ها اذعان می‌کنند که امروز سخت‌ترین شرایط را در طول تاریخ نهضت خود دارند، چرا که هر اتفاقی بیفتد، کشورها و ملت‌های عربی توجهی به فلسطین ندارند.

اسداللهی به جنگ ۵۱ روزه غزه در تابستان سال گذشته اشاره کرد و افزود: در این جنگ شاهد بودیم که هیچ‌گونه تحرکی در جهان عرب برای حمایت و کمک به ملت فلسطین انجام نشد و این توطئه با همراهی و همکاری برخی رژیم‌های غربی و دمیدن آنها در آتش فتنه مذهبی در جهان اسلام، موفق شد فلسطین را از اولویت یک رسانه‌ای و سیاسی جهان اسلام خارج کند.

انحراف در افکار عمومی و رسانه های جهان نسبت به مسئله فلسطین

وی تصریح کرد: با توجه به این نکات، روز جهانی قدس یک مناسبت تاریخی و ماندگار است تا یادآوری شود که مساله فلسطین و بیت‌المقدس همچنان مساله اول مسلمین است و این آگاهی رسانه‌ای باید به همه مسلمانان جهان داده شود که برنده هر گونه درگیری مذهبی و تنش داخلی در جهان اسلام، رژیم اشغالگر قدس است.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به وضعیت امروز نهضت فلسطین در مقایسه با گذشته، عنوان کرد: ملت فلسطین بخصوص آنهایی که در سرزمین‌های اشغالی ساکن هستند، آنچه را که از دستشان برمی‌آید، در جهت مقاومت در برابر اشغالگری انجام می‌دهند.

اسداللهی افزود: با وجود بی‌مهری‌های کشورهای عربی در حق ملت فلسطین، اما خود این ملت هیچ‌گاه تسلیم نشده‌اند و دیدیم که در جنگ ۵۱ روزه غزه نیز واقعاً مقاومت کردند، اما شرایط منطقه‌ای باعث شده که این انحراف در افکار عمومی جهان اسلام و رسانه‌ها ایجاد شود و توجه مردم به سمتی برود که مساله فلسطین فراموش شود.

وی خاطر نشان کرد: این یک وضعیت خطرناک و بی‌سابقه در طی حدود ۷۰ سال اخیر است و برای نخستین بار است که شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که فلسطین از اولویت اول جهان اسلام خارج می‌شود، بنابراین باید برای خاموش کردن آتش این فتنه مذهبی، تلاش رسانه‌ای شود تا باز هم همه توجه‌ها به سمت فلسطین معطوف شود.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه نمونه این فتنه‌های مذهبی را در جریان حمله رژیم آل‌سعود به یمن مشاهده کرده‌ایم، اظهار داشت: ملت یمن بیشترین حمایت را از آرمان فلسطین داشته است، اما مشاهده می‌کنیم که بعد از حمله وحشیانه عربستان و چند کشور عربی به یمن، نه تنها هیچ واکنشی از سوی کشورهای عربی نسبت به این کشتار وحشیانه دیده نشده، بلکه عمداً همه توجه رسانه‌ای و سیاسی را به گونه‌ای بر موضوع یمن متمرکز کرده‌اند تا کسی کوچکترین توجهی به مصیبت‌های فلسطین نکند.

مردم غزه تاوان اشتباهات برخی رهبران سیاسی خود را می‌دهند/ مقاومت مردم فلسطین با انحراف برخی رهبران متوقف نمی‌شود

اسداللهی همچنین در رابطه با برخی شبهات نسبت به انحراف برخی گروه‌های مبارز فلسطینی و لزوم کوتاه آمدن در ماجرای فلسطین از سوی جمهوری اسلامی، خاطرنشان کرد: در اینکه برخی گروه‌های فلسطینی مبارزه می‌کرده‌اند و کارنامه درخشانی در این راه داشته‌اند اما در سال‌های اخیر دچار انحراف و اشتباهات راهبردی شده‌اند، شکی نیست! اما باید توجه کرد که هزینه این اشتباهات برخی گروه‌ها مثل رهبران سیاسی حماس را مردم فلسطین می‌دهند.

وی تصریح کرد: درست است که برخی رهبران سیاسی حماس در بحران سوریه در برابر رژیم سیاسی این کشور و حمایتی که نظام سوریه طی سال‌های طولانی از آرمان فلسطین داشت، ناسپاسی کردند و در جهت حمایت از تکفیری‌ها موضع‌ گرفتند، اما واقعیت این است که تاوان این اشتباهات را مردم فلسطین و به ویژه مردم غزه می‌دهند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مردم غزه از هر طرف محاصره شده‌اند؛ مصر آنها را به گونه‌ای محاصره کرده و اسرائیل نیز آنها را به گونه‌ای دیگر از زمین و دریا تحت محاصره قرار داده و حتی کشورهایی مانند قطر و ترکیه نیز که ادعای حمایت از ملت فلسطین را دارند، حاضر نیستند پولی برای بازسازی خرابی‌های جنگ بدهند.

اسداللهی گفت: از این قبیل اتفاقات در رابطه با گروه‌های مبارز فلسطینی در طول تاریخ اشغال فلسطین زیاد وجود داشته است؛ مثلاً زمانی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، پرچمدار مبارزه با صهیونیست‌ها بود، اما وقتی این سازمان به سمت سازش رفت و پیمان «اسلو» را امضا کرد، مقاومت ملت فلسطین متوقف نشد و گروه‌های دیگری آمدند و جای آنها را در نهضت فلسطین گرفتند.

وی تصریح کرد: امروز نیز همین وضعیت حاکم است و اگر رهبران سیاسی حماس بخواهند به این روش ادامه بدهند، مقاومت فلسطین از بین نمی‌رود، بلکه جوانان فلسطینی در قالب گروه‌های جدید و حتی گروه‌هایی در دل حماس مانند گردان‌های «قسام» مبارزه را ادامه می‌دهند، اما این رهبران سیاسی هستند که مثل یاسر عرفات، منزوی خواهند شد.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین اصل مقاومت ادامه خواهد داشت، اما هزینه‌های زیادی را مردم فلسطین باید برای مبارزه در قالب گروه‌های جدید پرداخت کنند.

کد N881586

وبگردی