آفتاب
استاندار گیلان:

ادامه تعرض به سهم گیلان از حوزه آبریز سفیدرود آسیب‌زا است

ادامه تعرض به سهم گیلان از حوزه آبریز سفیدرود آسیب‌زا است

رشت - استاندار گیلان با تاکید بر ضرورت تعیین سهم گیلان از حوزه آبریز سفیدرود گفت: بخش اعظم آب حوزه سفیدرود توسط برخی از استانها مصرف می شود که ادامه این روند گیلان را با آسیب‌های جدی روبرو می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی نجفی ظهر دوشنبه در جلسه مدیریت منابع آب گیلان با اشاره به تعیین سهم گیلان از حوزه آبریز سفیدرود اظهار کرد: بزرگترین کار ما باید تعیین جایگاه گیلان در بهره برداری از منابع آبی حوزه سفیدرود باشد چرا که مردم گیلان هم از این حوزه سهمی دارند که نباید به این سهم و حقوق تعرض شود.

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته سدسازی های غیرکارشناسی در بالادست موجب تعرض به سهمیه گیلان شده است، گفت: متاسفانه ایجاد سدهای غیرکارشناسی تاثیرات زیادی بر سهم گیلان از حوزه آبریز سفیدرود داشته به طوریکه کم آبی حال حاضر یکی از این تاثیرات است.

نجفی افزود: بخشی از کم آبی موجود در استان گیلان به عدم بهره برداری درست بالادست از این حوزه آبریز مربوط می شود که با تعیین تکلیف میزان سهم گیلان، با آسیبهای کمتری در این مورد روبرو خواهیم شد.

استاندار گیلان در ادامه به لزوم برخورد قضایی با متخلفان در حوزه آب تاکید کرد و گفت: متاسفانه برخی از افراد با بهره گیری های غیرقانونی از منابع آب سطحی و زیرزمینی موجب بروز مشکلاتی می شوند که با این متخلفان باید در اسرع وقت و به طور جدی برخورد شود.

نجفی ابراز امیدواری کرد تا با تلاشهای شبانه روزی دستگاه های مرتبط بتوان تنش آبی ایجاد شده در استان را مدیریت کرده تا از بروز خشکسالی جلوگیری شود.

در این جلسه رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز با ارائه آمار در خصوص وضعیت اراضی کشاورزی استان در مواجهه با مشکل کم آبی اعلام کرد: در حال حاضر ۲۳ هزار هکتار از اراضی شالیزاری در سطح استان در معرض تنش کم آبی قرار دارند که خوشبختانه تاکنون آماری مبنی بر سوختگی کامل ارائه نشده است.

علیرضا شعبان نژاد ادامه داد:با توجه به اینکه ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری به مرحله خوشه دهی رسیده اند، پیش بینی می شود که حداکثر تا ماه آینده بتوانیم برداشت برنج را از شالیزارهای استان آغاز کنیم.

کد N881247

وبگردی