آفتاب
یک مسئول:

ناخالصی‌های موادمخدر روزانه 10 نفر را در کشور به کام مرگ می‌کشد

ناخالصی‌های موادمخدر روزانه 10 نفر را در کشور به کام مرگ می‌کشد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی با بیان اینکه ناخالصی‌های موجود در موادمخدر روزانه 10 نفر را در کشور به کام مرگ می‌کشاند، گفت: هر سه ساعت یک نفر در کشور به این دلیل جان خود را از دست می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی – محمد زیدوند امروز در نشستی با اصحاب رسانه گفت: گرایش به مواد مخدر در سال‌های اخیر در قشری از مردم که از سطح اجتماعی بالاتری برخوردار هستند، بسیار بیشتر از سایر اقشار جامعه شده است.

وی با بیان اینکه دیگر نباید در نقاط مخروبه و غیرمسکونی به دنبال معتادان بود، چراکه آنها در همه جا هستند، افزود: در برخی از استان‌ها و در مناطقی که به لحاظ منزلت اجتماعی از وضعیت بهتری برخوردار است، مصرف روانگردان بیشتر است.

زیدوند با اشاره به کاهش سن اعتیاد زنان در کشور، تصریح کرد: سن اعتیاد در زنان به 15 سال کاهش پیدا کرده و میانگین این سن بین 15 تا 19 سال است.

وی اضافه کرد:‌ براساس آمار شیوع‌شناسی انجام گرفته در سال 90، نزدیک به 10 درصد از معتادان در کشور را زنان تشکیل می‌دهند که این میزان از سال 86 تا سال 90 دو برابر شده است.

زیدوند اظهار کرد: گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی در زنان بالا و نگران‌کننده است، چراکه موفق نشدیم اطلا‌ع‌رسانی صحیح در جامعه در این حوزه ارائه دهیم، همچنین 60 درصد از این زنان توسط شوهران خود دچار اعتیاد می‌شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی با بیان اینکه 52 درصد از معتادان را شاغلین تشکیل می‌دهند، گفت: اینگونه نیست که همیشه افراد فاقد شغل به مصرف این مواد گرایش پیدا کنند، بلکه این آمار نشان می‌دهد، امروزه دیگر بیکاری اولویت انگیزه گرایش به مصرف موادمخدر نیست.

وی تصریح کرد: چرخه مواد مخدر به دلیل سودآوری جایگزین می‌شود و حداقل روزانه سه نفر خرده‌فروش در این حوزه فعالیت می‌کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی گفت: ‌در دو سال گذشته رویکردها نسبت به مواد مخدر مثبت بوده و 25 درصد کاهش گرایش مصرف موادمخدر داشته‌ایم. در قانون برنامه ششم توسعه نیز این مهم دیده شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری، 85 عملیات پاکسازی توسط پلیس مبارزه با موادمخدر در استان صورت گرفته است، اضافه کرد: این رقم در سال گذشته 600 عملیات بوده است. در این عملیات از مجموع 10هزار دستگیر شده در حوزه مواد مخدر، 40درصد از دستگیرشدگان در حوزه خرده‌فروشی مواد مخدر فعالیت می‌کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه 32 مرکز ترک اعتیاد در استان فعال هستند، اضافه کرد: از این تعداد مرکز، 18 مرکز وظیفه نگهداری از معتادان دستگیر شده توسط پلیس مبارزه با موادمخدر استان را بر عهده دارند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: شهرستان‌های اراک و ساوه در استان آلوده‌ترین نقاط در حوزه موادمخدر هستند.

زیدوند، سن گرایش به سوءمصرف مواد را بین 20 تا 35 سال عنوان و بیان کرد: در حوزه مقابله با موادمخدر عملکرد دستگاه‌های مربوطه مثبت بوده اما، ‌در حوزه پیشگیری ضعیف عمل کرده‌ا‌یم که این موضوع رو به بهبودی است.

وی ادامه داد: 18 دستگاه اجرایی در سطح استان همکاری خود در زمینه پیشگیری را با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آغاز کرده‌اند که عقد تفاهم‌نامه‌های علمی و کاربردی متعدد در این راستا قرار دارد.

زیدوند با اشاره به انجام پوشش بیمه‌ای معتادان به عنوان یکی از اولویت‌های شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر، ‌گفت: افرادی که در مراحل بهبودی و درمان جهت ترک اعتیاد هستند،‌ می‌توانند به مدت شش ماه از این بیمه بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه 210 هزار هکتار از اراضی کشور افغانستان زیرکشت خشخاش است، افزود: براساس جدیدترین آمار سازمان ملل، سالانه بیش از 75 هزار کیلوگرم تریاک در این کشور تولید می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی ادامه داد: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران طی 22سال گذشته، چهارهزار شهید و 12 هزار جانباز را در عملیات مختلف مبارزه با موادمخدر تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

وی با بیان اینکه کشف موادمخدر در استان از سال 91، 36درصد رشد داشته است، تصریح کرد: در سال 92، سه هزار و 270کیلوگرم با 68 درصد رشد و در سال 93، بیش از شش‌ هزار کیلوگرم انواع موادمخدر با 90 درصد رشد کشف شده است. این میزان در سه ماهه نخست سال جاری بیش از هزار کیلوگرم با رشد 36 درصدی بوده است.

زیدوند با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد از کشفیات موادمخدر در محورهای مواصلاتی شمال به جنوب و شرق استان انجام می‌شود، گفت: این موضوع نشاندهنده‌ی این نکته است که استان مرکزی مبدا و مقصد موادمخدر به حساب نمی‌آید و به دلیل ترانزیت بودن، کشفیات در این نقاط زیاد است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 340 نوع ماده مخدر روانگردان در کشور در دسترس نوجوانان و جوانان است.

زیدوند ضمن تاکید بر انجام اقدامات فرهنگی جهت پیشگیری از گرایش افراد به موادمخدر که از حلقه های مفقوده در کشور است، اظهار کرد: مبارزه با موادمخدر نباید محدود به اقدامات پلیس شود، بلکه این مهم به عنوان یک فرهنگ باید در بین دستگاه‌های و اقشار مختلف مردمی نهادینه شود.

انتهای پیام

کد N881210

وبگردی