آفتاب

تنش میان روسیه با همسایگانش در حال افزایش است

تنش میان روسیه با همسایگانش در حال افزایش است

روابط تنش‌زای میان روسیه با همسایگانش در اروپا اخیرا در پی یکسری موارد پیچیده اقتصادی، دیپلماتیک و سیاسی در اروپای شرقی بدتر شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری فیسکال تایمز در گزارشی آورده است: اخیرا و براساس گزارش خبری اینترفاکس، دادستان کل روسیه به بررسی "قانونی بودن" تصمیم به استقلال سه کشور حوزه بالتیک – استونی، لتونی و لیتوانی – که زمانی جزو شوروی بودند، پرداخته است. این گزارش یک هفته پس از آن منتشر شد که دولت مسکو اعلام کرد حاکمیت اوکراین بر شبه جزیره کریمه در سال 1954، بر خلاف قانون بوده است.

این مورد آخری از نظر بسیاری از کارشناسان یک توجیه برای تهاجم روسیه به کریمه در سال گذشته میلادی و الحاق آن به روسیه چند ماه پس از این تهاجم است.

و چنین مساله‌ای کاملا نگرانی دولت‌های این سه کشور حوزه بالتیک را قابل درک می‌کند. روسیه در منطقه به شدت حالت تهاجمی دارد، جنگنده و بمب‌افکن به منطقه می‌فرستد و نیروی دریایی در نزدیکی برخی از مناطق تحت اختیار این سه کشور مستقر کرده است.

این سه کشور جمهوری حوزه بالتیک که همگی عضو سازمان معاهده آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند و اگر به آنها حمله شود به مثابه این است که به ناتو از جمله آمریکا حمله شده است، همگی تحت حمایت این ائتلاف هستند. این مساله مد نظر سرگئی ایوانف، رییس دفتر ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه قرار دارد که گفته بود کاملا بی معنا است که فکر کنیم روسیه به دنبال حمله به یکی از کشورهای متحد ناتو است.

ایوانف گفته بود: حمله روسیه به یکی از کشورهای عضو ناتو را با این ضرب‌المثل می‌توان ربط داد؛ انگار که ما بخواهیم قدرت یک فیل را با یک سگ کوچولوی خانگی یا یک کرگدن را با یک گربه خانگی بسنجیم. این بحث درباره ظرفیت بودجه نظامی ماست. ما دارایی‌های ‌نظامی متفاوتی داریم اما سوال اصلی اینجاست، چرا اصلا باید چنین کاری را انجام دهیم؟ آیا شما جدا فکر می‌کنید که ما می‌خواهیم با ناتو وارد جنگ شویم؟ آیا می‌خواهیم دست به خودکشی بزنیم؟

با این حال روز چهارشنبه دفتر دادستان کل روسیه بار دیگر به احتمال غیرقانونی بودن به رسمیت شناخته شدن استقلال سه جمهوری بالتیک اشاره کرد و این ادامه‌ای بود بر تنش‌های روسیه با همسایگانش. مذاکرات میان مسکو و اوکراین درباره انتقال گاز طبیعی با شکست مواجه شد و روسیه روند انتقال گاز را به این همسایه غربی خود متوقف کرد.

این مذاکرات که با تهاجم به کریمه و حمایت روسیه از جدایی‌طلبان شرق اوکراین به مساله‌ای پیچیده بدل شد، در پس این اختلافات بی نتیجه ماند. روسیه به این مساله اشاره دارد که در بحبوحه سقوط قیمت حامل‌های انرژی نمی‌تواند بیش از این به اوکراین با قیمت همیشگی یا پایین گاز بفروشد.

الکسی میلر، مدیر اجرایی گازپروم، شرکت نفتی و گازی روسیه گفت: این شرکت دیگر نمی‌تواند بدون بازپرداخت به هیچ وجه به اوکراین گاز بدهد.

مذاکرات احتمالا در برخی شرایط از سر گرفته می‌شود اگرچه اوکراین در حال نزدیک شدن به فصل گرما و تابستان است و همین مساله این کشور را در وضعیت بسیار بهتری نسبت به سال گذشته و آغاز فصل سرما و زمستان قرار می‌دهد.

در نهایت و درپی یک درگیری و تنش دیگر سیاسی، وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه این مساله را تایید کرد که فنلاند ویزای شش تن از اعضای پارلمان روسیه را برای ورود به این کشور رد کرده است؛ این افراد می‌خواستند در نشست امنیت و همکاری اروپا شرکت کنند. درمیان این شش تن، سه نفر از اعضای ارشد پارلمان روسیه بودند که شامل سرگئی ناریشکین، رییس دوما، لنوئید اسلاتسکی و الکسی پوشکف،‌ رییس کمیته‌های مربوط به روابط روسیه با اروپا هستند.

تمامی این سه تن پس از حمله روسیه به اوکراین در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفتند.

مقام‌های روسیه مکررا این تحریم‌ها را محکوم کرده و آنها را اقداماتی می‌دانند که با فشارهای آمریکا به اتحادیه اروپا علیه مسکو اعمال شده است. روز چهارشنبه، رییس مجلس علیای روسیه این اقدامات را محکوم کرده و آن را نشان دهنده عدم خودمختاری کشورهای اتحادیه اروپا دانست.

وی گفت: این تصمیم اتحادیه اروپا ما را به شدت ناامید کرده است. ما یکبار دیگر از این اقدام اتحادیه اروپا ناراحت شدیم چون این تحریم‌ها با فشارهای آمریکا صورت گرفته و کشورهای اتحادیه اروپا تمامیت ارضی و استقلال خود را از دست داده‌اند.

وزارت امور خارجه روسیه نیز به نوبه خود این تصمیم اتحادیه اروپا را محکوم کرد و سفیر فنلاند را به کرملین احضار کرده و گفت: تصمیمات اتحادیه اروپا توجیه کننده دست کشیدن این کشور از تعهداتش بین‌المللی‌اش و درست در زمانی است که میزبان نشست سالانه مجمع پارلمانی شورای امنیت و همکاری اروپاست.

این بدتر شدن تنش‌ها میان روسیه و همسایگان اروپایی‌اش درحالی رخ داده که پوتین برای تعطیلات در سیبری است و هنوز دفترش بیانیه‌ای در این باره صادر نکرده است.

انتهای پیام

کد N881196

وبگردی