آفتاب
متعاقب همه پرسی انجام شده؛

ابتکار عمل در دست یونان/آتن با پیشنهاد تازه به میز مذاکره برگردد

ابتکار عمل در دست یونان/آتن با پیشنهاد تازه به میز مذاکره برگردد

رای منفی ۶۱ درصد از یونانی ها به اصلاحات ریاضتی اروپا باعث شد تا رهبران کشورهای حوزه یورو با اذعان به افزایش قدرت چانه زنی آتن به فکر چاره جویی بیافتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نتیجه همه پرسی یونان همانطور که پیش بینی می شد اروپای آرام و متحد را دچار آشفتگی کرده است. اکنون به نظر می رسد که حمایت آشکار یونانی ها از دولت «آلکسیس سیپراس» نخست وزیر، دست آتن را برای چانه زنی با وام دهندگان اروپایی باز گذاشته است.

در همین رابطه، «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا در پی تصمیم مردم یونان به عدم پذیرش شروط ریاضتی اروپا از رهبران ۱۹ کشور عضو حوزه یورو خواست تا در نشست اضطراری شرکت کنند که قرار است دو روز دیگر در بروکسل تشکیل شود.

به این ترتیب، این نشست در روز سه شنبه برابر با ۷ جولای و در ساعت ۶ بعد از ظهر به وقت محلی انجام خواهد شد تا در آن با توجه به نتایج همه پرسی اخیر به موضوع بدهی های یونان پرداخته شود.

علاوه بر این، قرار است امروز دوشنبه «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان با «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه در کاخ الیزه دیداری داشته باشد تا شاید به اتفاق هم پاسخی قانع کننده برای این معضل پیدا کنند.

در این میان، «مارتین شولتز» رئیس پارلمان اروپا همچنان بر موضع خود پافشاری می کند و معتقد است که رای «نه» یونانی ها به منزله خروج آنها از منطقه یورو است – اظهار نظری که احتمالا با مخالفت دیگر اعضای یورو مواجه می شود.

در همین حال، «میشل ساپن» وزیر دارایی فرانسه از یونان خواست تا با پیشنهادات جدید خود به میز مذاکره بازگردد. وی متذکر شد که رای آری یا خیر به خودی خود نقش تعیین کننده ای ندارد و این کیفیت مذاکره است که ادامه عضویت و یا خروج یونان از منطقه یورو را مشخص خواهد کرد.

 وی که با رادیو ۱ اروپا صحبت می کرد در واکنش به نتیجه همه پرسی دیروز یکشنبه گفت: چه خوب که غرور یونانی ها احیا شد. حال دیگر به دولت آتن بستگی دارد که پیشنهادهای جدیدی ارایه بدهد.

ساپن ادامه داد: ما برای گفتگو آماده ایم اما یونان باید نشان بدهد که این گفتگوها را جدی می گیرد و اینکه می تواند در منطقه یورو باقی بماند و این نیازمند اتخاذ تصمیم درست است.

آلمان مدعی است که یونان حتی اگر به میز مذاکره برگردد و شرایط اروپا را بپذیرد تنها می تواند به دریافت کمک از صندوق نجات منطقه یورو دل خوش کند و اصولا اعطای هر گونه کمکی به دولت آتن مشروط خواهد بود. با این حال برلین صبور است و ترجیح می دهد تا ارایه پیشنهادات جدید آتن صبر کند.

کد N881119

وبگردی