آفتاب
در گفتگو با مهر اعلام شد؛

آنفلوانزای مرغی در دماوند و فیروزکوه هم مشاهده شد

آنفلوانزای مرغی در دماوند و فیروزکوه هم مشاهده شد

یک مقام مسئول با بیان اینکه آنفلوانزای مرغی در مازندران، دماوند و فیروزکوه مشاهده شده است، گفت: وقتی تولیدکنندگان گله‌های آلوده را پنهان می‌کنند باید منتظر شیوع بیماری در نقاط مختلف باشیم.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در گفتگو با مهر در مورد شیوع آنفلوانزای مرغی در فیروزکوه اظهارداشت: حدود یک ماه قبل در این شهرستان یک گله اردک درگیر آنفلوانزا شده بود.

ناصر نبی‌پور با انتقاد از پنهان‌کاری تولیدکنندگان در این زمینه اضافه کرد: وقتی تولیدکننده‌ای متوجه شیوع بیماری در یک گله‌ می‌شود، شروع به جابه جایی آنها می‌کند و بدین ترتیب عده زیادی درگیر این بیماری می‌شوند.

وی تصریح کرد: وقتی تولیدکنندگان گله‌های آلوده را پنهان می‌کنند و تحویل دامپزشکی نمی‌دهند، باید منتظر شیوع بیماری در نقاط مختلف باشیم.

نبی‌پور در مورد برخی اظهارات مبنی بر اینکه دولت مطالبات تولیدکنندگان را پرداخت نکرده و برخی مرغداران مرغ تخم‌گذار بابت آنفلوانزای مرغی سال ۹۰ هنوز از دولت طلبکار هستند، افزود: آن زمان، تمامی کسانی که بیمه بودند مطالباتشان را دریافت کردند، ضمن اینکه بیمه ما کامل نیست. به عنوان مثال، مرغی که امروز مرغ‌دار ۱۷ هزارتومان برای آن هزینه می‌کند، اگر درگیر آنفلوانزا شود، بابت آن ۶ هزار تومان به تولیدکننده پرداخت می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه امسال تعدادی مرغ محلی و روستایی در آمل، بابل و دماوند درگیر آنفلوانزا شدند، گفت: در این میان تنها یکی، دو گله صنعتی معدوم شده که آنها نیز گله‌های مادر بوده‌اند، ضمن اینکه فیروزکوه و دماوند فاصله چندانی با مازندران ندارند و انتقال مرغ‌های بومی آلوده به این شهرستان‌ها سبب بروز بیماری در آنجا می‌شود.

‌‌

کد N881072

وبگردی