آفتاب

مساله داعش در افغانستان محور دیدار رهبران چین و روسیه

مساله داعش در افغانستان محور دیدار رهبران چین و روسیه

روسای جمهور دو کشور روسیه و چین طی نشستی امنیتی در اوفای روسیه درباره تهدید ناشی از گروه داعش در افغانستان گفت‌وگو می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین فردا (سه شنبه) برای شرکت در نشستی به روسیه سفر می‌کند.

وی همچنین روز جمعه با سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای دیدار خواهد داشت. پیش از این دیدار شی جینپینگ قرار است، با سران کشورهای بریکس نیز دیدار کند.

معاون وزیر خارجه چین در این باره اعلام کرد: با افزایش تاثیرات و تهدیدات فعالیت‌های تروریستی داعش، افغانستان اکنون با شرایط امنیتی ناخوشایندی مواجه است.

وی ادامه داد: سران کشورهای شانگهای به طور قطع گفت‌وگوهایی درباره مساله افغانستان خواهند داشت و در پی آن درباره چگونگی واکنش نشان دادن نسبت به شرایط در این کشور گفت‌وگو خواهند کرد.

چین به دنبال منافع اقتصادی خود در افغانستان بوده و به همین دلیل نگران نفوذ داعش در این کشور است، در آن سو شبه نظامیان طالبان افغانستان به دنبال توقف پیوستن نیروهای خود به این گروه تروریستی هستند.

ماه گذشته طالبان به رهبر گروه داعش نسبت به ایجاد یک شورش موازی در افغانستان هشدار داد. این در حالی است که افغانستان در کنار ایران، هند، مغولستان و پاکستان عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای است.

به گفته معاون وزیر خارجه چین در این جلسه همچنین قرار است عضویت کامل هند و پاکستان در سازمان شانگهای اعلام رسمی شود.

وی در ادامه تاکید کرد: عضویت این دو رقیب هسته‌ای نه تنها به بهبود کارآمدی این سازمان کمک خواهد کرد بلکه نقش موثری در ایجاد روابط دوستانه بین این دو کشور خواهد داشت.

علاوه بر حضور در این نشست‌ها، رئیس جمهور چین گفت‌وگوی دو جانبه‌ای با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواهد داشت. این هشتمین دیدار دو جانبه روسای دو کشور از زمان روی کار آمدن شی جینپینگ در چین است.

گفته می‌شود قرار است در این دیدار سران چین و روسیه درباره روابط دو جانبه شامل همکاری‌های اقتصادی و همکاری ویژه در برخی پروژه‌ها گفت‌وگو کنند.

انتهای پیام

کد N881009

وبگردی