آفتاب

نظربایف: روسیه و قزاقستان با روابطی نزدیک بر مبنای اعتماد در کنار هم هستند

نظربایف: روسیه و قزاقستان با روابطی نزدیک بر مبنای اعتماد در کنار هم هستند

رئیس‌جمهوری قزاقستان در مصاحبه‌ای اعلام کرد، آستانه و مسکو با روابطی بسیار نزدیک و بر مبنای اعتماد به یکدیگر متصل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان گفت: هنگامی که کشور قزاقستان تشکیل شد، یک کشور چندملیتی بود. در برخی مواقع ما جزء اقلیت سرزمین خودمان محسوب می‌شدیم. پس از فروپاشی جماهیر شوروی مردم شروع به رفتن کردند اگرچه من همیشه می‌گفتم که به همه شما در اینجا نیاز داریم. در هیچ کجای دیگر با شما همانند اینجا رفتار نخواهد شد. شما روس هستید اما شما قزاق‌های روسیه محسوب می‌شوید.

وی تاکید کرد: ما در تمام این سال‌ها این روابط را حفظ کرده‌ایم. از سال 1991 میلادی که جماهیر شوروی دیگر وجود نداشت، این روابط سر هیچ و پوچ خراب شده، این امری عادی است که بین دو کشور همسایه در زندگی روزانه مشکلاتی به وجود آید اما ما با اعتماد و درک متقابل این مشکلات را حل کرده‌ایم.

رئیس‌جمهوری قزاقستان گفت: آستانه پس از آنکه از موقعیت اتمی‌اش دست کشید، سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این کشور به احیای اقتصاد قزاقستان کمک کرد. پس از فروپاشی جماهیر شوروی، مناقشات بسیار داغی درباره آنچه که باید با زرادخانه‌های اتمی قزاقستان صورت گیرد، به وجود آمد. در آن زمان زرادخانه‌های اتمی این کشور پس از آمریکا، روسیه و انگلیس در جایگاه چهارم قرار داشت.

وی افزود: آنها واقعا مذاکرات تند و شدیدی بود. رهبران اروپا و آمریکا چندین بار برای برگزاری مذاکره به اینجا آمدند. در حقیقت ما به عنوان یک کشور جوان و نوپا دوست نداشتیم به خاطر این موشک‌های اتمی به یک کشور طرد شده تبدیل شویم. به علاوه کاملا آگاه بودم که کشور دیگری موشک‌هایش را علیه هر یک از ما هدف گرفته بود. این همان مساله‌ای است که الان رخ می‌دهد.

نظربایف ادامه داد: در آن زمان قزاقستان با وظایفی مهم مواجه شده بود. اول آنکه از کشورهای اتمی این ضمانت را دریافت کند که آنها هرگز علیه این کشور دست به اقدام تهاجمی نمی‌زنند. دوم آنکه برای منهدم کردن این موشک‌ها پول به دست آورد. همان‌طور که می‌دانید تمامی این مشکلات نهایتاً حل شد.

وی گفت: فکر می‌کنم این نکته‌ای بود که منجر به اعتماد همگان به قزاقستان شد. در این سال‌ها ما بیش از 200 میلیارد دلار را در سرمایه‌گذاری‌های مستقیم جذب کرده‌ایم. آنها قرض نبودند و این پول به احیای اقتصاد قزاقستان کمک کرد. فکر می‌کنم این تصمیم درستی بود. به همین خاطر است که قزاقستان به عنوان رهبر مخالف با گسترش تسلیحات اتمی و رهبر مبارزه برای جهانی عاری از انرژی اتمی مشهور شده است.

انتهای پیام

کد N880901

وبگردی