آفتاب

یک سال از جنگ غزه گذشت

یک سال از جنگ غزه گذشت

این روزها سالگرد حملات سهمگین ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی نوار غزه است که جان بیش از 2000 غیر نظامی از جمله زنان و کودکان بیگاه را گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، یکسال پیش جنگ جدیدی از سوی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان نوار غزه آغاز شد که سومین جنگ طی شش سال بود.

در جریان این درگیری که طولانی‌ترین، مرگبارترین و مخرب‌ترین جنگ بود، 2251 فلسطینی از جمله 551 کودک کشته شدند. بیش از 10 هزار تن مجروح شدند و 100 هزار تن بی‌خانمان شدند. از طرف اسرائیلی نیز 73 تن کشته شدند که 67 تن از آنان سرباز بودند. حدود 1600 تن طبق برآورد سازمان ملل زخمی شدند.

جنگ چگونه آغاز شد؟

در ژوئن 2014 فلسطینی‌ها به ربودن سه نوجوان فلسطینی در نزدیکی یک شهرک اسرائیلی در کرانه باختری متهم شدند.

در پی آن ارتش اسرائیل عملیات گسترده‌ای را به بهانه یافتن آنها آغاز کرد و در جریان آن‌ها صدها فلسطینی بازداشت و دست کم پنج تن کشته شدند. اجساد سه نوجوان اسرائیلی 18 روز بعد یافت شد. این اقدام موجب شد تا اسرائیلی‌ها به بهانه خونخواهی، نوجوان 16 ساله‌ای به نام محمد خضر را در شرق قدس گرفتند و وی را زنده زنده سوزاندند.

در پی آن اعتراضات خشونت آمیز بسیاری به وقوع پیوست و همچنین بازداشت مقام‌های ارشد نیروهای مقاومت حماس در جریان عملیات جستجوی سه نوجوان باعث شد تا راکت‌هایی از غزه پرتاب شود. پس از آن ارتش اسرائیل مدعی شد که عصر روز هفتم ژوئیه دست کم 80 راکت به جنوب و مرکز اسرائیل شلیک شد و شاخه نظامی حماس مسئولیت آن را برعهده گرفت.

روز پس از آن رژیم صهیونیستی عملیاتی را با استفاده از حملات هوایی آنچه را که 50 هدف تقریبی در غزه می‌خواند هدف قرار داد . ارتش رژیم صهیونیستی در 17 ژوئیه حمله زمینی خود را آغاز کرد و نیروهای خود را در پنجم اوت و پس از آنکه تمام تونل‌ها را تخریب کردند، فراخواند اما گفت که "هنوز عملیات‌های ناتمام بسیاری باقیمانده است. بمباران هوایی و دریایی به نوار غزه همچنان ادامه یافت تا سرانجام آتش بسی به میانجی‌گری مصر در 26 اوت در قاهره حاصل شد.

هر دو طرف اتهام نقض قوانین بین‌المللی در جریان درگیری‌ خونبار را رد کرده‌اند و یکدیگر را به سو‌ء‌ استفاده متهم می‌کنند. فلسطینی‌ها عضو دادگاه کیفری بین‌الملل شده‌اند تا اتهامات علیه اسرائیل را پیگیری کنند و ماه گذشته نیز اولین دسته از مدارک را تقدیم دادگاه کردند. پیش از این بسیاری از گروه‌های حقوق بشری اسرائیل را به استفاده از نیروی نامتجانس علیه غیرنظامیان و ساختمان‌های مسکونی از جمله ساختمان‌های سازمان ملل متهم کرده بودند.

از زمان پایان درگیری‌ها، چندین بار آتش بس نقض شده است.

انتهای پیام

کد N880860

وبگردی