آفتاب

نبیل العربی: امکان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هست/صلح منطقه با انتخاب نتانیاهو ضربه خورد

نبیل العربی: امکان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هست/صلح منطقه با انتخاب نتانیاهو ضربه خورد

دبیرکل اتحادیه عرب ب بیان اینکه لغو تعلیق مشارکت سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب مشروط به این است که دمشق به تعهداتی که اشاره شد، عمل کند، گفت که اعلام آمادگی‌اش برای دیدار با وزیر خارجه سوریه امری طبیعی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عربی در مصاحبه‌ای ویژه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، در خصوص نتایج سفر اخیرش به روسیه گفت: هدف از این سفر مشارکت در نشست سازمان ملل در خصوص حقوق غیرقابل تصرف مردم فلسطین بود و در جریان این نشست بر پاره‌ای از مسائل تاکید شد که از جمله آنها، این بود که نه تنها باید روش تعامل جامعه بین‌الملل با مساله فلسطینی تغییر کند و از تلاش برای مدیریت این نزاع دست بردارد بلکه به سمت حل و فصل این نزاع به صورت نهایی و اتخاذ تصمیمات لازم و مواضع قاطعانه علیه اسرائیل پیش برود و اجرای تعهدات بین‌المللی و وفاداری به تعهدات و توقف سیاست تعلل و وقت‌کشی بر تل‌آویو تحمیل شود.

وی افزود: دوم اینکه از جامعه بین‌الملل و در رأس آن سازمان ملل و آمریکا که ناظر روند صلح هستند و اتحادیه اروپا خواسته شود تا موضعی محکم و شفاف را اتخاذ کرده و پیامی قاطعانه به اسرائیل دهند و آن را مجبور به پایان نقض‌ها و سیاست‌های تبعیض‌آمیز خود علیه مردم فلسطین کنند و جامعه بین‌الملل از مرحله محکوم کردن و اعتراض و چشم‌پوشی از نقض‌های اسرائیل و شهرک‌سازی‌ها به مرحله اعمال فشار عملی بپردازد و مواضع جدی برای برخورد با سیاست‌های اسرائیل و بی‌توجهی آن به قوانین و منشورها و عرف‌های بین‌المللی اتخاذ کند.

العربی گفت: سوم اینکه قطعنامه‌ای الزام‌آور از سوی شورای امنیت در چارچوب فصل هفتم منشور سازمان ملل صادر شود که شامل مکانیزم اجرایی و نظارتی برای تحقق اصل برقراری امنیت و صلح بین‌المللی باشد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد موضع اتحادیه عرب نسبت به مساله سوریه به ویژه در سایه اشاره‌های رسانه‌ها مبنی بر تغییر نحوه تعامل اتحادیه عرب با مساله سوریه یا به معنای دیگر «تلاش برای جلب‌نظر نظام سوریه» گفت: درک نادرستی از مواضع من صورت گرفته است. حرف و حدیث‌هایی مبنی بر اینکه من خواهان تشکیل دولت ملی هستم، امری غلط است، چرا که من به مصوبه‌های اتحادیه عرب و بیانیه ژنو 1 که خواهان آغاز مرحله انتقالی می‌شود و در مورد تشکیل هیات انتقالی حاکم دارای اختیارات کامل با توافق میان دولت و مخالفان صحبت می‌کند، پایبند هستم.

وی افزود: مساله دیگر مصوبه صادره از اتحادیه عرب در ماه نوامبر سال 2011 است که در مورد تعلیق مشارکت هیات‌های سوریه در نشست‌های رسمی اتحادیه عرب در تمامی سطوح تا زمانی است که این هیات‌ها به تعهدات توافق شده به صورت کامل عمل کنند که این تعهدات مبنی بر توقف خشونت‌ها، آزادی زندانیان، تخلیه شهرها و مناطق مسکونی از سلاح‌های سنگین و باز کردن عرصه در مقابل سازمان‌های امدادرسانی است. بنابراین لغو تعلیق مشارکت سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب مشروط به این است که دمشق به تعهداتی که اشاره شد، عمل کند.

نبیل العربی در مورد اعلام آمادگی‌اش برای دیدار با ولید معلم، وزیر خارجه سوریه نیز تصریح کرد: مانعی برای دیدارهای من با رهبران مخالف سوری و همچنین مسوولان دولت سوریه وجود ندارد. تفاوتی میان دیدارها با مشارکت سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب وجود دارد و ظرف ماه گذشته من با شخصیت‌های زیادی از مخالفان سوری و همچنین یمنی دیدار کردم و اگر شخصیت‌های سوری خواهان دیدار شوند من این مساله را امری طبیعی به شمار می‌آورم و این امر نباید به این معنی باشد که تغییری در سیاست اتحادیه عرب صورت گرفته است و در صورت پایبندی سوریه به بیانیه ژنو و مصوبه‌های عربی صادره از نشست وزرای خارجه عرب، امکان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب وجود دارد.

دبیرکل اتحادیه عرب درخصوص برگزاری یک نشست در سطح بالا درخصوص مبارزه با تروریسم و در پیش گرفتن استراتژی مقابله فراگیر و حفظ امنیت ملی عربی گفت: من خواهان برگزاری نشستی در بالاترین سطح به ویژه پس از وجود نیروی مشترک عربی هستم تا ما چگونگی بکارگیری این نیرو را بررسی کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا اختلافات پیرامون مقدار بودجه و رهبری نیروی مشترک عربی وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: بر سر همه چیز توافق شده است و برخی از کشورها راه‌حل‌های میانه و بسیار مورد قبولی ارائه داده‌اند و هیات برنامه‌ریزی وجود خواهد داشت.

دبیرکل اتحادیه عرب در مورد روند صلح میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها گفت: روند صلح با انتخاب مجدد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در 17 مارس گذشته متحمل ضربه بزرگی شد و علی‌رغم آن، تعدادی از کشورها و در راس آن فرانسه به چگونگی تحقق صلح می‌اندیشند و اندیشه‌هایی اعلام نشده‌ای دارند و صرفاً اصلاح روند و مذاکرات میان طرف‌های فلسطینی و اسرائیل در سطحی بالا ظرف چند ماه مطرح است. درخصوص آشتی فلسطینی نیز باید بگویم که موضع بد است و بهبود نیافته است.

وی درخصوص درخواست دولت مستعفی و فراری یمن جهت تشکیل نیروی مشترک عربی برای نظارت بر عقب‌نشینی انصارالله از شهرها گفت: ماموریت نیروی مشترک عربی پس از نشست مشترک وزرای دفاع و خارجه در پایان ماه جاری تعیین می‌شود و درخواست از ناظران جهت نظارت بر عقب‌نشینی انصارالله صورت می‌گیرد. این اقدام در تمامی کشورهای جهان صورت می‌گیرد که در صورت آتش‌بس، نیروی حافظ صلح وجود داشته باشد.

انتهای پیام

کد N880790

وبگردی