آفتاب
رسانه‌های آمریکایی مدعی شدند:

تهدید دموکراتهای کنگره؛ سلاح جدید اوباما برای فروش توافق هسته‌ای

تهدید دموکراتهای کنگره؛ سلاح جدید اوباما برای فروش توافق هسته‌ای

ادعا می شود که تلاش کاخ سفید برای تحمیل توافق هسته ای ایران به کنگره رنگ و بوی تهدید به خود گرفته تا آنجا که اوباما نمایندگان دموکرات را به اجبار وادار به پذیرش این توافق می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حصول توافق هسته ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ از سوی بسیاری از رسانه ها به رویای «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا تشبیه شده است. گفته می شود که وی با نزدیک شدن به پایان دوره زمامداری کاخ سفید در اندیشه برجا گذاشتن میراثی است که نام وی را در حافظه تاریخی مردم آمریکا و البته جهان ثبت کند.

در این راه، اقدامات «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا و ساعاتی که وی در پای میز مذاکره با ایران می گذراند از چشم رسانه ها دور نمانده و او هم به همراه اوباما از سوی برخی از منتقدین داخلی به مصالحه با ایران و تلاش برای حصول توافق به هر قیمتی متهم می شود.

این اواخر، اقدامات اوباما در جهت قانع کردن اعضای کنگره به پذیرش توافق هسته ای ایران با انتقاد شدید رسانه های محافظه کار آمریکا مواجه شده است. آنها مدعی هستند که کاخ سفید از گروه های پیشرو (پراگرسیو) خواسته که اعضای مخالف کنگره را برای پذیرش توافق هسته ای ایران تحت فشار قرار دهند.

در این راستا، پایگاه های خبری چون «واشنگتن فری بیکن» و «فاکس نیوز» در ادامه سنگ اندازی های خود مدعی شده اند که گروهی به اسم «کردو اکشن» (CREDO Action) با ارسال ایمیل به روزنامه نگاران تهدید کرده اند که هر نماینده دموکراتی را که از حمایت توافق هسته ای نهایی بین ایران و ۱+۵ خودداری کند تنبیه خواهد کرد.

ادعا می شود که در این ایمیل که از قضا محتوای آن قرار است تا پیش از حصول نتیجه نهایی مخفی بماند، «زاک مالتیز» مدیر کمپین کردو اکشن از دموکرات های مخالف اوباما به عنوان تنها موانع باقی مانده بر سر راه توافق با ایران یاد می کند که در همکاری با جمهوری خواهان مانع تحقق این رویداد تاریخی هستند.

به گفته مالتیز، جمهوری خواهان در صدد تحریف مسیر مذاکرات هستند اما قطعا بدون حمایت برخی از دمکرات ها نظیر «سناتور باب منندز» قادر به این کار نخواهند بود.

ادعاهای مطرح شده از سوی این رسانه ها جدای از کذب یا حقیقی بودن، فضای دوگانه ای را به تصویر می کشند که بعد از حصول توافق احتمالی با ایران در آمریکا به وجود خواهد آمد. اگرچه جنگ بین کاخ سفید و کنگره آمریکا بر سر مذاکره با ایران اقدامی نمایشی است و بیشتر برای حفظ آبروی جمهوری خواهان صورت می گیرد، مسلما پس از حصول توافق هسته ای روزهای چندان راحتی  پیش روی اوباما قرار نخواهد داشت.

کد N880770

وبگردی