آفتاب
فلاخت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد

5+1 در حاشیه بازی ایران و آمریکا

5+1 در حاشیه بازی ایران و آمریکا

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بازی اصلی در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا است و در صورت توافق نیز سایر کشورهای 1+5 در حاشیه تحولات دیپلماتیک قرار خواهند گرفت.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) با اشاره به روند فعلی مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 خاطر نشان کرد: در این مرحله امکان رسیدن به توافق بسیار زیاد شده است تا جایی که اگر در این فضا توافق حاصل نشود جای تعجب دارد.

وی ادامه داد: بخشی از مطالبی که از سوی مسئولان منتشر می‌شود از جمله پیام ویدئویی آقای ظریف همگی حاکی از هم‌زمانی دیپلماسی عمومی با دیپلماسی رسمی است. از سوی دیگر وزیر امور خارجه کشورمان از طریق این پیام قصد داشت نشان دهد با اینکه هنوز اراده لازم در بین اعضای 1+5 شکل نگرفته است ولی ایران در مذاکرات عزمی راسخ دارد.

فلاحت پیشه با بیان اینکه با وجود برخی ناهماهنگی در بین اعضای 1+5 همچنان امکان حصول توافق بسیار زیاد است، افزود:‌ باید امیدوار بود که با ادامه روند مذاکرات هر چه سریع تر یک توافق خوب حاصل شود و مذاکرات نتیجه مثبتی داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:‌در صورتی که توافق لازم بین ایران و آمریکا صورت بگیرد سایر کشورها هم تابع آن خواهند بود.

وی ادامه داد: برای مثال فرانسه بازیگری است که هم به دنبال به دست آوردن منافع خود است و هم خواهان کسب امتیاز از لابی‌های مخالف. مذاکره‌کنندگان فرانسوی طی مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+ 5‌ بارها به دنبال لابی‌گری هایشان مواضع خود را نیز کاملا تغییر دادند ولی به نظر من در این شرایط ایران و آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که باید به توافقی برسند ولی نکته مهم این است که امکان دارد آمریکایی ها تلاش کنند هزینه این توافق را به دوش ایران بیاندازند و این امری است که با خطوط قرمز ما همخوانی ندارد.

انتهای پیام

کد N880738

وبگردی