آفتاب

چین به شهروندانش درباره سفر به ترکیه هشدار داد

چین به شهروندانش درباره سفر به ترکیه هشدار داد

چین در هشداری به شهروندانش که به ترکیه سفر می‌کنند، تاکید کرد: مراقب اعتراضات ضدچینی باشند چراکه اخیراً تعدادی از گردشگران چینی مورد حمله و آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در این اخطار که روی وب‌سایت وزارت امور خارجه چین منتشر شده، آمده است: اعتراضات متعددی در ترکیه برگزار شده که دولت پکن را هدف قرار داده است. به طور جدی از این اعتراضات فاصله گرفته و از آنها فیلمبرداری نکنید و به خاطر خودتان فعالیت‌های خارجی را به حداقل برسانید.

روابط میان ترکیه و چین اخیراً به خاطر رفتارها و برخورد پکن با مسلمانان ایغور در منطقه سین‌کیانگ که از عبادت و گرفتن روزه در جریان ماه مبارک رمضان منع شده‌اند، خدشه‌دار شده است.

رفتار چین با ایغورها برای بسیاری از ترکیه‌ای‌ها حائز اهمیت است چراکه معتقدند از زمینه فرهنگی و مذهبی مشترکی برخوردار هستند. ترکیه روز جمعه متعهد شد تا درهای کشورش را به روی ایغورهایی که از پیگرد قانونی فرار می‌کنند، باز نگه دارد.

روزنامه حریت گزارش داد، گروه کوچکی از مردم ترکیه هفته گذشته به یکی از رستوران‌های چینی در استانبول حمله کرده و شیشه‌های آن را خرد کردند.

روز یکشنبه چند صد معترض ترکیه‌ای در استانبول به سمت کنسولگری چین راهپیمایی کرده، پرچم‌های چین را به دست داشته و در مقابل ساختمان کنسولگری شعارهای ضدچینی سردادند.

اوایل روز یکشنبه برخی از این معترضان پرچم چین را به آتش کشیدند.

یکی از معترضان با سربندی که روی آن نوشته شده بود «ترکستان شرقی شما تنها نیستید» گفت: ایغورها برادران ما هستند و به خاطر ایمان و مذهبشان تحت پیگرد قرار می‌گیرند. آنها کار اشتباهی انجام ندادند تنها اشتباه آنها این است که مسلمان هستند، ترکیه باید از برادرانش حمایت کرده و آنها را از چنگال وحشیانه چین کمونیست نجات دهد.

انتهای پیام

کد N880655

وبگردی