آفتاب

خریدار و فروشنده در تنظیم قولنامه دقت کنند

خریدار و فروشنده در تنظیم قولنامه دقت کنند

یک کارشناس ارشد حقوق و وکیل دادگستری ‌گفت: قولنامه مانند سایر قراردادها که طرفین برای انجام تعهدها تنظیم می‌کنند در دادگاه معتبر است و باید مفاد آن اجرا شود.

مرضیه لطیفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه همدان، با اشاره به اینکه الزام کسی را که از انجام تعهدش خودداری کرده از دادگاه درخواست می‌کنند، افزود: گاهی افراد قصد خرید یا فروش مالی را دارند اما شرایط آن فراهم نیست به عنوان مثال خریدار پول کافی ندارد یا فروشنده باید نسبت به مفاصای حساب‌های شهرداری یا دارایی اقدام کند در این حالت طرفین قراردادهای عادی تنظیم می‌کنند و در آن متعهد می‌شوند در زمان و مکان مشخص حضور یابند.

وی ‌اظهار کرد: طرفین قرارداد برای محکم کردن قولنامه معمولاً وجه التزامی در قرارداد قید می‌کنند تا زمانی‌که متعهد از انجام تعهدش سرباز زند، مکلف به پرداخت آن به طرف مقابل شود.

لطیفی ‌ادامه داد: باید مشخصات مالی را که قصد خرید آن را دارد با آنچه در سند قید شده مطابقت دهد که روشن شود در وثیقه یا رهن یا در توقیف نباشد.

وی ‌تصریح کرد: خریدار سعی کند تمام پرداخت‌ها به وسیله چک تضمینی باشد تا در صورتی که فروشنده منکر دریافت وجه شد وسیله‌ای برای پرداخت داشته باشد.

این کارشناس ارشد حقوق ‌گفت: خریدار باید تا زمانی‌که مورد معامله را دریافت نکرده یا با سند رسمی به وی منتقل نشده از پرداخت کل قیمت مورد معامله خودداری کند.

وی ‌به فروشنده نیز توصیه کرد: مورد معامله را قبل از دریافت تمام قیمت به خریدار تحویل ندهد، فروشنده باید کلیه مشخصات ملک را در قولنامه تصحیح کند به ویژه زمانی‌که این مشخصات فنی و مربوط به عیب و نقص مورد معامله باشد.

لطیفی ‌تأکید کرد: باید از توانایی مالی خریدار برای پرداخت قیمت معامله اطمینان حاصل شده و شروطی در قولنامه آورده شود که در صورت عدم پرداخت قیمت یا ناتوانی از پرداخت قیمت معامله برای فروشنده حق به هم زدن معامله وجود داشته باشد.

وی ‌یادآورشد: در نهایت گفته می‌شود قراردادهایی که تحت عنوان "قولنامه" در بنگاه‌های معاملاتی و یا بیرون از آنجا تنظیم می‌شود سند عادی بوده و برای همین خریدار و فروشنده باید نهایت دقت را در تنظیم آن به کار گیرند.

انتهای پیام

کد N880630

وبگردی