آفتاب

قانون جدید مبارزه با تروریسم مصر و تاکید بر اتخاذ تدابیر حقوقی علیه خبرنگاران

قانون جدید مبارزه با تروریسم مصر و تاکید بر اتخاذ تدابیر حقوقی علیه خبرنگاران

شورای عالی قضایی مصر با پیش‌نویس جدید قانون مبارزه با تروریسم این کشور با اعمال برخی تغییرات ویژه در زمینه اجرای این قانون موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، به دنبال ترور "هشام برکات"، دادستان کل مصر، شورای عالی قضایی این کشور لایحه جدید مبارزه با تروریسم را پس از اعمال برخی تغییرات در نحوه اجرای آن تصویب کرد. قرار است این لایحه فورا به وزارت دادگستری ارجاع داده شده تا زمینه ارجاع مجدد آن به بخش قانونگذاری هیات دولت فراهم شده تا تغییرات اعمال شده از نظر حقوقی بررسی شوند.

یک منبع حقوقی مسئول در شورای عالی قضایی مصر اظهار کرد: بررسی لایحه جدید توسط این شورا در چارچوب وظایفی است که قانون اساسی مصر و دستگاه قضایی این کشور در زمینه بررسی تمامی لوایح مربوط به دادگستری برای آن تعریف کرده است.

این شورا دو تن از باسابقه‌ترین معاونان دادستان را تا زمان تعیین دادستان جدید به جای هشام برکات که در یک حمله تروریستی کشته شد به انجام وظایف دادستانی مامور کرده است.

در این راستا پیش بینی می‌شود که عبدالفتاح سیسی با این لایحه جدید موافقت کند. این لایحه به مقامات اجازه می‌دهد تدابیر حقوقی علیه خبرنگارانی اتخاذ کنند که گزارش‌های غلط درباره کشته‌های نیروهای ارتش در حملات علیه تروریست‌ها منتشر می‌کنند.

این تدابیر در صورتی لحاظ می‌شود که آمار تلفات خبرنگاران با بیانیه‌های رسمی دولت مصر در این زمینه مغایرت داشته باشد.

با تصویب این لایحه توسط دولت و ارجاع آن به سیسی آن اجرایی می‌شود.

به موجب این لایحه، مجازات دو سال برای کسانی که اقدام به انتشار اخبار کذب از هر گونه عملیات تروریستی و مغایر با بیانیه‌های رسمی دولت مصر کنند در نظر گرفته می‌شود.

این قانون جدید همچنین به تبعید افراد خارجی متهم یا حبس آنها اشاره دارد.

انتهای پیام

کد N880621

وبگردی